×
×

کاهش ۴۰ هزار تنی تولید سیب در آذربایجان غربی

  • کد نوشته: 3340
  • ۱۶ مهر ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • سیدانور حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه برداشت این محصول از ۲۵ شهریور آغاز شده است، افزود: برداشت سیب به مدت دو ماه ادامه خواهد داشت؛ در سال گذشته ۱۲۵ هزار تن سیب از باغ های اشنویه برداشت شد که امسال به علت سرمازدگی پیش بینی می‌شود محصول سیب این […]

  • سیدانور حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه برداشت این محصول از ۲۵ شهریور آغاز شده است، افزود: برداشت سیب به مدت دو ماه ادامه خواهد داشت؛ در سال گذشته ۱۲۵ هزار تن سیب از باغ های اشنویه برداشت شد که امسال به علت سرمازدگی پیش بینی می‌شود محصول سیب این شهرستان با ۴۰ هزار تن کاهش همراه باشد.

    مدیر جهاد کشاورزی اشنویه با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت حدود ۵۵ هزار تن محصول در سطح سردخانه های این شهرستان ذخیره سازی و نگهداری شود افزود: با احداث ۱۵ واحد سردخانه جدید، در چند سال اخیر ظرفیت ذخیره سازی سیب درختی از ۳۰ هزار تن به ۹۰ هزار تن افزایش یافته است.

    حسینی سطح باغ های این شهرستان را ۱۱ هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: از این میزان ۷۵۰۰ هکتار را باغ های سیب بارده و غیربارده با ارقام غالب رد و گلدن دلیشیز تشکیل می دهد.

    مدیر جهاد کشاورزی اشنویه با اشاره به اینکه این شهرستان رتبه چهارم در تولید محصول سیب درختی را در آذربایجان غربی داراست، گفت: هم اکنون ۲۸ واحد سردخانه با ظرفیت ۹۰ هزار تن آماده ذخیره سازی محصول سیب باغداران است و پنج واحد سردخانه دیگر با ظرفیت ۲۰ هزار تن نیز درسطح شهرستان در حال احداث است.

    وی اضافه کرد: بخشی از سیب تولیدی این شهرستان به دلیل کیفیت بالا و ماندگاری خوبی که دارد علاوه بر سایر استان های کشور به کشورهای همسایه از جمله روسیه، عراق و پاکستان نیز صادر می‌شود.

    مدیر جهاد کشاورزی اشنویه همچنین کیفیت سیب تولیدی شهرستان را مطلوب، ارزیابی و تصریح کرد: در راستای تغییر الگوی کشت و لزوم جایگزینی پایه‌های بذری، تاکنون ۵۰ هکتار نهال پایه رویشی سیب از پایه های MM106 و M7 در سطح شهرستان مورد کشت قرار گرفته‌اند که از مهمترین مزایای کشت این پایه ها افزایش تعداد اصله در هکتار و در نتیجه افزایش عملکرد، زودباردهی، افزایش مقاومت به آفات و بیماریها و شرایط نامساعد خاکی از جمله شوری و کم آبی، سهولت برداشت، کیفیت و رنگ گیری بهتر است.

    به گزارش ایسنا، شرایط ویژه آب و هوایی، اشنویه را به یکی از قطب های مهم باغداری آذربایجان غربی تبدیل کرده است؛ علاوه بر محصول با کیفیت سیب این شهرستان، محصول گیلاس آن نیز در داخل و خارج از کشور مشتریان فراوانی دارد.

    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *