×
×

چرخش ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان در استان‌های پرخطر/ ۳۰۰ هزار قطعه طیور در تیرماه معدوم شد

  • کد نوشته: 2844
  • ۳۱ تیر ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه گزارش کانون‌های جدید آنفلوانزای حاد پرندگان اتفاق جدیدی نیست، اظهار کرد: بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان تحت تیپ جدیدی با عنوان H5N6 از سال ۹۵ وارد کشور شد و تا اوایل سال ۹۷، حالت طغیانی کانون‌های […]

  • علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه گزارش کانون‌های جدید آنفلوانزای حاد پرندگان اتفاق جدیدی نیست، اظهار کرد: بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان تحت تیپ جدیدی با عنوان H5N6 از سال ۹۵ وارد کشور شد و تا اوایل سال ۹۷، حالت طغیانی کانون‌های بیماری در مرغداری‌های کشور داشتیم.

    وی با بیان اینکه چرخش ویروس در نقاط مختلف کشور به ویژه استان‌های پرخطر در طول سال وجود دارد، افزود: برخی افراد این موضوع را قبول نداشتند و معتقد بودند که موضوع چرخش ویروس به اندازه‌ای که در کشور ادعا می‌شود، وجود ندارد، اما شیوع ویروس در گرمای بالای ۴۰ درجه در حوزه چند کانون مرغداری صنعتی و بومی این امر را به ما اثبات کرد.

    به گفته رفیعی‌پور چرخش ویروس در نقاط مختلف کشور نیاز به اقدامات جدیدتری در کنار بحث‌های رصد، پایش و شناسایی بیماری در کانون‌های گزارش شده دارد.

    رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: موضوع چرخش ویروس در چند کانون مرغداری صنعتی دلیل نمی‌شود که زحمات دستگاه‌های عضو ستاد آنفلوانزای حاد پرندگان، تولیدکنندگان و تشکل‌ها را نادیده گرفت چرا که بنده معتقدم با توجه به اقداماتی که تاکنون در حوزه سالم‌سازی کود مرغی، عدم جابه‌جایی کود مرغی عقیم شده، تعیین تکلیف مرغداری های غیرمجاز، ساماندهی مرغ‌های بومی و رنگی کنترل ترددها در حوزه صنعت طیور با همکاری نیروی انتظامی صورت گرفته است، امسال نگرانی جدی مبنی بر شیوع ویروس در حالت طغیانی وجود ندارد.

    توزیع ۱۵۰ میلیون دوز واکسن در ۱۲ استان پرخطر

    وی از اجرای برنامه واکسیناسیون هدفمند مرغداری‌های تخمگذار طی دو هفته اخیر خبر داد و گفت: از دو هفته گذشته در کنار اقدامات اخیر، بحث واکسیناسیون هدفمند در استان‌های پرخطر آغاز شده است تا در کنار رصد و پایش کانون‌ها و سایر اقدامات بتوانیم شرایط عادی را پشت سر بگذرانیم و نگرانی مرغداران را به حداقل رسانیم.

    این مقام مسئول با بیان اینکه طرح رصد و پایش مرغ های بومی و رنگی در ۱۲ استان پرخطر را  آغاز کرده‌ایم، افزود: در مهرماه سال جاری طرح پایش، رصد و تشخیص ردپای ویروس در ۶۱۰ و ۶۲۰ تالاب، آبگیر و سدهایی که پرندگان مهاجر می توانند در آنجا حضور داشته باشند، انجام خواهیم داد.

    به گفته وی، در شعاع ۵۰ کیلومتری مرغداری بومی، صنعتی، مرغ‌های وحشی، مهاجر و مرغ های وحشی بومی کشور رصد و پایش را آغاز خواهیم کرد تا در صورت چرخش ویروس بتوان با بکارگیری برخی اقدامات بهداشتی با طغیان بیماری فوق حاد پرندگان مبارزه کرد.

    رفیعی‌پور ادامه داد: از تمامی فعالان صنعت طیور  از جمله بخش خصوصی، تولیدکنندگان، حوزه ناوگان حمل و نقل صنعت طیور و دستگاه‌های حاکمیتی دخیل در این صنعت تقاضا دارم که هر کس به وظیفه خود عمل کند تا  امسال شاهد آنفلوانزای حاد پرندگان در کشور نباشیم، ضمن آنکه اعضای صنعت طیور نقطه نظرات خود را به منظور پیشبرد اهداف سازمان دامپزشکی برای جلوگیری از بروز طغیان بیماری اعلام کنند.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا اعتبارات لازم برای اجرای واکسیناسیون هدفمند در نظر گرفته شده است، بیان کرد:  اجرای واکسیناسیون هدفمند نیاز به اعتبار دولتی ندارد و مرغداران تخمگذار خود هزینه واکسیناسیون  را پرداخت می‌کنند چرا که به اهمیت این موضوع پی برده‌اند و سازمان دامپزشکی همانند دیگر واکسن‌ها و به شکل هدفمند واکسن‌ها را در اختیار مرغداری‌ها و یا پولیت‌های مرغداری قرار می‌دهد.

    به گفته این مقام مسئول، در مجموع ۱۲ استان پرخطر باید بیش از ۱۵۰ میلیون دوز واکسن مصرف شود تا چرخش ریسک در صنعت طیور کنترل و  متوقف شود.

    مرغداران هوشیار باشند

    وی با بیان اینکه از ابتدای تیرماه تاکنون مجموع معدوم سازی‌ها به ۳۰۰ هزار قطعه طیور نمی‌رسد، افزود: این رقم بیانگر چرخش ویروس در مناطق پرخطر است، به همین دلیل به مرغداران توصیه می‌کنیم که یک لحظه به سبب شرایط گرما در فصل تابستان نسبت به عدم چرخش ویروس در مرغداری آسوده خاطر نباشند چرا که در طول دوازده ماهه سال امکان انتقال آنفلوانزای حاد پرندگان وجود دارد و تنها با هوشیاری تولیدکنندگان، تشکل ها و اقدامات نظارتی سازمان دامپزشکی  می‌توان درگیری در واحدها را به حداقل رساند.

    رفیعی‌پور با بیان اینکه پراکندگی صنعت طیور در برخی استان‌ها مشکلات متعددی در بردارد، اظهار کرد: اگرچه پراکندگی صنعت طیور در برخی استان‌ها مشکلاتی در بردارد، اما باز هم به تشکل‌ها و مرغداری‌ها اعتماد داریم و معتقدیم که با اقدامات بهداشتی نظیر رصد، پایش و تشخیص می‌توان بیماری را تحت کنترل درآورد.

    شیوع بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان تأثیری در صادرات تخم مرغ نداشت

    رئیس سازمان دامپزشکی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر آنکه شیوع بیماری تأثیری بر میزان صادرات تخم مرغ داشته است، بیان کرد: تا زمانیکه بیماری به شکل اپیدمی و طغیانی رخ  ندهد، صادرات همچنان ادامه خواهد داشت چرا که در کشورهای همسایه صادرکننده تخم مرغ این بیماری به صورت موردی وجود دارد.

    مرغداری های غیرمجاز تعیین تکلیف می شوند/ فعالیت ۷ هزار واحد مرغداری غیر مجاز در کشور

    وی درباره آخرین وضعیت مرغداری های غیرمجاز تصریح کرد: فعالیت یک مرغداری بدون توجه به مسائل بهداشتی و قرنطینه ای می‌تواند منجر به گسترش بیماری شود.

    رفیعی‌پور با بیان اینکه هم اکنون ۵ تا ۷ هزار واحد غیرمجاز هزار قطعه ای تا ۵ هزار قطعه‌ای در کشور مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: واحدهای غیرمجاز دارای هزار قطعه تا ۵ هزار قطعه هستند که این عدد رقم قابل توجهی در صنعت طیور نیست اما به سبب آنکه می تواند منجر به چرخش ویروس در مجموعه باشد، خطرناک است که خوبشختانه با ورود دستگاه قضا، سازمان جهاد کشاورزی استان ها و سایر دستگاه‌های امنیتی و سیاسی استان ها و شهرستانها  نسبت به پلمپ بسیاری از واحدهای غیر مجاز اقدام شده است و انتظار می رود با عدم جوجه ریزی این واحد ها و نیز مراقبت های دامی، شناسایی واحدها و معرفی به دستگاه قضا امسال شاهد فعالیت این واحدها نباشیم.

    رئیس سازمان دامپزشکی در پایان تصریح کرد: با تعیین تکلیف مرغداری‌های غیرمجاز که مایه انتشار چرخش و انتقال ویروس در کشور هستند، نگرانی ها به پایان خواهد رسید.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *