×
×

کردستان رتبه نخست کشور را در کشاورزی قراردادی کسب کرد

  • کد نوشته: 481172
  • ۲۵ دی ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، پیمان اسکندری اظهار کرد: کردستان با ۹۱.۹۸ درصد، گلستان با ۹۱.۷۹ درصد، کهگیلویه و بویراحمد با ۸۶.۵۸ درصد، لرستان با ۸۵.۶۰ درصد و تهران با ۷۳.۳۲ درصد رتبه های نخست تا پنجم کشت قراردادی گندم در کشور را تا تاریخ ۱۸ […]

    کردستان رتبه نخست کشور را در کشاورزی قراردادی کسب کرد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، پیمان اسکندری اظهار کرد: کردستان با ۹۱.۹۸ درصد، گلستان با ۹۱.۷۹ درصد، کهگیلویه و بویراحمد با ۸۶.۵۸ درصد، لرستان با ۸۵.۶۰ درصد و تهران با ۷۳.۳۲ درصد رتبه های نخست تا پنجم کشت قراردادی گندم در کشور را تا تاریخ ۱۸ دی ماه سال جاری به خود اختصاص دادند.

    وی اشاره به اینکه در قالب کشت قراردادی، امسال در ۲ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور گندم کشت می شود، ادامه داد: سهم کردستان از این میزان ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: سطح قرارداد کشت قراردادی گندم آبی در کردستان، ۲۹ هزار و ۸۹۳ هکتار است که این میزان معادل ۹۱.۹۸ درصد تحقق سهمیه در نظر گرفته شده برای استان است.

    اسکندری اضافه کرد: تاکنون سه هزار و ۹۴۵ کشاورز استان در قالب چهار هزار و ۸۲ قرارداد در کشت قرادادی گندم آبی مشارکت دارند.

    در کشت قراردادی، مطابق توافق بین خریدار و کشاورز، نهاده های تولید از سوی خریدار تامین می شود و در پایان فصل برداشت هزینه های انجام شده از میزان خرید تضمینی کسر می شود.

    یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است.

    ۹۶ درصد سطح اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

    بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال ۱۴۰۰ است در ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار زیر کشت، یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم ۴۴۳ هزار تن بوده است.

    از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است. سالانه حدود ۲۱۱ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

    ۷۹ درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *