×
×

برداشت برگ سبز چای به تاخیر افتاد/تولید برگ سبز چای به ۱۲۰ هزارتن می‌رسد

  • کد نوشته: 4720
  • ۹ اردیبهشت ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از تاخیر در برداشت برگ سبز چای خبر داد و گفت: با توجه به بارندگی و سرمای اخیر، برداشت برگ سبز چای نسبت به سال گذشته ۷ تا ۱۰ روز به تاخیر افتاده است. وی افزود: […]

  • حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از تاخیر در برداشت برگ سبز چای خبر داد و گفت: با توجه به بارندگی و سرمای اخیر، برداشت برگ سبز چای نسبت به سال گذشته ۷ تا ۱۰ روز به تاخیر افتاده است.

    وی افزود: با توجه به بارندگی‌های مناسب در سال زراعی جدید پیش بینی می‌شود که تولید برگ سبز چای به ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزارتن برسد که از این میزان حدود ۶ هزار تن چای خشک استحصال خواهد شد.

    جهان ساز با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان خسارت سرمای اخیر به باغات چای نداریم، گفت: تا کنون گزارشی مبنی بر سرمازدگی باغات چای اعلام نشده است و همواره به چایکاران توصیه می‌کنیم که در صورت دسترسی به آب نسبت به آبیاری مداوم شبانه در باغات اقدام کنند و در غیر این صورت برای مقابله با سرمازدگی از مواد دودزا همچون کلش آغشته به گازوئیل در باغات استفاده کنند. ضمن آنکه استفاده از کود پتاسه در طول سال تاثیر بسزایی در افزایش مقاومت گیاه در برابر حوادث غیر مترقبه دارد.

    این مقام مسئول مجموع صادرات چای در سال گذشته به ۳۷ کشور دنیا را ۱۶ هزار و ۳۲۶ تن اعلام کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۶۲ هزار تن چای وارد کشور شد که به این ترتیب کمبودی در عرضه نداریم.

    وی با بیان اینکه ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات به چایکاران شمال کشور پرداخت شده است، گفت: ۷۰ درصد این تسهیلات از صندوق تخصصی چای به چایکاران، ۲۵ درصد به کارخانه‌های چای و ۵ درصد به بازار اختصاص یافته است.

    رئیس سازمان چای با بیان اینکه وقوع سیل اخیر خسارتی به باغات چای وارد نکرده است، اظهار کرد: با توجه به آنکه اراضی شیبدار مشرف به عمده شهرستان پوشیده از باغات چای است، از این رو این اراضی در جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد روان آب تاثیر بسزایی دارد.

    جهان ساز در پایان با اشاره به اهمیت جایگاه چای برای استان‌های شمالی تصریح کرد: با توجه به آنکه پوشش گیاهی غنی باغات چای مانع فرسایش خاک و ایجاد روان آب می‌شود، از این رو وقوع سیل اخیر خسارت کمتری به باغات چای استان‌های مازندران و گیلان وارد کرده است.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *