×
×

گوجه بهبهان در راه است، قیمت‌ها تعدیل می‌شود/ گوجه ایرانی بازار اوراسیا را تصاحب کرد

  • کد نوشته: 465900
  • ۱۸ مهر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • اکبر یاوری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره دلیل گرانی گوجه فرنگی در روزهای اخیر، گفت: همواره در این مقطع از سال عرضه گوجه در بازار کاهش و تقاضا برای خرید آن افزایش پیدا می‌کند، از این‌رو شاهد افزایش نرخ گوجه در بازار هستیم. به گفته این فعال اقتصادی، مطابق با قانون حاکم […]

    گوجه بهبهان در راه است، قیمت‌ها تعدیل می‌شود/ گوجه ایرانی بازار اوراسیا را تصاحب کرد
  • اکبر یاوری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره دلیل گرانی گوجه فرنگی در روزهای اخیر، گفت: همواره در این مقطع از سال عرضه گوجه در بازار کاهش و تقاضا برای خرید آن افزایش پیدا می‌کند، از این‌رو شاهد افزایش نرخ گوجه در بازار هستیم.

    به گفته این فعال اقتصادی، مطابق با قانون حاکم بر بازار میوه و تره بار، بعد از گذشت زمان و افزایش عرضه محصولات قیمت‌ها تعدیل می‌شوند این قانون درباره گوجه نیز صدق می‌کند و ما پیش‌بینی می‌کنیم در هفته‌های پیشرو شاهد روند کاهشی قیمت گوجه باشیم چراکه به زودی گوجه بهبهان وارد بازار خواهد شد.

    وی با اشاره به بالا بودن هزینه تولید در کشور، تصریح کرد: قیمت سبد حمل میوه، دستمزد کارگر، هزینه حمل و نقل روزانه در ایران تغییر می‌کند اما مسئولان از تولیدکنندگان انتظار دارند که قیمت محصولات را ثابت نگه دارند و همچنان با نرخ گذشته محصولات را عرضه کنند. اما باید گفت در عمل انجام چنین کاری برای تولیدکنندگان مقدور نیست و تولید با نرخ ثابت برای کشاورزان توجیه اقتصادی ندارد.

    یاوری با بیان اینکه امکان کاشت گلخانه‌ای گوجه در تمامی فصول سال وجود دارد، افزود: در سال‌های گذشته گوجه سبز بنادر جنوبی کشور، بعد از انبار کردن رنگ آوری و در بازار عرضه می‌شد. باید بگویم که چنین روندی با وجود کاشت گوجه گلخانه‌ای توجیه اقتصادی ندارد از این‌رو دیگر گوجه سبز را انبار نمی‌کنند.

    این فعال اقتصادی با بیان اینکه در واحدهای صنفی گوجه‌های با کیفیت عرضه می‌شود، خاطر نشان کرد: گوجه موجود در بازار روز شهرداری ضعیف است. در میدان میوه و تره بار انواع محصولات با درجه کیفی متفاوت وجود دارد و از آنجایی که شهرداری به شاغلان این مجموعه‌ها نرخ می‌دهد آنها مجبورند گوجه ضعیف در میدان انتخاب کنند که در بازار جنس آنها تکمیل باشد.

    به گفته یاوری، گوجه در شهرهای چون ارومیه، بوشهر، شیراز، کازرون، بویین زهرا کشت می‌شود. البته امکان کشت گلخانه‌ای این محصول در بیشتر شهرهای کشور وجود دارد. گوجه ایرانی، در کشورهای اوراسیا و عراق بازارهایی را تصاحب کرده است.

    وی با اشاره به ضعف در بسته بندی محصولات صادراتی، گفت: صنعت بسته‌بندی محصولات کشاروزی در ایران با استانداردهای جهانی بسیار فاصله دارد. این در حالیست که کشورهای همسایه ما به ویژه ترکیه در این زمینه رشد قابل توجهی کردند و همین مسئله در رشد صادرات این کشور بسیار تاثیرگذاشته است.

    عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان، در پایان درباره قیمت گوجه در میدان میوه و تره‌بار، گفت: گوجه در میدان از کیلویی ۵ تا ۸ هزار تومان موجود است. واحدهای صنفی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بر فاکتور میدان افزایش نرخ را اعمال و در بازار عرضه می‌کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *