×
×

گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با هجوم ملخ در مجلس قرائت شد

  • کد نوشته: 6576
  • ۲ دی ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت بعد از ظهر امروز یکشنبه گزارش این کمیسیون در خصوص عملکرد دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با مخاطرات ناشی از هجوم ملخ‌های صحرایی به عرصه‌های طبیعی و اراضی کشور را قرائت کرد. به گفته وی بر اساس این گزارش، گسترش فوق‌العاده […]

    گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با هجوم ملخ در مجلس قرائت شد
  • به گزارش ایسنا، علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت بعد از ظهر امروز یکشنبه گزارش این کمیسیون در خصوص عملکرد دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با مخاطرات ناشی از هجوم ملخ‌های صحرایی به عرصه‌های طبیعی و اراضی کشور را قرائت کرد.

    به گفته وی بر اساس این گزارش، گسترش فوق‌العاده ملخ صحرایی در کشور به دلیل شرایط مطلوب بارندگی در سال جاری به قدری زیاد بوده که حداقل ۹ استان درگیر این مسئله هستند. عدم واکنش سریع در موقع شروع بحران و تاخیر در تصمیم گیری برخی مسئولین برای مبارزه موثر با این آفت، منجر به گسترش حجم خسارات وارده به محصولات زراعی و باغی کشاورزان و عرصه‌های طبیعی کشور شده است. به دلیل درگیری کشور با بحران سیلاب‌ها در روزهای نخست سال ۹۸ متاسفانه درخواست‌های کشاورزان و سازمان حفظ نباتات برای مبارزه با ملخ صحرایی و تامین اعتبار لازم برای آن در زمان مناسب مورد توجه قرار نگرفته است. عدم تامین به موقع اعتبار لازم و پشتیبانی عملیاتی نامناسب از مبارزه با ملخ صحرایی (به خصوص به واسطه تجهیزات قدیمی و بعضا مستعمل) مهمترین مشکلات دستگاه اجرایی در این زمینه بودند. امکان ادامه هجوم ملخ به اراضی کشاورزی و عرصه‌های طبیعی کشور در سال جاری و همچنین افزایش احتمال طغیان این آفت در سال‌های آینده، ضرورت توجه ویژه به موضوع را دو چندان می‌کند. آمادگی کامل مراکز عملیاتی و نهادهای پشتیبانی کشور برای مبارزه با هجوم ملخ صحرایی در آینده بسیار مهم است.

    کمیسیون کشاورزی در گزارش خود که از سوی علی ابراهیمی قرائت شد، همچنین مواردی را به این شرح پیشنهاد کرد:

    ۱. همه امکانات کشور در استان‌های درگیر این آفت بسیج شده و با محوریت و مدیریت سازمان جهاد کشاورزی استان و دستگاه‌های تخصصی در عملیات کنترل و مبارزه بکار گرفته شود.

    ۲. قصور یا تقصیر برخی مسئولین در مورد تامین به موقع اعتبارات لازم جهت مبارزه با ملخ صحرایی بررسی و پیگیری شود.

    ۳. اعتبارات مورد نیاز جهت مبارزه با هجوم ملخ صحرایی در اسرع وقت از طرف سازمان برنامه و بودجه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

    ۴. به منظور تقویت پتانسیل استفاده از خدمات بخش خصوصی جهت مبارزه با این آفت در آینده ضرورت دارد. پرداخت مطالبات بخش خصوصی در اولویت قرار گیرد.

    ۵. با توجه به نقش حاکمیتی دولت در کنترل آفات عمومی، شرکت خدمات ویژه هوایی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تبدیل به یک مرکز خدمات هوایی ذیل سازمان حفظ نباتات کشور با اختصاص ردیف بودجه مستقل و تامین اعتبارات کافی، تقویت و تجهیز شود.

    ۶. با تعیین تکلیف نهایی وضعیت آمادگاه کشوری مبارزه با ملخ از طرف قوه قضائیه، این مجموعه برای پشتیبانی عملیات‌های بحرانی مبارزه با آفات احیاء شده و هر چه سریعتر مراکزی با همین هدف در نقاط حساس کشور (به تشخیص دستگاه تخصصی) راه اندازی شود.

    ۷. با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مرتبط تولید داخلی عوامل بیولوژیک کنترل کننده گونه‌های مختلف ملخ و همچنین تولید داخلی ماده موثره سموم شیمیایی تحت عنوان ULV مورد حمایت قرار گیرد ( به خصوص از طریق شرکت‌های دانش بنیان).

    ۸. نمایندگی ایران در سازمان خوار و بار جهانی ملل متحد (فائو) با همکاری وزارت امور خارجه در مورد پیگیری قصور کشورهای همسایه ایران برای مبارزه با ملخ صحرایی فعالانه‌تر عمل کرده و گزارش اقدامات خود در این خصوص را به مجلس ارائه کند.

    ۹. مسئولین استانی که بیشترین حمایت و عملکرد مناسبی در مورد مبارزه با این آفت داشته‌اند مورد تشویق قرار گیرند.

    ایسنا

    سرویس خبری : گوناگون

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *