×
×

گوجه‌هایی که بر زمین ماند و پوسید

  • کد نوشته: 9258
  • ۱۴ مرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • امسال گوجه‌فرنگی با پیش‌بینی تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن در سطح ۴۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی گلستان کشت شد؛ سالانه ۳۵ تا ۴۰ درصد گوجه تولیدی در گلستان در قالب تازه خوری مورداستفاده قرار می‌گیرد و مابقی به کارخانجات رب تحویل داده می‌شوند. امسال بخشی از گوجه که به‌صورت تاره خوری مورد استفاده قرار […]

    گوجه‌هایی که بر زمین ماند و پوسید
  • امسال گوجه‌فرنگی با پیش‌بینی تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن در سطح ۴۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی گلستان کشت شد؛ سالانه ۳۵ تا ۴۰ درصد گوجه تولیدی در گلستان در قالب تازه خوری مورداستفاده قرار می‌گیرد و مابقی به کارخانجات رب تحویل داده می‌شوند.

    امسال بخشی از گوجه که به‌صورت تاره خوری مورد استفاده قرار گرفت با قیمت مناسب‌تری به فروش رسید اما قیمت بخش اعظمی از گوجه‌ها که مصرف ربی داشتند، وضعیت مناسبی نداشت.

     تعدادی از کشاورزان گوجه کار معتقدند با توجه به قیمت پایین خرید و هزینه‌های تامین جعبه، حمل و کمیسیون، برداشت محصول برای آنها مقرون‌به‌صرفه نیست و محصول خود را برداشت نکردند.

    یک کشاورز به ایسنا گفته، خرج و دخلش به هم نمی خواند و اضافه کرد: امسال گوجه ربی را با قیمت ۵۰۰ تومان از ما خریداری می‌کنند که اصلاً برای ما صرفه اقتصادی ندارد. چرا وقتی گوجه را کیلویی ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند، رب گوجه‌فرنگی را ۸۰۰ گرمی را ۱۵ هزار تومان می‌فروشند.

    این گوجه کار در غرب استان گلستان اضافه می‌کند: با این قیمت چگونه می‌توانیم هزینه‌های کارگر، حمل‌ونقل، بذر، کود و سم را در بیاوریم و ضمن اینکه سودی هم عاید خودمان شود. ما محصول را به دلال می‌دهیم چون که حداقل می‌دانیم پول نقد به دستمان می‌رسد.

    با وجود افزایش حدود سه برابری هزینه‌های تولید گوجه‌فرنگی برای کشاورز اما قیمت خرید این محصول نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

    امسال به‌منظور حمایت از گوجه کاران و جلوگیری از ضرر و زیان آنها، سازمان تعاون روستایی از ۲۳ تیرماه خرید حمایتی گوجه‌فرنگی را در گلستان آغاز کرد. بر اساس این طرح کارخانجات به ازای هر کیلوگرم گوجه مبلغ ۷۰۰ تومان را پرداخت و مابه‌التفاوت تا سقف ۱۰۰۰ تومان را دولت به‌صورت یارانه پرداخت می‌کرد.

    طرحی که تنها با خرید ۱۶ هزار و ۱۶۲ تن محصول پس از ۱۰ روز به پایان رسید. خرید این مقدار محصول کمتر از ۷ درصد گوجه تولیدی کشاورزان بود و دردی از آنها دوا نکرد.

    به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان، تاکنون ۱۹۰ هزار تن گوجه‌فرنگی در استان برداشت شده است. بر اساس این آمار سه چهارم گوجه‌فرنگی استان برداشت شده و با اجرای دوباره طرح خرید حمایتی، تنها مشکل بخش کمی از کشاورزان برطرف می‌شود.

    مشکل گوجه کاران به حدی بالا گرفت که اعتراض دادستان مرکز استان گلستان را هم به دنبال داشت. حجت‌الاسلام سیدرضا سیدحسینی یکشنبه در جلسه‌ای با حضور مدیران استان اعلام کرد که گوجه کاران با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و کسی نیست که از آنها گوجه بخرد.

    وی افزود: گوجه را با قیمت ۶۰۰ تومان هم از کشاورز خریداری نمی‌کنند. برخی به خاطر قیمت پایین، اصلاً محصول را برداشت نمی‌کنند. تنها هزینه جمع‌آوری و برداشت و حمل گوجه حداقل ۶۰۰ تومان تمام است.

    دادستان مرکز استان گلستان تاکید کرد که دستگاه‌های اجرایی باید فکری به حال حل این مشکل می‌کردند.

    رحمت‌الله نوروزی، دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان نیز یکشنبه در جریان جلسه علنی مجلس در تذکری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت که باوجود هزینه بالای بذر، کود، آب و نیروی انسانی در استان گلستان گوجه‌فرنگی کشت‌شده اما اکنون در دست کشاورزان باقی‌مانده است.

    نوروزی این را افزود که باید به این موضوع رسیدگی شود و اعتبار لازم برای خرید گوجه‌فرنگی از کشاورزان تخصیص داده شود.

    رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان معتقد است که علت افت قیمت گوجه‌فرنگی مشکلات صادراتی به خاطر شیوع کرونا است. مختار مهاجر نیز روز یکشنبه در جلسه‌ای با حضور مدیران استان گفت که کشاورزان گوجه درجه یک خودشان را با قیمت ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ تومان به فروش می‌رساند و مابقی را می‌خواهند به کارخانه تحویل دهد.

    وی با رد قیمت‌های مطرح‌شده خرید گوجه از سوی کشاورزان گفته که در حال حاضر کف قیمت خرید گوجه در کارخانجات ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان است. قیمت ۷۰۰ تومان رقمی نیست که به آن بنازیم ولی واقعیت این است که زیانی در آن نیست.

    رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان بیان کرد: میانگین برداشت گوجه در هر هکتار ۵۰ تن است که اگر آن را با قیمت ۶۰۰ تومانی هم محاسبه کنیم، ۳۰ میلیون تومان نصیب کشاورز می‌شود. هزینه تولید در هر هکتار ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است که باز هم حداقل ۱۵ میلیون تومان سود عاید کشاورز می‌شود. کشاورزان به نسبت سال گذشته که شرایط کرونا و مشکل صادرات را نداشتیم و توانستند با قیمت ۲۰۰۰ تومان محصول خود را به فروش برسانند، سود دریافت نکردند.

    مهاجر در این جلسه گفت که به دنبال این هستیم برای ۲۵ درصد گوجه باقیمانده در استان نیز بتوانیم سهمیه خرید حمایتی را از سازمان مدیریت دریافت کنیم.

    البته این امر یک روز پس از صحبت‌های مهاجر به نتیجه رسید و دیروز دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور لازم برای استمرار خرید حمایتی گوجه‌فرنگی در استان گلستان را صادر کرد.

    با توجه به اینکه محدودیت‌های صادراتی و یا دیگر مشکلات، پیش از فصل برداشت محصول مشخص بود، لذا می‌بایست تدابیر لازم برای حل مشکلات گوجه کاران از قبل اندیشیده می‌شد تا شاهد بر زمین ماندن بخشی از محصول و ضرر و زیان کشاورزان نمی‌شدیم.

    ایسنا

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *