×
×

رژیم‌های غذایی و نظر متخصصین در مورد آن

  • کد نوشته: 475868
  • ۲۶ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • رژیم غذایی همان چیزی است که در طول شبانه روز خورده و آشامیده می‌شود و انواع مختلفی نیز دارد. این رژیم‌ها ممکن است رژیم‌های افزایش وزن و یا رژیم‌ های کاهش وزن باشند. متخصصین تغذیه تبحر و تخصص درباره ارائه این رژیم‌ها را دارند. نکته حائز اهمیت در مورد رژیم‌های غذایی این است که به […]

    رژیم‌های غذایی و نظر متخصصین در مورد آن
  • رژیم غذایی همان چیزی است که در طول شبانه روز خورده و آشامیده می‌شود و انواع مختلفی نیز دارد. این رژیم‌ها ممکن است رژیم‌های افزایش وزن و یا رژیم‌ های کاهش وزن باشند. متخصصین تغذیه تبحر و تخصص درباره ارائه این رژیم‌ها را دارند. نکته حائز اهمیت در مورد رژیم‌های غذایی این است که به بدن ما حتما در طی روز به مقدار کافی مواد مغذی برسد. این مواد مغذی شامل چربی‌ها، پروتئین، کربوهیدرات و ویتامین‌ها است.

    به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز)، امروزه تناسب اندام در جهان یکی از موضوعات پرطرفدار و مهم به شمار می‌آید. از این رو انواع مختلفی از رژیم‌های غذایی در سراسر دنیا متداول است. در ادامه این مقاله به رژیم‌های سالم غذایی و نقش به‌ سزای گوشت مرغ می‌پردازیم.

    انواع رژیم‌های غذایی

    در سراسر دنیا رژیم‌ های غذایی محبوبی برای کاهش وزن وجود دارند که اتفاقا بعضی از آن‌ها علمی بوده و توسط متخصصین تغذیه تایید شده‌اند. باید این را بدانید که برای هر شخص رژیم غذایی خاصی کارساز است. رژیم غذایی سالم باید علاوه بر کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام، به سلامت بدن کمک کند. حتما شما هم شنیده‌اید که تا به امروز دختران جوانی که حرفه آن‌ها مدلینگ بوده است تحت تاثیر رژیم‌های غذایی نادرست که صرفا به علت نداشتن اضافه وزن می‌گرفته‌اند، جان خود را از دست داده‌اند. باید بدانیم که معنای رژیم غذایی حذف مواد غذایی نیست. رژیم غذایی صرفا برنامه‌ای برای تغذیه سالم است. بهترین رژیم با مرغ سوخاری در بسیاری از کشورهای اروپایی دیده می شود.

    رژیم گوشت‌خواری

    در این رژیم کربوهیدرات به مقدار بسیار کم و چربی به مقدار بسیار زیاد مصرف می‌شود. این را می‌دانید که مصرف بیش از حد یک ماده برای بدن انسان مضر است. یعنی اگر شما بیش از حد گوشت بخورید بدنتان به یک سری از مواد غذایی دسترسی ندارد. بهترین رژیم با مرغ سوخاری به شما کمک می کند تا مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را دریافت نمایید.

    رژیم شوک

    در این نوع رژیم غذایی پنج روز در رژیم سخت به سر می‌برید و دو روز در رژیم غذایی خود آزاد هستید. این روند را تا پانزده روز ادامه می‌دهید و البته وزن کم می‌کنید. اما مشکل این‌ جا است که با کمبود مواد مغذی مواجه می‌شویم. به همین علت متخصصین تغذیه این رژیم را توصیه نمی‌کنند و باور دارند این رژیم می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود و افزایش ناگهانی وزن را در پی داشته باشد. اینکه می‌گوییم دو روز در هفته را آزاد هستید به این معنا نیست که می‌توانید پرخوری کنید، بلکه فقط کمی از رژیم غذایی آن پنج روز فاصله می‌گیرید.

    رژیم غذایی وگان

    در این نوع رژیم فقط می‌توانید از سبزیجات، غلات، دانه‌ها، حبوبات، آجیل و میوه‌ها استفاده کنید. رژیم وگان چند نوع مختلف دارد. در رژیم وگان تمامی گوشت‌ها و محصولات حیوانی مانند لبنیات، تخم مرغ و عسل حذف می‌شود.

    رژیم نوردیک

    یکی از جذابیت‌های این رژیم این است که شما را محدود به شمردن کالری نمی‌کند و کربوهیدرات را نیز حذف نمی‌کند. تمرکز این رژیم بر روی غذاهای ارگانیک و محلی است. این رژیم شامل چربی و شکر کمی است و فیبر در آن بسیار است.

    رژیم دانمارکی

    این رژیم نیز این روزها مورد توجه مردم قرار گرفته است. رژیم دانمارکی رژیمی کم کالری است و در مدت زمان بسیار کمی نتیجه خوبی می‌دهد و فرد به تناسب اندام دلخواه خود می‌رسد. البته باید بدانید که این رژیم جزو رژیم‌های بسیار سخت است و تثبیت آن دشوار است. رژیم‌های محدود مانند رژیم دانمارکی اصلا توصیه نمی‌شود زیرا پس از رسیدن به وزن مطلوب احتمال بازگشت به وزن زیاد است.

    رژیم فستینگ

    رژیم فستینگ با نام رژیم روزه‌ داری نیز شناخته می‌شود یعنی حدودا هشت ساعت اجازه غذا خوردن دارید و در شانزده ساعت باقی‌مانده چیزی نمی‌خورید.

    رژیم کتوژنیک چیست؟

    در رژیم کتوژنیک، فرد برنامه غذایی با چربی بیشتر را انتخاب کرده و باید کم کربوهیدرات و پروتئین متوسط در طول مدت مصرف کند. این رژیم برای کاهش وزن بسیار موثر و قابل لمس است. در رژیم غذایی کتو، سوزاندن چربی‌های اضافی و انباشته بدون اینکه فرد حس گرسنگی داشته باشد انجام می شود.

    کتوژنیک دقیقا چطور کار می‌کند؟

    در کتوژنیک شما کالری بیشتری را از پروتئین و چربی بدست خواهید آورد و کربوهیدرات کمتری را مصرف می کنید. شما در رژیم کتو باید بیشتر کربوهیدراتی که هضم آنها آسان است مانند شکر، نوشابه، شیرینی‌ها و نان سفید را حذف کنید.

    بطور معمول سوخت تامین کننده‌ی انرژی بدن از کربوهیدرات‌ها (فرآورده‌های قندی) بدست می‌آید. ولی در کتو، سوخت بدن از ذخایر چربی و در صورت نیاز از پروتئین تامین می گردد. استفاده از چربی به عنوان مکمل، موجب کاهش وزن می‌شود. در کتوژنیک اصول رژیم بر مصرف کمتر کربوهیدرات‌ها (فرآورده‌های قندی، نشاسته، برنج، نان و غیره ) و افزایش مصرف پروتئین و چربی می باشد.

    بهترین رژیم از نظر متخصصین تغذیه

    از دید اکثر متخصصین تغذیه بهترین رژیم‌ها آن‌هایی هستند که در آن از تمامی مواد غذایی، استفاده می‌شود. انواع گوشت، انواع حبوبات، سبزیجات، میوه‌ها، دانه‌ها، مغزها و تمام مواد غذایی که برای بدن مفید هستند. در این نوع رژیم غذایی که قطعا به تناسب اندام شما کمک خواهد کرد و فرد از خوردن تمامی مواد غذایی لذت می‌برد اما پرخوری نمی‌کند. یعنی هر ماده غذایی را متناسب با بدن خود به مقدار مناسب مصرف می‌کند. این به آن معنا است که متخصصین، تغذیه مناسب هر فردی را با توجه به رژیم غذایی آن فرد برای او در نظر می‌گیرند. جالب است بدانید که در اکثر رژیم‌های سالم، گوشت پر طرفدار، گوشت مرغ است. زیرا سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ها است و پروتئین مورد نیاز بدن را به خوبی تامین می‌کند. به همین منظور از گوشت مرغ در رژیم‌های غذایی سالم به وفور استفاده می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *