×
×

۸ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی زیر کشت پائیزه جو و گندم می‌رود/ کشت ۱۶ رقم جدید بذر پنبه

  • کد نوشته: 3122
  • ۱۸ شهریور ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، فرامک عزیزکریمی امروز در حاشیه ششمین گردهمایی زراعی که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هر سال هم‌زمان با آغاز سال زراعی جدید برنامه کشت و میزان افزایش تولید محصولات اساسی در سطوح مختلف برنامه‌ریزی می‌شود که در برخی محصولات گاهی کاهش هم داریم. […]

  • به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، فرامک عزیزکریمی امروز در حاشیه ششمین گردهمایی زراعی که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هر سال هم‌زمان با آغاز سال زراعی جدید برنامه کشت و میزان افزایش تولید محصولات اساسی در سطوح مختلف برنامه‌ریزی می‌شود که در برخی محصولات گاهی کاهش هم داریم.

    وی در مورد سیاست وزارت جهاد کشاورزی در مورد محدود کردن کشت برنج به دلیل کم آبی‌ اخیر خاطرنشان کرد: به دلیل  کمبود شدید آب و تبخیر بالایی که برای این محصول وجود دارد، طی یک سیاست سه تا پنج ساله کشت این محصول در استان‌های دیگر ممنوع می‌شود و محصولات جدیدی مانند کینوا را جایگزین می‌کنیم و ترجیح داده می‌شود برنج فقط در گیلان و مازندران کشت شود.

    مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی همچنین به این نکته اشاره کرد که سعی می‌کنیم ۶۰ درصد کاهش کشت برنج در استان‌های دیگر را با سیاست‌های جدید در دو استان گیلان و مازندران جبران کنیم. مضاف بر آنکه تولید علوفه دیم را در راستای امنیت غذایی و تولید شیر و گوشت در دستور کار داریم.

    عزیزکریمی اظهار داشت: ۶ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی ما دیم است و سال گذشته تا ۶۰ تن علوفه تر را از مزارع گلرنگ برداشت کرده‌ایم.

    وی همچنین با تاکید بر اینکه کشت چنین محصولاتی به تقویت خاک و تداوم کشت کمک می‌کند، افزود: امسال سطح زیر کشت پائیزه چیزی حدود ۸ میلیون هکتار است که دو میلیون ۲۰۰ هزار هکتار مربوط به گندم دیم، ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندم آبی،‌یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار جو آبی و یک میلیون هکتار جو به صورت دیم زیر کشت پائیزه می‌رود.

    مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی  همچنین در مورد آخرین وضعیت کشت پنبه گفت: ۱۶ رقم جدید بذر پنبه وارد شده و برای اصلاح روش‌های کشت در حال کار هستیم.

    عزیزکریمی به این نکته هم اشاره کرد که زمانی در استان‌هایی مانند فارس و اصفهان کشت وسیع برنج داشتیم، اما اکنون در همان استان‌ها کشت پائیزه هم نمی‌توانیم انجام دهیم.

    خبرگزاری فارس

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *