×
×

گرانی مرغ به ماهی هم سرایت کرد!

  • کد نوشته: 2934
  • ۱۵ مرداد ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، در ماه های اخیر نوسان قیمت گوشت مرغ به بیشترین میزان خود رسیده و تولیدکنندگان و فروشندگان مرغ بر این باورند که باید قیمت هر کیلو مرغ کشتار شده روز حداقل ۹۰۰۰ تومان باشد و مهدی یوسف خانی – رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ – تهران بر این باور است که هر کیلو […]

  • به گزارش ایسنا، در ماه های اخیر نوسان قیمت گوشت مرغ به بیشترین میزان خود رسیده و تولیدکنندگان و فروشندگان مرغ بر این باورند که باید قیمت هر کیلو مرغ کشتار شده روز حداقل ۹۰۰۰ تومان باشد و مهدی یوسف خانی – رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ – تهران بر این باور است که هر کیلو مرغ زنده حداقل باید قیمتی حدود ۶۰۰۰ تومان و هر کیلو مرغ کشتار روز باید ۹۲۰۰ تومان داشته باشد.

    یوسف خانی به ایسنا گفته بود که با توجه به هزینه تولید و نرخ نهاده دامی قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده بیش از ۶۰۰۰ تومان است اما با این وجود ستاد تنظیم بازار در هفته گذشته حداکثر قیمت مرغ زنده تحویل درب واحد مرغداری با ۹ درصد افزایش هر کیلوگرم ۵۱۵۵ تومان و حداکثر قیمت مصرف‌کننده گوشت مرغ با ۹ درصد افزایش معادل ۸۱۷۵ تومان تعیین کرده است.

    حال با توجه به اینکه این نرخ کمتر از معیار قابل قبول تولیدکنندگان و اتحادیه است و در کنار آن بازار قیمتی حدود ۱۱ هزار تومان را برای هر کیلو مرغ کتار روز در نظر گرفته است، مهدی یوسف خانی – ئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران – به ایسنا گفت: هر کیلو مرغ زنده باید حدود ۶۳۰۰ تومان قیمت گذاری شود تا هزینه های تولید مرغدار پوشش داده شود و اگر این رقم معیار مناسبی باشد هر کیلوگرم مرغ کشتار روز گرم برای مصرف کننده حدود ۹۴۰۰ تومان قیمت گذاری می شود.

    وی با اشاره به نرخ تعیین شده از سوی ستاد تنظیم بازار برای قیمت مرغ، ادامه داد: نرخ تعیین شده از سوی ستاد تنظیم بازار، درست نیست و جای سوال دارد که ستاد تنظیم بازار قیمت  قابل محاسبه برای نهاده را چه رقمی در نظر گرفته است.

    او بیان کرد: با وجود آنکه ستاد تنظم بازار نرخی را تعیین کرده است اما مرغدار با توجه به هزینه های تولید نرخ منطقی خود را اعلام می کند که در چند روز گذشته اختلاف قیمت مرغدار و نرخ ستاد تنظیم بازار برای هر کیلو مرغ زنده در حدود ۱۰۰۰ تومان بوده است.

    یوسف خانی خاطرنشان کرد: سازمان های بازرسی و نظارتی تنها بر فعالیت حلقه انتهایی زنجیره تولید و توزیع نظارت دارند و به نظر می رسد باید نظارت های خود را بر حلقه های ابتدایی معطوف کنند، زمانی که هر کیلو مرغ زنده در حدود ۷۱۰۰ تومان عرصه می شود با قیمت بیش از ۱۰ هزار تومان به مشتری فروخته می شود.

    رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تاکید کرد: در چند روز اخیر مرغ زنده با قیمت بیش از ۷۰۰۰ تومان به فروش رسیده و به نظر می رسد این روند ادامه نخواهد داشت، زیرا عرضه مرغ در چند وقت اخیر کاهش یافته و مرغدار به دنبال جبران ضررهای گذشته خود است.

    وی در پاسخ به این سوال که در تامین نهاده ‌ها و خوراک مشکلی وجود ندارد، گفت: مرغدار در چند وقت اخیر در تهیه نهاده مشکلی نداشته و قیمت‌ها نیز طی دو ماه اخیر تغییری نداشته است.

    رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا رشد قیمت مرغ به ماهی هم سرایت کرده است، بیان کرد: کم آبی چند وقت اخیر در پرورش ماهی تاثیرگذار بوده و عاملی شده تا قیمت ماهی های پرورشی همچون قزل آلا با افزایش قمیت روبرو شود؛ به گونه‌ای که هر کیلوگرم ماهی قزل آلا از ۱۴ هزار به ۱۹ هزار تومان افزایش یافته است.

    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *