×
×

چشم امید کشاورزان کرمانشاهی به برنامه‌های حمایتی دولت سیزدهم

  • کد نوشته: 475670
  • ۱۹ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا، استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است اما شیوه کشاورزی بیشتر به صورت سنتی انجام می‌شود و از این رو بهره وری بالایی برای بهره‌برداران ندارد […]

    چشم امید کشاورزان کرمانشاهی به برنامه‌های حمایتی دولت سیزدهم
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا، استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است اما شیوه کشاورزی بیشتر به صورت سنتی انجام می‌شود و از این رو بهره وری بالایی برای بهره‌برداران ندارد و درآمد زیادی از این محل عاید این قشر نمی شود.

    محور توسعه پایدار استان کرمانشاه به دلیل پتانسیل ها و قابلیت هایی از جمله داشتن آب و خاک مناسب، هوای معتدل و چهار فصل بودن و نیروی انسانی ماهر و مجرب؛ بخش کشاورزی تعریف شده که در صورت حمایت های بیشتر از سوی دستگاه های مربوطه این بخش می تواند در ایجاد اشتغال پایدار، رونق اقتصادی و افزایش سطح درآمد کشاورزان نقش موثری داشته باشد.

    همه زمینه های لازم برای توسعه بخش کشاورزی استان کرمانشاه فراهم شده و باتوجه به رویکرد حمایتی و تسهیل گری دولت سیزدهم این امید در میان کشاورزان استان برای رفع مشکلاتشان ایجاد شده است.

    کشاورزان کرمانشاهی خواستار اختصاص کمک های بلاعوض، تسهیلات ارزان قیمت و تسهیل گری بر سر راه فعالیت های تولیدی هستند و معتقدند در صورت حمایت های دولت این بخش می تواند بر برحان بیکاری در استان غلبه کند و فرصت های شغلی فراوانی برای افراد جویای کار فراهم شود. 

    خشکسالی، سنتی بودن شیوه های کشت، عدم مدیریت مصرف آب، نبود نیروی ماهر و با تجربه و ضعف بازاریابی از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی استان است که انتظار می رود با استفاده از توان کارشناسی و علمی و همچنین تجارب کشاورزان هر کدام از این مشکلات به نحوی مرتفع گردد.

    در ۲ سال اخیر به دلیل خشکسالی و بی آبی میزان تولیدات این بخش به شدت کاهش یافته و ادامه روند فعلی تولید محصولات کشاورزی استان را به شدت تهدید می‌کند.

    خشکسالی های پی در پی و محدودیت برداشت از منابع زیرزمینی آب یکی دیگر از مهمترین معضلات پیش روی کشاورزان کرمانشاهی برای توسعه کسب و کارشان است که به اعتقاد کارشناسان اصلاح الگوهای کشت و رفتن به سمت کشاورزی مدرن، می تواند تا حدودی کشاورزی را در مقابل این تهدید حفظ کند.

    براساس پیش بینی های سازمان هواشناسی، خشکسالی همچنان ادامه دارد و بارش ها کمتر از حد نرمال سال های گذشته است و از این رو کشاورزان باید الگوی کشت را رعایت کنند و نهایت استفاده را از منابع آبی موجود کنند.

    مدرن کردن کشاورزی راهکار مقابله با خشکسالی

    رییس پردیس کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه با توسعه کشاورزی می توان کشور را از درآمدهای نفتی بی نیاز کرد، گفت: تنها راه توسعه کشاورزی مدرن کردن آن و اصلاح الگوهای کشت است.

    «علی بهشتی‌آل‌آقا»، افزود: برای افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی نیازمند ورود فناوری و نوآوری به این حوزه هستیم و امیدواریم با حمایت از ایده‌های خلاقانه در این بخش و تجاری‌سازی آنها بتوانیم به این مهم دست یابیم و شاهد جهش در تولید محصولات کشاورزی کشور و استان باشیم.

    وی ادامه داد: استان کرمانشاه از قطب‌های کشاورزی در کشور است اما اگر توجه به شیوه‌های مدرن و علمی از این بخش غافل شویم این امتیاز را از دست می‌دهیم و استان‌های همجوار گوی سبقت را از ما می‌ربایند.

    حمایت های تسهیلاتی نیاز کشاورزان استان

    منابع مالی کشاورزان برای تامین تجهیزات و حرکت به سمت کشاورزی مدرن محدود و هزینه ها برای خرید تکنولوژی های مدرن این روزها بسیار گران شده است از این رو کشاورزان در این راه نیازمند کمک های مالی دولت هستند.

    «ساسان عزیزی» باغدار نمونه کرمانشاهی که با تحصیلات حوزه کشاورزی در شهرستان سرپل‌ذهاب انگور یاقوتی پرورش می دهد، در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: ما به خوبی می دانیم که با مدرن کردن تجهیزات کشاورزی میزان تولید و در آمد چند برابر می شود اما پول لازم برای خرید تجهیزات مورد نیاز را نداریم.

    وی از دولت سیزدهم خواست که روند پرداخت تسهیلات به کشاورزان را تسریع کند و اعتبارات در این زمینه را افزایش دهد تا کشاورزان کرمانشاه به سمت صنعتی شدن پیش رود.

    عزیزی با گلایه از بانک ها در پرداخت تسهیلات گفت: سختگیری های بیش از حد بانک ها در پرداخت تسهیلات از مهمترین موانع پیش روی کشاورزان برای بهره مندی از حمایت های دولت است از این رو انتظار داریم که با تغییر دولت این رویه اصلاح شود.

    اصلاح الگوی کشت نیاز ضروری بخش کشاورزی

    «آروین پورحسین» کشاورز دیگر کرمانشاهی که به کشت ذرت در مرکز استان مشغول است، علاوه بر حمایت های تسهیلاتی، خواهان حمایت دولت برای اجرای کشت های جایگزین است.

    وی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به خشکسالی در سال های اخیر، کشت محصولات پرآب بر با مشکلات بسیاری روبه رو است از این رو از دولت تقاضا داریم که برنامه ریزی های لازم برای معرفی محصولات جایگزین انجام دهد و با تضمین بازار فروش محصولات کشاورزان دغدغه های مالی آنان را برطرف کند.

    دولت از دامپروران حمایت کند

    علاوه بر کشاورزان فعالان حوزه دامپروری نیز خواهان حمایت دولت برای مکانیزه کردن فعالیت خود و پرداخت یارانه های مختلف در زمینه تامین نهاده‌ها هستند.

    «بهنام مهدویان» که در زمینه پروار بندی گوسفند فعالیت می کند در رابطه با انتظارات خود از دولت سیزدهم به ایرنا گفت: تامین نهادهای دامی با قیمت و در زمان مناسب مهمترین خواسته ما از دولت است.

    وی دریافت تسهیلات برای صنعتی شدن را نیز از دیگر خواسته های خود از دولت عنوان کرد و گفت: دامداران کرمانشاهی در صورت صنعتی شدن و افزایش تولید می توانند علاوه بر تامین نیاز داخل در زمینه صادرات محصولات دامی نیز پر رنگ ظاهر شوند.

    «محسن عیوبی نیا» دیگر دامدار کرمانشاهی که در شهرستان اسلام آباد غرب به پرورش گاو مشغول است، آموزش روستاییان را راهکار توسعه دامداری در روستاها دانست و در این رابطه به خبرنگار ایرنا، گفت: روستاییان و عشایر که بخش اعظمی از تولد دام کشور را بر عهده دارند با علم روز آشنا نیستند از این رو دولت با آموزش آنان می تواند گام موثری در پیشرفت دامداری کشور بردارد.

    حمایت دولت از کشاورزان با پرداخت تسهیلات

    رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز بر نقش موثر دولت در توسعه کشاورزی مدرن تاکید کرد و گفت: دولت باید حمایت ویژه از کشاورزان در قالب طرح های بیمه ای و پرداخت مشوق ها را در دستور کار قرار دهد.

    «نوربخش حاتمی» توضیح داد: رسیدن به کشاورزی مدرن نیازمند مقدماتی است که از جمله مهمترین آنها می تواند به کمک های تسهیلاتی دولت و خرید و عرضه محصولات با قیمت مناسب اشاره کرد.

    وی با تاکید بر اینکه برای توسعه کشاورزی باید کشاورزان را حمایت کرد، گفت: امروز کشاورزان خواهان دخیل شدن در تصمیم گیری ها از طریق پر رنگ شدن نقش اتحادیه ها و اصناف هستند.

    با وجود ظرفیت‌های بسیار، کرمانشاه با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می کند و کارشناسان اقتصادی، توسعه کشاورزی را شاه کلید باز کردن قفل بیکاری در این استان می دانند.

    از این رو دولت می تواند با توجه ویژه به کشاورزی کرمانشاه علاوه بر افزایش میزان تولید و بهره وری کشور، مهمترین گام را برای توسعه و اشتغالزایی در این استان محروم بردارد.

    نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال ۹۹ از سوی مرکز آمار ایران، ۱۴.۹ درصد اعلام شد.

    در این استان ۲ میلیون نفری حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار بخش کشاورزی فعالیت می کنند که علاوه بر محصولات کشاورزی و باغی سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می کنند.

    در کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

    در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *