×
×

کاهش ۶ درصدی جوجه‌ریزی در خردادماه/ مهاجرت مرغداران شایع نیست/ طیف وسیعی از مردم توان خرید مرغ را ندارند

  • کد نوشته: 479319
  • ۶ تیر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: خریدهای شرکت پشتیبانی امور دام اگر به منظور جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان باشد ظرف یک هفته باید قیمت‌ها واقعی شوند اما در عمل خریدهای شرکت تاثیر چندانی در بازار ایجاد نکرد. به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، محمد […]

    کاهش ۶ درصدی جوجه‌ریزی در خردادماه/ مهاجرت مرغداران شایع نیست/ طیف وسیعی از مردم توان خرید مرغ را ندارند
  • رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: خریدهای شرکت پشتیبانی امور دام اگر به منظور جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان باشد ظرف یک هفته باید قیمت‌ها واقعی شوند اما در عمل خریدهای شرکت تاثیر چندانی در بازار ایجاد نکرد.

    به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، محمد یوسفی با اشاره به متعادل شدن روند تولید و عرضه مرغ در بازار، گفت: زیان مرغداران بعد از واقعی شدن قیمت مرغ گوشتی در بازار کمتر شده است و بازار به سمت متعادل شدن در حرکت است؛ به عنوان مثال قیمت جوجه یک روزه از دانه‌ای ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۵ هزار تومان رسید.

    وی با بیان اینکه تولیدکنندگان مرغ باهدف کاهش زیان میزان جوجه‌ریزی را تقلیل دادند، تصریح کرد: ماهیانه تولیدکنندگان حدود ۱۲۰ میلیون جوجه‌ریزی می‌کنند که در این ماه حدود ۶ درصد از این حجم کاهش پیدا کرده است. قیمت مرغ از کیلویی ۴۰ هزار تومان به کیلویی ۶۰ هزار تومان رسید و این امکان وجود دارد که نرخ آن از کیلویی ۶۰ هزار تومان نیز بالاتر برود.

    این فعال اقتصادی تاکید کرد: خریدهای شرکت پشتیبانی امور دام اگر به منظور جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان باشد ظرف یک هفته باید قیمت‌ها واقعی شوند اما در عمل خریدهای شرکت تاثیر چندانی در بازار ایجاد نکرد.

    رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه باید وزارت کشاورزی سیاست‌هایی را دنبال کند که تولیدکنندگان انگیزه تولید را از دست ندهند، افزود: دولت باید از سخت‌گیری‌هایی که برای کیفیت خریدهایش انجام می‌دهد بکاهد تا از زیان تولیدکنندگان به سرعت جلوگیری کند. کاهش زیان تولیدکنندگان باید در اولویت قرار بگیرد که آنها رغبت تولید را از دست ندهند. دخالت شرکت پشتیبانی امور دام باید بازار را به تعادل برساند به این معنا که هم تولیدکنندگان ضرر نکنند و هم مصرف‌کنندگان از نرخ‌ها راضی باشد.

    به گفته یوسفی؛ حداکثر دوران پرورش مرغ گوشتی ۵۰ روز است؛ اگر در این مدت ترازنامه کسب و کار آنها منفی باشد بدون تردید در جوجه ریزی بعدی تجدید نظر می‌کند.

    این فعال اقتصادی شرایط تامین نهاده برای تولیدکنندگان دام و طیور را مناسب ندانست و خاطر نشان کرد: رئیس‌ جمهور برای بررسی و تامین نهاده ورود مستقیم کرده است و دستور داد که هر چه سریع‌تر به فساد‌های ایجاد شده در این زمینه رسیدگی کنند. در حال حاضر از بحث تامین تا قیمت نهاده در کشور چالش داریم و به نظر می‌رسد سامانه بازارگاه نمی‌تواند در مدیریت تامین و فروش نهاده موفق عمل کند.

    وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، گفت: توان خرید مرغ کیلویی ۶۰ هزار تومان برای طیف وسیعی از مردم از بین رفته است. اگر روال مصرف عادی بود شرکت پشتیبانی امور دام از بازار خارج می‌شد این در حالیست که ما شاهد حضور این شرکت در بازار هستیم و این مسئله گویا این مهم است که بین تقاضا و عرضه تعادل در بازار تعادل ایجاد نشده است.

    رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در پاسخ به این پرسش برخی از  تولیدکنندگان مرغ به مسئولان هشدار داده‌اند که اگر شرایط برای تولید فراهم نشود به عراق مهاجرت می‌کنند چراکه جذابیت‌های تولید در این کشور در حال توسعه است به نظر شما آیا تولیدکنندگان در نهایت مجاب به مهاجرت می‌شوند؟ گفت: این امکان برای همه افراد وجود ندارد و ممکن است که چندی از تولیدکنندگان مرزنشین مانند ایلام، کرمانشاه و کردستان اقدام به این کار کنند؛ هم اکنون مهاجرت در بین مرغداران چندان شایع نشده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *