×
×

۴۰ درصد باغات خرمای کشور فرسوده است/ لزوم نوسازی نخیلات

  • کد نوشته: 476268
  • ۱۰ آذر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از خبرگزاری مهر، محمدمهدی برومندی صبح چهارشنبه در مراسم سومین میز ملی خرما در دشتستان اظهار داشت: سیاست‌گذاری در وزارت جهاد کشاورزی تغییر کرده و منطبق با برنامه اعلامی وزیر به مجلس در روز رأی اعتماد است و برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای تحقق این برنامه‌ها صورت گرفته است. وی تصریح کرد: کمیسیون […]

    ۴۰ درصد باغات خرمای کشور فرسوده است/ لزوم نوسازی نخیلات
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از خبرگزاری مهر، محمدمهدی برومندی صبح چهارشنبه در مراسم سومین میز ملی خرما در دشتستان اظهار داشت: سیاست‌گذاری در وزارت جهاد کشاورزی تغییر کرده و منطبق با برنامه اعلامی وزیر به مجلس در روز رأی اعتماد است و برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای تحقق این برنامه‌ها صورت گرفته است.

    وی تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس این دوره با دوره‌های گذشته تفاوت جدی دارد و در بودجه ۱۴۰۰ این احساس را در دولت و مجلس داشتیم که بودجه رنگ و بوی کشاورزی گرفته و برای نخستین بار بود.

    برومندی با بیان اینکه برای نخستین بار به بخش کشاورزی قدرت داده شد، اضافه کرد: تفکر وزارت جهاد کشاورزی این است که بخش کشاورزی امنیت و قدرت تولید می‌کند و سه رکن اساسی دارد که شامل مجلس، دولت و تشکل‌ها و تولیدکنندگان و انجمن‌ها و تشکل‌های وابسته به بخش کشاورزی است.

    وی با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی برای دولت در حوزه کشاورزی تولید قدرت کرده است گفت: قائم‌مقام در وزارت جهاد کشاورزی برای حفظ و ارتقای سطح امنیت غذایی کشور تشکیل‌شده است و دولت در حال ساختاربخشی به این حوزه است.

    معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: سه میلیون هکتار باغ در کشور است و ۲۴ میلیون تن محصولات باغی تولید می‌شود که استان بوشهر با تولید ۳۵۰ تن محصولات باغاتی از قطب‌های تولید در حوزه باغبانی است.

    وی بیان کرد: حدود ۴۰ درصد نخلستان‌های کشور فرسوده است، آب‌وخاک استفاده می‌شود ولی بازدهی لازم را ندارند، سال‌های قبل اعتبارات خاصی به این موضوع اختصاص نیافته است.

    بودجه رنگ و بوی کشاورزی گرفته است

    برومندی با بیان اینکه از سه میلیون هکتار باغ ۳۰ درصد آن فرسوده است افزود: امسال بودجه رنگ و بوی کشاورزی گرفته و وظیفه‌داریم از مجلس تشکر و قدردانی کنیم.

    وی بیان کرد: در دولت جدید و برنامه تحولی وزیر جهاد کشاورزی برای اصلاح و احیای باغات و تاری سازی و تولید نهال اقدامات خوبی مدنظر قرار گرفته است.

    معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در تلاش هستیم در بودجه ۱۴۰۱ در حوزه باغبانی به‌عنوان یک حوزه ارزآور نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، حوزه ارزآور دیگر حوزه شیلات است

    وی افزود: متناسب با سفرهای رئیس‌جمهور به استان‌های مختلف سیاست‌گذاری می‌شود و در مورد خرما اتفاقات مثبتی در حال اتفاق است.

    برومندی اضافه کرد: در حوزه خرما یکی از موضوعات بسیار مهم مربوط به نهال است، حفظ گونه‌های بومی در این زمینه مدنظر قرار است.

    اصلاح و نوسازی، زنجیره خرما

    وی تصریح کرد: حوزه باغبانی برای ما بسیار مهم است و خرما هم اهمیت بسزایی دارد، تلاش شده اصلاح و نوسازی، زنجیره خرما از تولید تا بسته‌بندی و فرآوری و تجارت با قدرت دنبال شود.

    برگرداندن اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی

    برومندی اضافه کرد: یکی از اقدامات مهم که مجلس انجام داد، برگرداندن اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی است که بازار را بهتر کنترل کند.

    وی تصریح کرد: صادرات یکی از اولویت‌های جدی ما است و جهاد کشاورزی این موضوع را با قدرت دنبال می‌کند و رابطه خوبی با وزارت صمت برای توسعه صادرات داریم.

    برومندی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی در صورتی که احساس کند تولید ضربه می‌خورد و کشاورزان متضرر می‌شوند با در نظر گرفتن سود کشاورزان، نسبت به تعیین قیمت تضمینی اقدام می‌کند.

    هیچ تصمیمی بدون بخش خصوصی اتخاذ نمی‌شود

    وی با تأکید وزیر جهاد کشاورزی هیچ تصمیمی بدون بخش خصوصی اتخاذ نمی‌شود افزود: دیگر خبری از تصمیمات ناگهانی به کشاورزی ضربه می‌زد نخواهیم بود.

    معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: باید برای توسعه مکانیزاسیون باغات در کشور اقدامات لازم انجام شود و برنامه‌ریزی انجام شده و تلاش می‌شود که اعتبارات موردنیاز هم به این بخش اختصاص یابد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *