×
×

چرا افت قیمت دام تاثیری در بازار گوشت نداشت؟

  • کد نوشته: 482737
  • ۹ خرداد ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، از اواخر دی و اوایل بهمن سال قبل بازار گوشت قرمز با التهاباتی روبرو شد که هر یک از فعالان بازار دلایلی برای این‌ گرانی ها مطرح کردند، اما آنچه حائز اهمیت است مسئولان بارها اعلام کردند که از اوایل فروردین […]

    چرا افت قیمت دام تاثیری در بازار گوشت نداشت؟
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، از اواخر دی و اوایل بهمن سال قبل بازار گوشت قرمز با التهاباتی روبرو شد که هر یک از فعالان بازار دلایلی برای این‌ گرانی ها مطرح کردند، اما آنچه حائز اهمیت است مسئولان بارها اعلام کردند که از اوایل فروردین با عرضه انبوه دام بازار به تعادل و آرامش می رسد. این درحالی است که به رغم کاهش چشمگیر قیمت دام زنده، اما قیمت گوشت همچنان بالاست.

    بررسی های میدانی از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، شقه گوساله ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار تومان، ران گوسفندی ۴۵۰ هزار تومان، ران گوساله ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزار تومان و گوشت منجمد ۳۳۰ هزار تومان است.

    بسیاری از دست اندرکاران بازار گوشت بارها اعلام کرده اند که با رسیدن فصل بهار و امکان تعلیف دام در مراتع، وابستگی دامدار به خرید نهاده کاهش می یابد که در نهایت استفاده از علوفه رایگان، هزینه های تولید را بشدت کاهش می دهد که با این وجود انتظار می رفت که قیمت دام و گوشت در فصل زایش کاهش یابد که متاسفانه این امر‌محقق نشده است.

    ناگفته نماند که قیمت گوشت تابعی از نرخ دام زنده است و حداکثر اختلاف قیمت از درب دامداری تا بازار باید ۲ برابر باشد که متاسفانه به سبب مشکلات نظام توزیع، سود خرده فروشی بالاتر از این رقم است.

    شرایط مساعد جوی، عرضه دام را به تاخیر انداخت

    افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: علی رغم شرایط مساعد جوی و بارش، دامدار به سبب کمبود نقدینگی توان نگهداری دام خود را ندارد.

    به گفته او، اکنون برخی بره ها بعد از بازگشت از مراتع آماده عرضه هستند، اما برخی بره ها آماده چاق شدن بیشتر به منظور توزیع در پایان شهریور هستند. این درحالی است که برخی فعالان بازار به بهانه کمبود دام یا امتناع دامداران از عرضه بدنبال گرانفروشی هستند.

    دادرس متوسط قیمت هر کیلو دام سبک در سطح کشور را ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام هم هر کیلو گوشت بره نر بدون دنبه را با نرخ ۳۵۳ هزار تومان از دامداران خریداری می کند که این نرخ می تواند معیاری برای قیمت گوشت در بازار باشد.

    مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: هر آنچه ما از قیمت گوشت در بازار می گوییم، منظور لاشه است چراکه امکان قیمت گذاری گوشت قطعه بندی وجود ندارد و به عبارت دیگر قیمت گوشت قطعه بندی تابع عرضه و تقاضا و کیفیت است.

    بنابر بررسی های میدانی متوسط قیمت هر کیلو دام درب دامداری از ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است که طبق اذعان مسئولان قیمت هر کیلو گوشت لوکس برای مصرف کننده حداکثر ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بوده و عرضه با نرخ های بالاتر ۱۰۰ درصد گرانفروشی است.

    خبری از عرضه دام با وزن ایده آل نیست

    علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: هم اکنون قیمت دام در شهرستان ها ۱۶۵ تا ۱۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به قبل تفاوتی نداشته است.

    به گفته او، برخی افراد با بیان اظهاراتی همچون انباشتگی دام بدنبال دریافت مجوز برای صادرات هستند، درحالیکه دامداران غرب کشور به سبب شرایط جوی و علوفه مجانی در صحرا تمایلی به عرضه دام ندارند.

    ملکی ادامه داد: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۳۵۰ تا ۳۵۵ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود به خرده فروشی ها عرضه می شود.

    رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: دامداران به سبب استفاده از نهاده مجانی در صحرا تمایلی به عرضه دام ندارند و همواره بدنبال آن هستند تا دام خود را با وزن سنگین به بازار عرضه کنند.

    او درباره آینده بازار گوشت گفت: بررسی ها از کشتارگاه ها نشان می دهد که دام خوب و با وزن ایده آل موجود نیست و تنها عرضه بره لاغر در حال انجام است که صدور مجوز صادرات دام و کاهش عرضه در بازار بر قیمت ها اثرگذار خواهد بود.

    گزارش‌ها حاکی از آن است که قاچاق دام زنده به کشورهای همسایه از جمله عراق و امارات در حال انجام است که این مسئله پس از افزایش قیمت ارز در داخل  و اختلاف معنادار قیمت دام با آن سوی مرزها شدت بیشتری به خود گرفته است.

    ضرورت خروج حجم قابل توجهی دام از چرخه تولید

    منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام از کاهش قیمت دام در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت گوساله های ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلو ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان و بره ۱۴۰ هزار تومان است که بر این اساس هر کیلو لاشه بره با نرخ ۳۵۰ هزار تومان و گوساله ۲۵۰ هزار تومان باید عرضه شود.

    به گفته او، در حال حاضر میزان عرضه دام و گوشت نسبت به تقاضا بالاست و به طور کلی عمده گوشت های توزیعی تنظیم بازار مشمول قیمت گذاری است.

    پوریان با بیان اینکه فروش دام با نرخ ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان واقعیت ندارد، گفت: اکنون متوسط قیمت دام به سبب ازدیاد عرضه ۱۴۰ هزار تومان است که به سبب عدم توان نگهداری دامداران باید حجم زیادی دام از چرخه تولید خارج شود.

    رئیس شورای تامین کنندگان دام ادامه داد: قبل از اصلاح نظام یارانه و گرانی نهاده دامی، امکان نگهداری دام در مدت زمان ۳۰ تا ۴۰ روز وجود داشت، اما بعد از اصلاح نظام یارانه و گرانی نهاده، امکان نگهداری دام در محدوده ۱۰ تا ۱۵ روز وجود دارد و بعد از این مدت نگه داری برای دامداران روستایی و سنتی دشوار است که با این وجود برنامه ریزی صحیحی برای انباشت دام باید اتخاذ شود.

    به گفنه او، پشتیبانی امور دام حداکثر ۲۰ هزار تن از گوشت دامداران را می تواند خرید تضمینی داشته باشد که نسبت به تولید داخل رقمی نیست و در بخش های دیگر همچون صادرات باید برنامه ریزی شود تا تولیدکننده بتواند به تولید ادامه دهد.

    بنابر آمار در سنوات قبل سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور مورد استفاده قرار می گرفت که متاسفانه به رغم کاهش سرانه مصرف، ذخایر مناسب گوشت در سردخانه و واردات گوشت در راستای تنظیم بازار، تغییری در نرخ گوشت بازار داخل ایجاد نشده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *