×
×

کشت گندم تا ۱۵ دی در برخی مناطق کشور ادامه دارد

  • کد نوشته: 476789
  • ۵ دی ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آخرین آمار ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار کشت دیم و یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار کشت آبی انجام شده است که انتظار می‌رود همانند سنوات قبل کشت اراضی دیم ۴ میلیون هکتار و اراضی آبی به ۲ میلیون هکتار برسد. او […]

    کشت گندم تا ۱۵ دی در برخی مناطق کشور ادامه دارد
  • علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آخرین آمار ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار کشت دیم و یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار کشت آبی انجام شده است که انتظار می‌رود همانند سنوات قبل کشت اراضی دیم ۴ میلیون هکتار و اراضی آبی به ۲ میلیون هکتار برسد.

    او ادامه داد: گرچه در برخی استان‌ها شرایط بارش و پراکنش بارندگی مناسب است،  اما در استان‌هایی به دلیل عدم بارش کشت به تاخیر افتاده است که کشاورزان همچنان چشم انتظار شرایط مساعد آب و هوایی هستند تا بتوانند کشت را انجام دهند.

    ایمانی گفت: اگر بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی شرایط بارش در زمستان و بهار مناسب باشد، می‌توان نیاز کشور را با سطوح پایین تامین کرد.

    نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران درباره اینکه سطح زیر کشت از ۶ میلیون هکتار فراتر می‌رود، گفت: اگر شرایط بارندگی مساعد بود، انتظار می‌رفت که سطح زیر کشت از ۶ میلیون هکتار فراتر رود، اما در شرایط فعلی حداکثر سطح زیر کشت به ۶ هکتار می رسد. در مناطق سرد پایان شهریور و مناطق معتدل از دهه دوم آبان تا اوایل آذر تاریخ مناسب کشت است که در این مقطع در برخی استان ها بارندگی مناسبی نداشتیم.

    ۹ میلیون تن گندم وارد می شود

    او درباره آخرین وضعیت واردات گندم گفت: بازرگانی دولتی حدود ۹ میلیون تن ثبت سفارش انجام داده است. با توجه به ثبت سفارش ۹ میلیون تن گندم برای تامین نان مردم و ذخایر استراتژیک، بازرگانی دولتی اعلام کرده که مشکلی در تامین آرد و نان نداریم. این امر نشان می‌دهد که بخشی از گندم مورد نیاز وارد و مابقی در کشتی هاست که تا پایان سال ترخیص و وارد می‌شود.

    ایمانی ادامه داد: بنابر اذعان مسئولان تخصیص ارز ترجیحی همچنان به واردات دارو و گندم ادامه دارد که با این وجود قابل قیاس با نرخ گندم داخلی نیست، چرا که تولیدکنندگان تمامی نهاده‌ها را با ارز آزاد تهیه می‌کنند.

    به گفته او، بنابر آمار قیمت هر کیلو گندم خارجی با احتساب ارز آزاد در مبدا حدود ۹ هزار تومان است که با احتساب هزینه‌های حمل، عوارض گمرکی، تخلیه و بارگیری ۱۱ هزار تومان تمام می‌شود.

    نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ادامه داد: کشاورزان تا نیمه دوم دی می‌توانند کشت را انجام دهند و همواره آگاهی دارند که با تاخیر در کشت میزان بذر مصرفی را باید افزایش دهند تا خلا در عملکرد ایجاد نشود.

    او درباره اهمیت مصرف کودهای فسفاته و پتاسه گفت: امسال نسبت به سال گذشته تا حدودی مصرف کودهای پایه روند بهتری دارد، هر چند ایده آل و مطلوب نیست. اما در افزایش عملکرد تاثیر بسزایی دارد.

    نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با تاکید بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم گفت: با توجه به افزایش قیمت جهانی، تورم و سایر هزینه‌های تولید که تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز افزایش یافته است، قیمت خرید تضمینی گندم ۱۰ تا ۱۵ درصد باید افزایش یابد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *