×
×

۱۴هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی کنجد از مزارع خوزستان برداشت شد

  • کد نوشته: 476526
  • ۲۱ آذر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبرعلوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا ، تورج نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار افزود: برداشت این محصول که ارزش افزوده بالایی دارد از اواخر آبان شروع و آخرین خوشه‌های آن در روزهای اخیر برداشت شد.وی گفت:با وجود کمبود آب وتنش آبی در امسال، میزان تولید و سطح زیرکشت این […]

    ۱۴هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی کنجد از مزارع خوزستان برداشت شد
  • به گزارش پایگاه خبرعلوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا ، تورج نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار افزود: برداشت این محصول که ارزش افزوده بالایی دارد از اواخر آبان شروع و آخرین خوشه‌های آن در روزهای اخیر برداشت شد.
    وی گفت:با وجود کمبود آب وتنش آبی در امسال، میزان تولید و سطح زیرکشت این گیاه روغنی در خوزستان با تولید سال زراعی گذشته تفاوتی ندارد.
    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه امسال کشت این گیاه روغنی به عنوان جایگزین شلتوک به کشاورزان پیشنهاد شد افزود: کشت دانه روغنی  کنجد به دلیل مصرف یک دهم شلتوک، الگویی مناسب برای کشت جایگزین است و درآمد خوبی برای کشاورزان دارد.
    نوروزی با بیان اینکه کنجد مقاوم به ریزش ۲ سال است در خوزستان کشت می شود ولی هنوز کنجدکاران خوزستان از بذرهای سنتی استفاده می‌کنند ادامه داد:در صورت استفاده از بذر کنجد مقاوم به ریزش ، هزینه تولید کنجد که بخش زیادی از آن صرف برداشت و خشک کردن آن می شود کاهش می یابد و برداشت به صورت مکانیزه (کمباین) انجام می‌شود.
    به گزارش ایرنا کشت دانه روغنی کنجد از اوایل تیر در شهرستان‌های شمالی ، غربی و مرکزی خوزستان کشت می‌شود.
    دانه روغنی کنجد از گذشته های دور در خوزستان کشت می شده و کیفیت تولیدی آن نسبت به سایر مناطق کشوربالاتر است.
    کنجد در صنایع غذایی و شیرینی پزی و روغن آن در صنایع دارویی و آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.هرکیلوگرم کنجد بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار ریال است.
    کلزا و آفتابگردان از دیگر گیاهان روغنی تولیدی در خوزستان است.
    استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زارعی ، باغی ، شیلات ، عسل و فرآورده‌های لبنی و دامی در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.
    میزان تولیدات بخش کشاورزی خوزستان ۱۳.۵درصد کل کشور است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *