×
×

فاصله زمین تا آسمان تولید تیلاپیا در ایران و کشورهای عربی

  • کد نوشته: 3034
  • ۵ شهریور ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • ماهی تیلاپیا گونه‌ای گرم آبی است که به دلیل سازگاری با آب‌های شور و مقاومت بالا در برابر شرایط، برای پرورش و تکثیر در کشوری خشک و کم‏ آب مانند ایران توصیه می‌شود و این ماهی به دلیل قیمتی ارزان و طعم مطلوب از استقبال و ارزش غذایی بالایی نیز در میان مردم بهره‌مند است. محمد […]

  • ماهی تیلاپیا گونه‌ای گرم آبی است که به دلیل سازگاری با آب‌های شور و مقاومت بالا در برابر شرایط، برای پرورش و تکثیر در کشوری خشک و کم‏ آب مانند ایران توصیه می‌شود و این ماهی به دلیل قیمتی ارزان و طعم مطلوب از استقبال و ارزش غذایی بالایی نیز در میان مردم بهره‌مند است.

    محمد زاده رحمانی، فرماندار بافق در گفت ‎ و‏گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به ضرورت تقویت برنامه‏‌ریزی جهت تسهیل ورود بخش خصوصی به تولید تجاری ماهی تیلاپیا، اظهار می ‎ کند: با پیگیری‌های صورت گرفته موانع صدور مجوز پرورش ماهی تیلاپیا برطرف شده و شاهد ظرفیت سرمایه‏‌گذاری ۲۶ میلیارد تومانی بخش خصوصی در این حوزه هستیم.

    وی می‌گوید: عملیات عمرانی ایجاد سازه‌های گلخانه‌ای بخش خصوصی در نیمه اول سال جاری آغاز شده به طوری که بخش خصوصی در زمینه تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا با ایجاد این سازه‌ها گام موثری برداشته و ارتباطی قوی و پایدار با بخش تحقیقات، بخش اجرا و تمامی ارکان‌های شهرستان بافق برقرار شده است.

    امکان تولید سالانه ۲۰ هزار تن تیلاپیا در بافق

    مرتضی علیزاده، رییس مرکز تحقیقات ملی ماهیان آب‌های شور بافق با اشاره به اعمال سرمایه گذاری دو میلیارد تومانی بخش خصوصی در بخش پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: قرار است یک شرکت خصوصی که در حوزه ماهی تیلاپیا، دانش ‎ بنیان شده است، به طور ویژه طی دو سال آتی در حوزه ماهی تیلاپیا سرمایه‌گذاری کند و از امکانات این مرکز تحقیقاتی نیز بهره‌مند شود.

    وی، کشورهای عربی را در تولید خاورمیانه نسبت به مرکز ملی بافق در جایگاه بالاتری می‌داند و عنوان می‌کند: مرکز تحقیقات بافق در صورتی می‌تواند در خاورمیانه حرفی برای زدن داشته باشد که پیش‌بینی تولید ۵ میلیون بچه ماهی تا سال آینده محقق شود.

    این مسئول ابراز امیدواری می‌کند که با تولید سالانه ۲۰ هزار تن از این گونه ماهی به قطب تیلاپیای خاورمیانه تبدیل شویم.

    وی در مورد اهمیت این مرکز در بافق تصریح می‌کند: علاوه بر گردش اقتصادی و اشتغال‌زایی برای این  شهرستان، گردشگری اکوتوریسم نیز در بافق رنگ و بوی دیگری خواهد گرفت به ویژه برای افرادی که مشتاق و علاقمند دیدن سیستم‌ها و نحوه پرورش این ماهی هستند، به نوعی جاذبه مبدل خواهد شد.

    علیزاده، تیاپیا را نوعی ماهی گرم ‎ زیست و سازگار به اقلیم‌های گرم می‌خواند و می‌گوید: این ماهی علاوه بر سازگاری با آب‌های شور، قابلیت رشدی سریع دارد و از تراکم ‎ پذیری بالایی نیز برخوردار است به طوری که در هر مترمکعب، امکان پرورش ۱۰۰ کیلوگرم از این ماهی وجود دارد.

    وی با اشاره به این‌که پرورش تیلاپیا باید در محیط‌های بسته رخ دهد، ادامه می‌دهد: سیستم‌های پرورش این ماهی باید بسته باشد چرا که این ماهی قابلیت زندگی در محیط‌هایی با دمای بین ۲۸ تا ۳۲ درجه سانتیگراد را دارد لذا در محیط‌هایی بدون تغییرات آب و هوایی مانند گلخانه‌ها، قابل تکثیر و پرورش است.

    این مسئول، ماهی تیلاپیا را گونه‌ای قابل تکثیر و پرورش از طریق سیستم آکواپنیک عنوان و اضافه می‌کند: این گونه می‌تواند با گیاهان نیز پرورش داده شود و این قابلیت که نوعی از پرورش آبزیان برای مقابله با شرایط خشکسالی است نیز در این ماهی گرم ‌ آبی وجود دارد.

    علیزاده، بافق را یکی از شهرهای مستعد پرورش تیلاپیا می‌خواند و اظهار می‌کند: خوشبختانه بافق از نظر اکولوژیکی محیطی بسته و بدون ارتباط با آب‌های آزاد است و سیستم‌های گلخانه‌ای نیز در این شهرستان ایجاد شده‌اند.

    وی با تاکید بر این که مرکز تحقیقات با مساحت دو هکتار، سازه‌ای مناسب برای تولید بچه ماهی و دستاوردهای تحقیقاتی است، می‌گوید: این مرکز تولیدکننده تیلاپیا نیست بلکه تولیدکننده دستاوردهای تحقیقاتی است و علاوه بر آن در مورد سیستم پرورش، غذا و علم پرورش ماهی تیلاپیا نیز تحقیق و پژوهش می‌شود.

    تولید تیلاپیا با اجرای سیستم ‎های آکواپونیک

    محمد زارع، مدیر مرکز شیلات استان یزد هم با اشاره به ورود تولید ماهی تیلاپیا به چرخه شیلات یزد به عنوان یکی از سیاست ‎ های استان در راستای مقابله با تاثیرات خشکسالی، تصریح می‌کند: این گونه گرم ‎ آبی و سازگار، به دلیل تراکم پذیری بالا از ارزش غذایی بالایی بهره‌‏مند است و از طرفی نسبت به زیست در آب‌های شور نیز از مقاومت بالایی برخوردار است.

    وی، اجرای سیستم آکواپونیک شامل تولید توام ماهی و گیاه در گلخانه‌های کشاورزی را به عنوان یکی از جدیدترین طرح‌های تولیدی در سراسر دنیا معرفی می‌کند و می‌گوید: بهره‌برداری بهینه از حداقل آب مصرفی، تولید سالم و ارگانیک انواع گیاهان و آبزیان با استفاده از سیستم آکواپنیک قابل انجام است و خوشبختانه ماهی تیلاپیا به خوبی با این روش قابل تکثیر خواهد بود.

    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *