×
×

کناره‌گیری دولت از تنظیم بازار برنج/ ممنوعیت واردات لغو می‌شود

  • کد نوشته: 479010
  • ۱۱ خرداد ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر ، مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به جلسه هیات مدیره این انجمن و جمعی از اعضای آن با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان سازمان حمایت گفت: در این جلسه مباحث مربوط به واردات برنج و مشکلات و چالش‌هایی […]

    کناره‌گیری دولت از تنظیم بازار برنج/ ممنوعیت واردات لغو می‌شود
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر ، مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به جلسه هیات مدیره این انجمن و جمعی از اعضای آن با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان سازمان حمایت گفت: در این جلسه مباحث مربوط به واردات برنج و مشکلات و چالش‌هایی که در این حوزه وجود دارد، مطرح شد.

    وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۷۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است، افزود: علاوه بر این، ۴۰۰ هزار تن برنج نیز ثبت سفارش شده که این شروع خوبی نیست چرا که امسال بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز، ماه مبارک رمضان آغاز شد و نیاز به این کالا افزایش پیدا کرد.

    کشاورز با تأکید بر اینکه دولتمردان باید با توجه به افزایش شدید قیمت‌های جهانی، ثبت سفارش برنج را سرعت می‌دادند، گفت: قیمت جهانی برنج حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است و در همین جلسه توافق شد ثبت سفارش ها با قیمت های جدید جهانی انجام شود.

    این فعال صنفی با اشاره به اینکه برنج‌های وارداتی مدت‌ها در بنادر مانده و آماده ترخیص بودند، گفت: به دلیل اینکه دولت درباره سود بازرگانی گمرک تصمیم نگرفته بود و واردکنندگان نمی‌دانستند که بعد از واردات، سود بازرگانی چقدر برای آنان محاسبه می‌شود، تمایلی به انجام این کار نداشتند و واردات به کندی انجام شد.

    وی با اشاره به اینکه بنا بر تصمیم دولت، سود بازرگانی از ۶ به ۱ درصد کاهش پیدا کرد، افزود: علاوه بر افزایش قیمت‌های جهانی، با نوسان شدید نرخ ارز نیما نیز مواجه هستیم، در کنار این مسئله، رشد ۴۰ درصدی هزینه‌های حمل و نقل و افزایش ۳۰ درصدی هزینه‌های بنادر را نیز باید در نظر گرفت که با احتساب مجموع این عوامل، قیمت تمام شده هر کیلوگرم برنج خارجی بین ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان است اما دولت قیمت این کالا را بین ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان تعیین کرده بود.

    واردات برنج از تایلند ادامه می یابد

    کشاورز توضیح داد: در جلسه‌ای که با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت برگزار شد، سازمان حمایت اعلام کرد که چون قیمت‌ها دائماً در حال تغییر است، نیازی به قیمتگذاری نیست که در این زمینه نظر انجمن نیز با این سازمان هماهنگ است چرا که عدم قیمتگذاری منجر به افزایش رقابت سالم بین تجار و برندها می‌شود.

    دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به مصوبه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر ممنوعیت واردات برنج از تایلند گفت: شرکت بازرگانی دولتی سال‌ها پیش از تایلند برنج وارد کرده و این برنج‌ها را سال‌ها در انبار نگه داشته بود که سال گذشته با افزایش قیمت برنج ایرانی، شروع به توزیع این محموله‌ها کرد اما به دلیل افت کیفیت این برنج‌ها، مردم از آنها استقبالی نکرده‌اند.

    وی اضافه کرد: ما با این مصوبه مخالف بودیم چرا که اولاً نباید مبادی واردات را محدود کرد چرا که کشورهای صادرکننده از این مسئله سوءاستفاده می‌کنند و قیمت برنج را افزایش می‌دهند. ثانیاً برنج تایلندی نیز انواع کم‌کیفیت و باکیفیت دارد و بخش خصوصی اقدام به واردات برنج‌های باکیفیت می‌کند که قیمت آن نیز از انواع برنج هندی و پاکستانی ارزان‌تر تمام می‌شود.

    کشاورز با اشاره به اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران برای واردات محموله‌های برنج خود تمام کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران را رزرو کرده بود و برای بخش خصوصی کشتی نمانده بود تا بتواند محموله‌های خود را حمل کند، گفت: توافق شد که شرکت بازرگانی دولتی بخشی از این رزروها را کنسل کند تا بخش خصوصی نیز بتواند واردات خود را انجام دهد.تجربه سال قبل نشان داد که حضور شرکت بازرگانی دولتی در ایران به دلیل عدم تجربه کافی، تاثیری در بازار ندارد و سال گذشته شاهد بودیم هزاران تن برنج در بازار توزیع شد اما شرایط تغییری نکرد. به همین دلیل بنا بر این شد که دولت در بازار دخالت نکند و ذخایر احتیاطی را وارد بازار نکند و بخش خصوصی تنظیم بازار را بر عهده بگیرد.

    کناره گیری دولت از تنظیم بازار برنج

    این فعال صنفی تاکید کرد: تجربه سالهای قبل نشان داد که حضور شرکت بازرگانی دولتی در ایران به دلیل عدم تجربه کافی، تاثیری در بازار ندارد و سال گذشته نیز علی رغم توزیع هزاران تن برنج در بازار، شاهد بودیم که قیمت این کالا تغییری نکرد و آرامش مورد نظر حاصل نشد. بنابراین قرار شد که شرکت بازرگانی دولتی دیگر در بازار دخالت نکند و از ذخایر احتیاطی برای تنظیم بازار استفاده نشود و بخش خصوصی مسئولیت تنظیم بازار برنج را بر عهده بگیرد.

    دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به خشکسالی پیش آمده در کشور و کاهش تولید و وضعیت نابسامان بازارهای جهانی تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور و جهان، وزارت جهاد کشاورزی پذیرفت که لغو ممنوعیت فصلی برنج را در مجلس و دولت پیگیری کند و به احتمال قوی در سال جاری این ممنوعیت فصلی لغو می‌شود ضمن اینکه به بخش خصوصی اعلام شد می‌تواند اقدام به خرید و واردات برنج نماید.

    وی اضافه کرد: با لغو ممنوعیت واردات فصلی، کشورهای هند و پاکستان نیز متوجه می‌شوند که ایران محدودیتی برای واردات ندارد و لازم نیست که در دو ماه پیش‌رو تمام برنج مورد نیاز خود را خریداری و وارد کند، بنابراین قیمت‌های خود را افزایش نخواهند داد.

    به گفته کشاورز، در صورتی که تمام توافقات فوق انجام شود و دولتمردان در اجرای آن بدعهدی نکنند، امسال مشکلی در حوزه برنج و بازار این محصول نخواهیم داشت و کسری برنج کشور تامین می شود و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار می گیرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *