×
×

۷۰ کانتینر موز در گمرک در انتظار تخصیص ارز بانک مرکزی

  • کد نوشته: 8179
  • ۲۰ اردیبهشت ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه از سال ۹۷ هیچگونه ارز دولتی برای واردات موز داده نشده است، گفت: ۷۰ الی ۸۰ کانتینر موز اکنون در گمرک جنوب دپو شده و چند کشتی هم در راه است و بانک مرکزی کد تخصیص ارز آنها […]

    ۷۰ کانتینر موز در گمرک در انتظار تخصیص ارز بانک مرکزی
  • سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه از سال ۹۷ هیچگونه ارز دولتی برای واردات موز داده نشده است، گفت: ۷۰ الی ۸۰ کانتینر موز اکنون در گمرک جنوب دپو شده و چند کشتی هم در راه است و بانک مرکزی کد تخصیص ارز آنها را مشخص نکرده است. 

    وی افزود: اگر ثبت سفارش برای واردات انجام شده است، بانک مرکزی باید کد تخصیص ارز آنها را تعیین کند و اگر قرار نیست کد تخصیص ارز بدهد، پس چرا ثبت سفارش می‌کند؟ 

    به گزارش فارس، قیمت موز در چند ماه گذشته در بازار به شدت افزایش یافته است، به طوری که از محدوده ۱۱ هزار تومان به نزدیک ۲۰ هزار تومان رسید. 

    رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تأکید کرد که قراردادهای واردات موز یکساله است، بنابراین واردکننده با اتکا به برنامه‌ها و سیاست‌های داخل، قراردادهای طولانی‌مدت می‌بندد، اما تصمیمات خلق‌الساعه باعث ضرر به واردکنندگان می‌شود. 

    وی تأکید کرد: در صورتی که بانک مرکزی کد تخصیص ارز این محصولات را تعیین نکند، واردکنندگان مجبور هستند هزینه زیادی برای توقف و نگهداری کشتی‌ها روی آب (دموراژ) بپردازند. 

    * ارز دولتی باید حذف شود

    نورانی تأکید کرد که اصلاً نیازی به تخصیص ارز دولتی برای واردات موز نیست، اما باید به واردکنندگان اعلام کند تا آنها برنامه‌های خود را براساس ارز دولتی نچینند. 

    وی در پاسخ به اینکه با عدم اختصاص کد ارز، قیمت در بازار گران نخواهد شد؟ گفت: قیمت در بازار تابع عرضه و تقاضا است. دولت زمانی که کد تخصیص ارز نمی‌دهد،  واردکنندگان دچار مشکل می‌شوند، اما اگر ارز حذف شود، میزان واردات افزایش خواهد یافت و با عرضه بیشتر، قیمت در بازار کنترل خواهد شد.

    رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پایان اظهار کرد که مسئولان باید باور کنند که این محصولات فسادپذیر هستند و ماندگاری زیادی در گمرک و یا روی دریا ندارند و باید فکری به حال آنها شود. 

    به گزارش فارس، نمونه این اقدام در واردات گوشت قرمز در سال گذشته وجود داشت و زمانی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را از واردات گوشت حذف کرد، قیمت بازار اتفاقا متعادل‌تر شد. 

    عباس کشاورز سرپرست سابق وزارت جهاد کشاورزی هم معتقد است که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاها باید حذف شود و این ارز تنها باید به کالاهای واسطه‌ای نظیر نهادهای کشاورزی و دامی پرداخت شود. 

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *