×
×

۳۰ درصد از خرمای ایران صادر می‌شود/موافق افزایش واحد سطح نیستیم

  • کد نوشته: 482704
  • ۸ خرداد ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، محسن رشید فرخی در نشست خبری اظهار کرد: ایران در حال حاضر با تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما دومین تولید کننده بزرگ این محصول در سطح جهان به شمار می‌رود. به گفته وی در حال […]

    ۳۰ درصد از خرمای ایران صادر می‌شود/موافق افزایش واحد سطح نیستیم
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، محسن رشید فرخی در نشست خبری اظهار کرد: ایران در حال حاضر با تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما دومین تولید کننده بزرگ این محصول در سطح جهان به شمار می‌رود.

    به گفته وی در حال حاضر بازار صادراتی خرمای ایران به عدد سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است که می‌تواند با یک برنامه ‌ریزی درست به یک میلیارد دلار برسد.

    رئیس انجمن ملی خرما با اشاره به حفظ تولید فعلی خرما با وجود تمام مشکلاتی که این بخش با آن مواجه بوده توضیح داد: یکی از مسائلی که ما با آن مواجه هستیم استفاده نکردن از توان بخش خصوصی و مشورت نگرفتن از آنهاست از این‌رو گاهی تصمیماتی گرفته می‌شود مانند ممنوعیت یا محدودیت صادرات خرما که به بازار صادراتی کشور آسیب وارد می‌کند.

    رشیدفرخی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین مسائل در هر سال مربوط به مدیریت بازار خرما در آستانه ماه رمضان است. دولت معمولا با برخی محدودیت‌ها قصد دارد قیمت را پایین نگه دارد، اما ما در سال‌های اخیر دیدیم که با ورود انجمن ملی و مدیریت بازار در کنار تامین نیاز داخلی توان صادراتی کشور نیز حفظ شد.

    رئیس انجمن ملی خرما با بیان این‌که برای بالا بردن میزان صادرات باید به صنایع با ارزش افزوده بالاتر فکر کرد توضیح داد: با توجه به معضل کم‌آبی که سراسر ایران از جمله استان‌هایی که در آنها خرما کشت می‌شود را در بر گرفته ما نظرمان این است که باید به جای افزایش کشت و افزایش واحد سطح به سراغ صنایع پایین‌دستی برویم که می‌تواند به افزایش درآمد ما منجر شود.

    وی با اشاره به حضور فعالان صنعت خرما در نمایشگاه بزرگ صنایع غذایی ایران که در روزهای پایانی خردادماه برگزار می‌شود بیان کرد: ما چه در حوزه ماشین آلات و زیرساخت‌های صنعتی و چه در تولیدات با ارزش افزوده بالا دستاوردهای قابل توجهی داشتیم که در این نمایشگاه قطعا معرفی خواهند شد. استفاده از توان بخش خصوصی و توسعه فعالیت‌ها در بخش‌های روزآمد می‌تواند به نفع صنعت خرمای کشور تمام شود.

    در ادامه این نشست آرزو جمالی – مدیرکل امور استان‌های اتاق بازرگانی ایران – نیز از پیگیری سیاست‌های کلان صادراتی کشور در حوزه خرما خبر داد و گفت: اتاق بازرگانی به عنوان بخشی از مسئولیت خود در این سال‌ها تلاش کرده با در نظر گرفتن مشوق‌ و فراهم کردن مقدمات حضور در نمایشگاه‌ها به شرکت‌های تولید کننده‌ای که توان صادرات دارند خدمت رسانی کنند و در این زمینه همکاری‌های خوبی با انجمن ملی خرما برای معرفی این بخش صورت گرفته است.

    در بخش دیگری از این نشست هادی مقدم – نائب رئیس انجمن ملی خرما – نیز از ظرفیت قابل توجه این صنعت برای ارزآوری برای کشور سخن گفت و افزود: ما معتقدیم با فعال کردن ظرفیت‌های بخش خصوصی و بالابردن بهره‌وری می‌توان انتظار داشت که درآمدها در این صنعت به شکل جدی افزایش پیدا کند و حتی خرما در حوزه‌هایی بتواند مانند درآمد نفت برای کشور ارزش افزوده به وجود آورد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *