×
×

گزارشی از تلفات دام های شیری نداشته‌ایم

  • کد نوشته: 477709
  • ۲ اسفند ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان – آقای علیرضا اکبرشاهی گفت: تاکنون گزارشی از تلفات دام های شیری مبنی بر استفاده از سرشاخه های نیشکر نداشته‌ایم. به گفته او، بروز تلفات در نشخوارکنندگان ناشی از تغییر ناگهانی جیره طبیعی است، هر چند به منظور مدیریت تلفات استفاده […]

    گزارشی از تلفات دام های شیری نداشته‌ایم
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان – آقای علیرضا اکبرشاهی گفت: تاکنون گزارشی از تلفات دام های شیری مبنی بر استفاده از سرشاخه های نیشکر نداشته‌ایم.

    به گفته او، بروز تلفات در نشخوارکنندگان ناشی از تغییر ناگهانی جیره طبیعی است، هر چند به منظور مدیریت تلفات استفاده از واکسن و اجتناب از تغییر ناگهانی جیره امری ضروری است.

    طبق گفته مسئولان سازمان دامپزشکی، در فصول اول بهار با تغییر ناگهانی جیره در تالاب جازموریان، آب گرفتگی و رشد علوفه ها، دام‌ها به بیماری آنتروتوکسمی مبتلا می‌شوند که این موضوع منجر به تلفات می‌شود.

    مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی گفت: تغییر ناگهانی جیره طی بازه زمانی ۷ تا ۱۰ روز باید اتفاق بیفتد؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که به صورت موردی دامداران به دلیل تغییر ناگهانی جیره تلفات داشته باشند.

    سال گذشته با خشکسالی و کاهش تولید علوفه در مرتع و گرانی نهاده های دامی از سمت دیگر، بسیاری از کارشناسان دام سرشاخه های نیشکر یا گندم را به عنوان خوراک دام جایگزین کردند.

    اکبرشاهی گفت: تلفات ناشی از تغییر ناگهانی جیره در دام ها اعم از سبک و نشخوارکنندگان دام سنگین همیشه بوده و مربوط به امسال یا جیره خاص غذایی هم نیست.

    با توجه به تغییر غذای دامداران از حالت دستی به مراتع در فصل بهار و استفاده از کلش باقی مانده در مزارع گندم، تولیدکنندگان به منظور پیشگیری از تلفات دام باید نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *