×
×

۷ ماده مغذی برای دوران همه‌گیری بیماری‌ها!

  • کد نوشته: 7572
  • ۱۷ فروردین ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، ما باید نحوه تعامل خود با دیگران را تغییر دهیم. با توجه به قرنطینه کردن شهرها، دیگر نمی توانیم در رستوران مورد علاقه خود غذا بخوریم یا با دوستان یا حتی خانواده خود همانند گذشته وقت بگذرانیم. به گزارش “ایزی هلث اپشنز”،کارهایی مانند خرید مواد […]

    ۷ ماده مغذی برای دوران همه‌گیری بیماری‌ها!
  • به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، ما باید نحوه تعامل خود با دیگران را تغییر دهیم. با توجه به قرنطینه کردن شهرها، دیگر نمی توانیم در رستوران مورد علاقه خود غذا بخوریم یا با دوستان یا حتی خانواده خود همانند گذشته وقت بگذرانیم.


    به گزارش “ایزی هلث اپشنز”،کارهایی مانند خرید مواد غذایی و آماده کردن غذا که قبلا بدون این که توجه خاصی به آنها داشته باشیم، انجام می شد، اکنون باید باید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ با برنامه ریزی های خاص انجام شوند.


    بی تردید، شرایط فعلی استرس‌زا است. همه ما توصیه های بهداشتی که توسط کارشناسان ارائه می شوند را مطالعه کرده ایم اما جدا از شستشوی دست ها و فاصله گیری اجتماعی، برای محافظت از سلامت خود چه کارهای دیگری می توانیم انجام دهیم؟


    دریافت مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت روانی و جسمانی در این دوران همه گیری بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ادامه با برخی از بهترین گزینه ها در این زمینه بیشتر آشنا می شویم.


    پروبیوتیک ها و پری‌بیوتیک ها

    مطالعات مختلف نشان داده اند که پروبیوتیک ها و پری‌بیوتیک ها برای سلامت روده ضروری هستند و یک روده سالم برای برخورداری از یک سیستم ایمنی قوی ضروری است.
    در حقیقت، روده شما اندامی است که در مبارزه با تمام بیماری ها حتی سرطان نقش دارد. روده مرکز اصلی سیستم ایمنی بدن انسان است و سلامت آن تاثیر چشمگیری بر سلامت کلی بدن و حتی سلامت مغز و شرایط روانی انسان دارد.
    بین روده و مغز ارتباطی قوی وجود دارد. مطالعات مختلف با حضور سوژه های حیوانی و انسانی نشان داده اند که پروبیوتیک ها به کاهش اضطراب، افسردگی و حتی تسکین بیماری دوقطبی کمک می کنند.
    پروبیوتیک ها باکتری هایی مفید هستند که روده به آنها نیاز دارد و به میزان زیاد در غذاهای تخمیر شده مانند ماست، کلم ترش و کفیر وجود دارند.
    پری‌بیوتیک ها، فیبرهای غذایی، به ویژه فیبر اینولین، هستند که باکتری های روده از آنها تغذیه می کنند. از جمله منابع غذایی خوب برای پری‌بیوتیک ها می توان به کاسنی، و موز اشاره کرد.


    آنتی اکسیدان ها و پلی‌فنول ها

    پلی‌فنول ها به عنوان نوعی پری‌بیوتیک در نظر گرفته می شوند زیرا بیفیدوباکتریاها در روده را تغذیه می کنند، از این رو، برای سلامت روانی و جسمانی انسان مفید هستند.
    همچنین، آنها به واسطه فعالیت آنتی اکسیدانی خود شناخته شده هستند که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب کمک می کند.
    زمانی که موضوع سیستم ایمنی مطرح می شود، التهاب یک شمشیر دو لبه است. زمانی که سلول های T به یک پاتوژن مهاجم حمله می کنند، التهاب در این حمله به کمک آنها می آید. اما التهاب بیش از حد و طولانی مدت بیش از آن که مفید باشد می تواند به ضرر سلامت انسان تمام شود.
    به عنوان مثال، زمانی که به یک بیماری زمینه ای، مانند بیماری قلبی، مبتلا هستید و بدن شما در حال مبارزه با یک ویروس است، یا در بیماری های خودایمنی که به واسطه فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی شکل می گیرند، التهاب بیش از حد می تواند برای شما مضر باشد. التهاب مزمن و بیش از حد می تواند خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد.
    مصرف میوه ها و سبزیجات رنگارنگ یکی از بهترین روش ها برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای مقابله با التهاب هستند. بلوبری، مویز، گیلاس، آلبالو، آلو، و سیب و حتی کاکائو و مغزدانه ها از جمله منابع خوب برای دریافت این مواد مفید هستند. دانه های کتان و ادویه هایی مانند زردچوبه و زنجبیل نیز از دیگر منابع خوبی هستند که می توان به آنها اشاره داشت.


    منیزیم

    کمبود منیزیم در رژیم غذایی بسیاری از افراد جهان یک نگرانی در حال رشد است و این تنها با اثر این ماده معدنی بر سلامت قلب مرتبط نیست.
    کمبود منیزیم یکی از دلایل شناخته شده برای اضطراب است. در حال حاضر که نگرانی ها درباره کروناویروس جدید رو به افزایش است، کمبود منیزیم می تواند دلیلی برای افزایش اضطراب شما باشد.
    منیزیم برای آرامش مغز و کمک به این اندام برای افزایش فعالیت گابا (یک انتقال دهنده عصبی که در کسب آرامش و کاهش استرس نقش دارد) ضروری است.
    منیزیم یک ماده مغذی کلیدی برای سلامت مغز، قلب و استخوان محسوب می شود و همچنین به عنوان یک پیش ماده برای تولید سروتونین و دیگر انتقال دهنده های عصبی مغز عمل می کند.


    ویتامین D و ویتامین K2

    زمانی که پوست در برابر نور خورشید قرار می گیرد، بدن انسان توانایی تولید ویتامین D را دارد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند به بهبود شرایط خلقی انسان نیز کمک کند.
    مطالعات بسیاری نشان داده اند که سطوح پایین ویتامین D با علائم افسردگی مرتبط بوده است. اگرچه همه با این ارتباط موافق نیستند اما مطالعه ای بزرگ با حضور ۳۱,۴۲۴ شرکت کننده نشان داد که سطوح پایین ویتامین D با افسردگی مرتبط است.
    یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۸ نیز نشان داد که اگر افراد با کمبود ویتامین D مواجه باشند، مصرف مکمل این ماده مغذی می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند.
    این در شرایطی است که مصرف ویتامین K2 می تواند نتایج بهتری را نیز رقم بزند زیرا این ماده مغذی همراه با ویتامین D نه تنها برای سلامت قلب مفید هستند، بلکه به بهبود شرایط مغز و سلامت روانی انسان نیز کمک می کنند. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل ویتامین K2 می تواند به پیشگیری از افسردگی و اضطراب کمک کند.
    از منابع غذایی خوب برای ویتامین D می توان به ماهی های سالمون و تن، و تخم مرغ اشاره کرد. از منابع غذایی خوب برای ویتامین K2 نیز می توان به اسفناج، کیل و بروکلی اشاره کرد.
    این نکته را فراموش نکنید که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ویتامین D یک ضد ویروس قوی نیز محسوب می شود.

    سلامت نیوز

    سرویس خبری: اهم اخبار

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *