×
×

گزارشی از شیوع تب کریمه کنگو در تهران نداشتیم/ضرورت خرید دام زنده و گوشت از مراکز معتبر

  • کد نوشته: 5219
  • ۵ مرداد ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد و گفت: همه ساله در فصل گرما با آغاز فعالیت کنه ها، شاهد بروز بیماری تب کریمه کنگو و تلفات انسانی هستیم، در حالیکه با اقدامات […]

  • علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد و گفت: همه ساله در فصل گرما با آغاز فعالیت کنه ها، شاهد بروز بیماری تب کریمه کنگو و تلفات انسانی هستیم، در حالیکه با اقدامات ساده و رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی دیگر با خطرات جانی مواجه نخواهیم بود.

    وی افزود: بنابر آخرین آمار وزارت بهداشت حدود ۶۰ نفر از هموطنان شرق، غرب و شمال کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند که متاسفانه ۵ نفر از آن‌ها در استان‌های سیستان و بلوچستان، اردبیل و گیلان جان خود را از دست دادند.

    به گفته رفیعی پور، با توجه به اعیاد پیش رو، از مردم تقاضا داریم که دام و گوشت مورد نیاز خود را با خیال آسوده از مراکز معتبر تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری کنند تا دچار بیماری تب کریمه کنگو مشترک میان دام و انسان نشوند.

    رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه خرید از مراکز معتبر بیانگر پاک بودن دام زنده از بیماری خطرناک تب کریمه کنگو است، بیان کرد: براین اساس افراد از الان بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانند دام خود را برای عید قربان از مراکز معتبر خریداری و نگه داری کنند.

    وی درباره اینکه مردم حوزه روستا و عشایر چگونه از پاک بودن دام زنده خود از بیماری تب کریمه کنگو اطمینان حاصل کنند، بیان کرد: در حوزه روستا و عشایر، برخی افراد هستند که براساس تجربه و آموزش کار قصابی را انجام می‌دهند و از لوازم حفاظت فردی برای ذبح استفاده می‌کنند. از این رو به خریداران دام توصیه می‌شود که پس از کشتار دام به وسیله قصابان محلی، حتما آلایش دام اعم از کله پاچه، دل و جگر را پس از قرار دادن داخل ظروف یا نایلون حتما به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه سانتی گراد در یخچال نگه داری کنند.

    رفیعی پور ادامه داد: با مراجعه به مراکز بهداشتی خواهیم دید، افرادی که در ارتباط با دام زنده هستند یا خانوار‌هایی که از مجاری غیر قانونی گوشت خود را تهیه کردند، به دلیل استفاده نکردن از لوازم حفاظت فردی دچار ویروس تب کریمه کنگو شدند.

    رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان و تلفات انسانی تبی کریمه کنگو طی ۱۰ سال اخیر روند کاهشی داشته است، بیان کرد: با رعایت توصیه‌های بهداشتی امیدواریم، آمار مبتلایان و تلفات جانی از این تعداد بالاتر نرود.

    وی در توصیه‌ای به دامداران گفت: افرادی که شغل آن‌ها در ارتباط با دام است، باید دقت کنند تا با کنه مواجه نشوند چرا که امکان گزش و انتقال ویروس در محیط وجود دارد، ضمن آنکه دامداران همواره نسبت به سم پاشی اسطبل‌های خود اقدام کنند.

    به گفته رفیعی پور، با خرید دام و گوشت از مراکز مجاز جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر شیوع تب کریمه کنگو نیست و تنها برخی رفتار‌های پرخطر مبنی بر خرید گوشت از مراکز غیر مجاز زمینه را برای بروز بیماری در کشور فراهم می‌کند.

    این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: بنابر آخرین آمار تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع تب کریمه کنگو در تهران نداشتیم.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *