×
×

کاهش چشمگیر تولید و قیمت گل نرگس خوسف در پی خشکسالی

  • کد نوشته: 476521
  • ۲۱ آذر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • سید جواد رضوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالانه به‌طور میانگین ۱۲ تا ۱۶ میلیون شاخه گل نرگس از باغات شهرستان خوسف برداشت می‌شد اما امسال به دلیل کمبود بارندگی، خشک شدن قنوات و آبیاری نشدن مزارع پیش‌بینی برداشت پنج تا ۶ میلیون شاخه گل است. وی میزان خسارت وارده به […]

    کاهش چشمگیر تولید و قیمت گل نرگس خوسف در پی خشکسالی
  • سید جواد رضوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالانه به‌طور میانگین ۱۲ تا ۱۶ میلیون شاخه گل نرگس از باغات شهرستان خوسف برداشت می‌شد اما امسال به دلیل کمبود بارندگی، خشک شدن قنوات و آبیاری نشدن مزارع پیش‌بینی برداشت پنج تا ۶ میلیون شاخه گل است.

    وی میزان خسارت وارده به نرگس‌کاران این شهرستان را حداقل ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در سال‌های اخیر خشکسالی بر همه محصولات کشاورزی از جمله گل نرگس تاثیر گذاشته است که بیشترین خسارت متوجه کشاورزان می‌شود.

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف اظهار داشت: با توجه به خسارت‌های ایجاد شده ناشی از خشکسالی، نرگس‌کاران مانند سایر کشاورزان نیاز به حمایت دارند و میزان خسارت‌ها جمع بندی و به اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اعلام خواهد شد.

    وی افزود: هر سال برداشت گل نرگس در خوسف از اواسط پاییز آغاز می‌شد اما امسال با تاخیر بیش از یک ماه آغاز شد.

    رضوی عنوان کرد: اوایل ماه جاری شاخه گل نرگس در استان‌های مجاور به قیمت پنج هزار تومان فروش رفت اما با ورود گل سایر استان‌ها از جمله فارس اکنون شاخه‌ای هزار تا ۲ هزار تومان فروخته می‌شود در حالی که بهترین کیفیت گل نرگس کشور را از لحاظ بو داریم.

    وی سطح زیرکشت گل نرگس شهرستان خوسف را ۲۴ هکتار اعلام کرد و گفت: هرچند در ۲ سال اخیر سطح زیرکشت این محصول ۶ هکتار افزایش یافته اما همین میزان نیز از کشت خارج و منسوخ شده است.

    مدیر جهاد کشاورزی خوسف از این شهرستان به عنوان خاستگاه گل نرگس شرق کشور یاد کرد و گفت: در این شهرستان معیشت برخی خانوارهای روستایی از جمله کوه نرگسی و دستگرد از محل برداشت و فروش گل نرگس تامین می‌شود که با وجود خشکسالی اهالی این روستاها نیز دچار مشکل شده‌اند.

    وی با تاکید بر اینکه توسعه گل نرگس نیاز به نقدینگی زیادی دارد افزود: برای احداث یک هکتار باغ باید کشاورز ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کند در حالی که تسهیلات پرداختی به نرگس‌کاران حداکثر ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است.

    رضوی گفت: امسال تاکنون تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت نشده و اینکه اقساط پرداختی از ماه نخست آغاز می‌شود و میزان کم تسهیلات، کشاورزان را کم‌انگیزه کرده است.

    وی بیان کرد: برای توسعه باغات گل نرگس باید تسهیلات بیشتر و آسان‌تر در اختیار متقاضیان قرار گیرد و از آنجا که این باغات بعد از گذشت سه سال وارد فاز گلدهی می‌شود، دوره تنفس دو ساله در نظر گرفته شود.

    سطح زیرکشت گل نرگس در خراسان جنوبی ۳۹ هکتار است و ۷۵۰ بهره‌بردار گل نرگس در این استان فعالیت دارند که بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان خوسف با ۲۴ هکتار و سپس شهرستان طبس با ۱۴.۵ هکتار است.

    برداشت گل نرگس در خراسان جنوبی به‌طور معمول از اواخر آبان آغاز می‌شود و در صورتی که شرایط جوی استان مساعد باشد تا نیمه اسفند ادامه دارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *