×
×

۵۶ تن زعفران امسال در خراسان جنوبی تولید می‌شود

  • کد نوشته: 475852
  • ۲۵ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • غلامرضا قوسی روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: سال گذشته ۷۰ تن زعفران از اراضی خراسان جنوبی برداشت شد و امسال پیش‌بینی این است که تولید زعفران در مقایسه با سال قبل ۲۰ درصد کاهش داشته باشد. وی کاهش بارندگی در ماه‌های اسفند و فروردین، افزایش شوری خاک، گرمای هوا و افت کیفیت آب و خاک را […]

    ۵۶ تن زعفران امسال در خراسان جنوبی تولید می‌شود
  • غلامرضا قوسی روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: سال گذشته ۷۰ تن زعفران از اراضی خراسان جنوبی برداشت شد و امسال پیش‌بینی این است که تولید زعفران در مقایسه با سال قبل ۲۰ درصد کاهش داشته باشد.

    وی کاهش بارندگی در ماه‌های اسفند و فروردین، افزایش شوری خاک، گرمای هوا و افت کیفیت آب و خاک را از علل کاهش تولید زعفران در استان خراسان جنوبی عنوان کرد.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح زیرکشت زعفران در سال گذشته را ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار اعلام کرد و گفت: امسال حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هکتار توسعه سطح زیر کشت زعفران را در استان داشتیم.

    وی تعداد بهره‌برداران زعفران را در خراسان جنوبی ۳۲ هزار و ۲۸۲ خانوار ذکر کرد و افزود: اکنون ۶ تعاونی در زمینه تولید زعفران در استان فعالیت می‌کنند و بیشترین سطح کشت زعفران به شهرستان قاینات اختصاص دارد.

    قوسی با اشاره به اینکه طرح خرید حمایتی زعفران از اول آبان آغاز شد گفت: پیش‌بینی شده که در این طرح ۲۰۰ تن زعفران خشک از کشاورزان خریداری شود.

    وی بیان کرد: در این طرح هر کیلوگرم زعفران نگین با قیمت ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، شبه نگین ۱۶ میلیون تومان، پوشال مرغوب ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پوشال معمولی ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و زعفران دسته هر کیلوگرم ۱۱ میلیون تومان خریداری می‌شود.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: بانک عامل موظف است نسبت به پرداخت مبلغ تسهیلات به حساب کشاورزان زعفران‌کار معرفی شده توسط مجری طرح حداکثر در مدت پنج روز اقدام کند.

    وی تصریح کرد: این تسهیلات بسته به شرایط و نیاز تا ۵ هزار میلیارد تومان هم قابل افزایش است.

    مدیر امور باغبانی این سازمان هم از آغاز برداشت گل نرگس در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: برداشت گل نرگس از مزارع استان هر سال از اواخر آبان آغاز می‌شود و در صورت وجود شرایط مساعد جوی تا نیمه‌ اسفند ادامه دارد.

    عبدالرضا رضایی سطح کشت گل نرگس در استان خراسان جنوبی را ۳۹ هکتار اعلام و پیش‌بینی کرد که ۱۶ میلیون شاخه گل نرگس از این سطح برداشت شود.

    وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح کشت و برداشت گل نرگس با ۲۴ هکتار به شهرستان خوسف اختصاص دارد افزود: بعد از شهرستان خوسف در خراسان جنوبی شهرستان طبس با ۱۴.۵ هکتار در رتبه دوم قرار دارد.

    مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال ۷۵۰ بهره‌بردار در حوزه تولید گل نرگس فعالیت می‌کنند و پارسال ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار شاخه گل نرگس در خراسان جنوبی برداشت شد.

    زرشک، زعفران و عناب از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی محسوب می‌شود و این استان رتبه دوم تولید زعفران و رتبه اول تولید زرشک و عناب را در کشور دارد.

    زعفران خراسان جنوبی از نظر کیفیت و مرغوبیت رتبه اول را در کشور داراست و از این استان به عنوان سرزمین طلای سرخ یاد می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *