×
×

کشاورزان هشداری‌های هواشناسی را جدی بگیرند/ رشد ۳۳ درصدی بارش نسبت به بلند مدت

  • کد نوشته: 7114
  • ۱۰ بهمن ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • مسعود حقیقت مدیر کل شبکه هواشناسی کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه تا پایان هفته خبری از بارندگی در بسیاری از مناطق کشور نیست، اظهار کرد: بنابر نقشه‌های هواشناسی روز جمعه با ورود سامانه بارشی از سمت غرب و شمال غرب در بسیاری از مناطق شمال […]

    کشاورزان هشداری‌های هواشناسی را جدی بگیرند/ رشد ۳۳ درصدی بارش نسبت به بلند مدت
  • مسعود حقیقت مدیر کل شبکه هواشناسی کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه تا پایان هفته خبری از بارندگی در بسیاری از مناطق کشور نیست، اظهار کرد: بنابر نقشه‌های هواشناسی روز جمعه با ورود سامانه بارشی از سمت غرب و شمال غرب در بسیاری از مناطق شمال غرب و غرب شاهد بارش باران خواهیم بود.

    به گفته وی از روز گذشته تا پایان هفته در بسیاری از استان‌ها همچون گیلان، اردبیل و غرب دریای خزر شاهد افزایش نسبی دما خواهیم بود.

    حقیقت در توصیه‌ای به گلخانه‌داران گفت: با توجه به روند کاهش و افزایش دما در استان‌های شمال غرب به گلخانه‌ داران توصیه می‌شود که همواره تهویه مناسب را در سیستم‌های گلخانه برقرار کنند و به هیچ عنوان از کود شیمیایی ازوته را در واحدهای خود مصرف نکنند.

    این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به کاهش دمای صبحگاهی در مناطق شمال شرق به زنبور داران توصیه می‌شود که ما احتیاط لازم را از کندوهای خود به عمل آورند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

     مدیر کل شبکه هواشناسی کشاورزی در توصیه دیگر به کشاورزان، گفت: با توجه به شرایط جوی به  کشاورزان در مناطق جنوبی توصیه می‌شود که اگر میزان بارندگی برای آبیاری مزارع آن‌ها کافی نبوده است حتما نسبت به آبیاری مزارع خود اقدام کنند.

    وی با اشاره به اینکه میزان بارش نسبت به متوسط میزان بارندگی ۳۳ درصد بالاتر است، بیان کرد: بنابراین آخرین آمار میزان بارش کل کشور ۳۳۵.۶ میلی‌متر بوده در حالی که این میزان مدت مشابه سال قبل ۱۱۷.۲ میلی‌متر و بلند مدت ۱۰۲ میلی‌متر بوده که این امر بیانگر رشد ۳۴ درصدی بارش نسبت به دوره بلند مدت و ۱۵.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

    حقیقت ادامه داد: اگرچه امسال در بسیاری از استان‌ها میزان بارش از وضعیت مناسبی برخوردار است، اما در استان‌های اصفهان گلستان، کردستان، کهکیلویه و بویر احمد، آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه و چهارمحال بختیاری میزان بارش کمتر از نرمال است که به نظر می‌رسد در اسفند ماه به سبب شرایط مساعد بارندگی بخشی از این کم بارشی‌ها جبران شود.

    اثرات خشکسالی در برخی دشت‌ها مشهود است

    مدیر کل شبکه هواشناسی کشاورزی با اشاره به اینکه رشد بارندگی به معنای جبران خشکسالی‌های اخیر نیست، بیان کرد: علی‌رغم رشد ۳۳ درصدی بارش نسبت به دوره بلند مدت همچنان در بسیاری از دشت‌های کشور اثرات خشکسالی مشهود است.

    وی افزود: اگرچه میزان بارش در سال زراعی جدید در حد نرمال و قدری گرایش به کمتر از نرمال دارد، اما مشکلی در تأمین آب مورد نیاز بخش کشاورزی وجود ندارد.

    حقیقت در پایان با بیان اینکه بارش‌های اخیر تأثیر چندانی در جبران کمبود منابع آب‌های زیر زمینی نداشته است، تصریح کرد: با توجه به رشد بارش نسبت به دوره بلند مدت و مدت مشابه سال قبل خشکسالی هواشناسی تا حدودی مرتفع شده است، اما این امر بدان معنا نیست که کمبود منابع آب‌های زیرزمینی جبران شده چرا که طی چند خشکسالی‌های اخیر به سبب استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی همچنان شاهد اثرات خشکسالی در در برخی استان‌ها هستیم.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری: کشاورزی و باغبانی

    نویسنده: سارا اشتیاقی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *