×
×

۱۶ کشتی متخلف صید فانوس ماهیان متوقف شد/ صدور مجوز پرورش تیلاپیا در ۴ استان

  • کد نوشته: 5424
  • ۴ شهریور ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزای فارس، امروز نبی‌الله خون‌میرزایی در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه  اتحادیه تولید کنندگان ماهی‌های سردابی می‌گوید واردات تخم ماهی چشم‌زده در کشور انحصاری است و قرار بود دو سال وارد شود اما ۱۵ سال است توسط شرکت‌های خاصی ادامه می‌یابد، گفت: واردات تخم ماهی […]

  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزای فارس، امروز نبی‌الله خون‌میرزایی در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه  اتحادیه تولید کنندگان ماهی‌های سردابی می‌گوید واردات تخم ماهی چشم‌زده در کشور انحصاری است و قرار بود دو سال وارد شود اما ۱۵ سال است توسط شرکت‌های خاصی ادامه می‌یابد، گفت: واردات تخم ماهی چشم زده تنها از شرکت‌های فرانسوی و اسپانیایی نیست و از شرکت‌های دیگری هم وارد می‌شود؛ از همه واردکنندگانی که بخواهند واردات انجام دهند استقبال می‌کنیم و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

    وی در این باره که به اعتقاد اتحادیه‌های تولید کننده شیوه نامه واردات تخم ماهی چشم زده از ابتدا اشتباه بوده چرا که پرورش و تولید این نوع ماهی را به عهده خود وارد کنندگان گذاشته‌اند، گفت:‌ شیوه نامه در سال ۹۰ با حضور اتحادیه‌ها تدوین شد و در سال ۹۵ هم در تدوین شیوه نامه اتحادیه‌ها حضور داشتند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر مراکز اصلاح نژاد تخم ماهی چشم زده در دستور کار است و دو مرکز اصلاح در مازندران و یک مرکز اصلاح نژاد در لرستان وجود دارد و همچنین ۳۰ مرکز تولید تخم ماهی چشم زده در کشور فعال است که سال گذشته ۱۵۰ میلیون عدد از این نوع تخم تولید کردند.

    وی با بیان اینکه نیاز کشور به ۵۰۰ میلیون تخم ماهی چشم زده است،‌گفت:‌ به دلیل کافی نبودن تولید در کشور مجبور هستیم از برخی کشورها وارد کنیم. ضمن اینکه اگر وارد نکنیم رقابت ناسالمی در بین تولید کنندگان محدود کشور ایجاد خواهد شد.

    به گفته خون‌میرزایی در سال ۱۳۸۸ قرار شد که اتحادیه‌ها طی ۳ الی ۵ سال اصلاح نژاد قزل‌آلا را  انجام دهند که البته انجام ندادند و اگر امروز تکلیفی بر زمین مانده وظیفه همه ما است که آن را تکمیل کنیم.

    وی با بیان اینکه بیشترین ارتباط را با تشکل‌ها و اتحادیه‌ها داریم گفت: آنها در همه تصمیم‌گیری‌های ما حضور داشتند و هیچ جلسه تصمیم‌گیری نبوده که از اتحادیه‌ها دعوت به عمل نیامده باشد.

    رئیس سازمان شیلات ایران گفت:‌ مشکلی که الان وجود دارد این است که اتحادیه‌ها همصدا نیستند و ارتباط خوبی هم با یکدیگر ندارند. هر کدام از آنها حرف خودشان را می‌زنند و اصلا مشخص نیست آنهایی که مسائلی را رسانه‌ای می‌کنند آیا مسئولیت قانونی آن را دارند یا نه.

    خون‌میرزایی گفت: به دنبال آن هستیم تا اتحادیه‌های قانونی و غیرقانونی را از همدیگر تمییز دهیم و این طور نباشد که آنها موجب تشتت آرا شوند.

    * فعالیت ۱۶ فروند کشتی متخلف صید ماهی فانوس دریایی در جنوب متوقف شد

    وی در ادامه در پاسخ به اینکه آخرین وضعیت صید فانوس ماهیان در دریای جنوب چگونه است،‌گفت:‌ فعالیت ۱۶ فروند کشتی متخلف صید فانوس ماهی در جنوب متوقف شد.

    رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه ناوگان صید فانوس ماهیان پرتعداد است و البته تخلفاتی هم وجود داشته است، گفت: عمدتا تخلف توسط ۱۶ فروند کشتی انجام گرفته بود که فعالیت آنها متوقف شد و دیگر مجوز فعالیت ندارند.

    خون‌میرزایی ادامه داد:‌حدود ۹۰ فروند کشتی دیگر هم اکنون در دریای جنوب برای صید  فانوس ماهیان مطابق با برنامه فعال هستند. صید این ماهیان در  بین آب‌های بین‌المللی ایران و عمان و در عمق ۲۰۰ تا ۸۰۰ متری انجام می‌شود.

    وی در پاسخ به این سؤال که ذخایر ماهی در آب‌های ایران کاهش یافته است،‌گفت: بر اساس مطالعه‌ای که  اخیرا انجام شده ذخایر ماهیان ۹۰۰ هزار تن برآورد شده و در برنامه سالانه اجازه ۲۰۰ هزار تن برداشت را دادند که سال گذشته کمتر از ۲۲ هزار تن صید داشتیم.

    رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات می‌توانیم ناوگان صید فانوس ماهیان را افزایش دهیم، گفت:‌ مفهوم آن این نیست که چشم خود را به تخلفات ببندیم.

    خون‌میرزایی گفت:‌کنترل‌های آنلاین استقرار ناظر معین و اعمال ضوابط از کارهایی است که می‌توانیم برای کنترل تخلفات در صید فانوس ماهیان جنوب داشته باشیم.

    وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که با متخلفان چه برخوردهایی کردید و میزان صادرات فانوس ماهیان چقدر بوده و یا اینکه این کشتی‌ها مربوط به کشور چین بوده است، گفت:‌ ۱۶ فروند کشتی تخلف داشت که سازمان شیلات مجوز آنها را ابطال کرد اما ۶۵ کشتی ایرانی و ۵۰ کشتی غیر ایرانی همچنان فعالیت می‌کنند.

    وی افزود: کشتی‌هایی که فعالیت می‌کنند بیشتر آنها به صورت اجاره به شرط تملیک استفاده می‌شوند.

    * تولید ماهیان خاویاری از برنامه‌ جلوتر است

    رئیس سازمان شیلات ایران در باره ماهیان خاویاری گفت: ایران با سرمایه‌گذاری‌های مناسب توانست تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری را انجام دهد و به تولید خاویار دست پیدا کند.

    خون‌میرزایی با بیان اینکه ۱۲۶ مزرعه در ۲۰ استان کشور در حال فعالیت است، گفت: برنامه شیلات توسعه ماهیان خاویاری است و افق‌های خوبی دارد به طوری که در سال ۹۷ شش تن خاویار پرورشی استحصال کردیم که طبق برنامه قرار بود ۴ تن تولید شود.

    وی گفت:‌پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۱۴۰۰  به میزان ۴۰ تن خاویار و ۵ هزار تن گوشت خاویار و در سال ۱۴۰۴ به میزان ۱۰۰ تن خاویار و ۱۰ هزار تن گوشت خاویار برسیم.

    رئیس سازمان شیلات ایران ارزآوری حاصل از صادرات خاویار را ۵ میلیون دلار عنوان کرد

    * کمبود سرمایه مانع اصلی پرورش ماهی در قفس

    خون‌میرزایی با اشاره به اینکه پرورش ماهی در قفس فرصت بسیار مناسبی برای افزایش تولید در بخش شیلات است، گفت: در این زمینه مطالعه و پهنه بندی لازم انجام شده اما برای هر تن تولید نیاز به ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری وجود دارد و  این سرمایه‌گذاری سنگین باعث شده بسیاری نتوانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

    وی  با بیان اینکه عمده تجهیزات لازم وارداتی و ارزبر هستند، گفت: صنایع وزارت دفاع در این زمینه اعلام آمادگی کرده که تجهیزات لازم برای پرورش ماهی در قفس را تهیه کند.

    رئیس سازمان شیلات ایران پیش‌بینی کرد در سال ۹۸ تولید پرورش ماهی در قفس به ۲۰۰ هزار تن برسد.

    * مجوز پرورش تیلاپیا در ۴ استان صادر شد

    خون‌میرزایی با بیان اینکه واردات تیلا پیا به صورت محدود انجام می‌شود،؛گفت: با توجه به تکثیر مناسب این نوع ماهی‌ها می‌تواند در سبد خانوار قرار بگیرد.

    وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که آیا ماهی تیلاپیا از نظر کارشناسان مهاجم محسوب می‌شود گفت: مجوز پرورش این نوع ماهی در ۴ استان خراسان، یزد، سمنان و قم از سوی سازمان محیط زیست صادر شده و ما باید فرصت‌هایی را که پرورش این نوع ماهی ایجاد می‌کند نیز در نظر بگیریم و اینکه این ماهی مهاجم است یا نه در حوزه سازمان محیط زیست است.

    سرویس خبری : دام ، طیور و آبزیان

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *