×
×

دمای رفاه برای پسته زرندیه تامین شد

  • کد نوشته: 481287
  • ۴ بهمن ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، پسته یک میوه جادویی است، خاص و زیبا و خوش طعم و عجیب که هر جایی و با هر وضعیت آب و هوایی و در هر خاکی نمی روید، پس به نوعی کمیاب هم محسوب می شود و به همین دلیل […]

    دمای رفاه برای پسته زرندیه تامین شد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، پسته یک میوه جادویی است، خاص و زیبا و خوش طعم و عجیب که هر جایی و با هر وضعیت آب و هوایی و در هر خاکی نمی روید، پس به نوعی کمیاب هم محسوب می شود و به همین دلیل همیشه در همه دنیا جزو میوه های گران است و شاید هم در جایگاه میوه های لوکس قرار دارد، حداقل در کشور ما که یکی از پایگاه های اصلی تولید پسته است که شرایط اینگونه است.

    قطعا پسته نیز همچون دیگر میوه ها از آفات و بلایای طبیعی در امان نیست، اما سرمای زیاد که برای بسیاری از باغات می تواند عامل نگرانی باشد، برای پسته به نوعی دمای مطلوب محسوب می شود و زمستانی مثل زمستان سرد امسال برای این میوه بهشتی، به قولی دمای رفاه را فراهم کرده تا آرام و سنگین بخوابد و آنگونه که رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی می گوید، در سایه آرامش این خواب سنگین، تابستان پرباری را برای باغداران این شهرستان رقم بزند.

    به گفته “محمود بارانی” وقوع جبهه هوای سرد نه تنها آسیبی به باغات پسته وارد نمی‌کند، بلکه سرما یکی از نیازهای درخت پسته در فصل زمستان است.

    وی با بیان اینکه هر چه میزان برودت هوا بیشتر باشد، خواب درخت پسته عمیق‌تر و سنگین‌تر خواهد بود، افزود: شدت سرما مزایای زیادی برای درخت پسته دارد و در دفع آفات موثر است. زمستان امسال یکی از زمستان های بسیار خوب برای باغات است و اصولا ذات این فصل باید با سرمای زیاد همراه باشد.

    وی با بیان اینکه درخت پسته یک درخت کویری بوده و قدرت تحمل آن نسبت به سرما از تمامی درختان دیگر بیشتر است، اظهار کرد: قدرت تحمل درخت پسته در مقابل سرما دو برابر درخت زیتون و انار است و در واقع سرما را نیاز دارد تا بتواند خواب سنگین و کامل تری داشته باشد و فرآیند ذخیره مواد غذایی در ریشه و عمل فتوسنتز به خوبی انجام شود.

    رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان زرندیه با تاکید بر اینکه شدت برودت هوا در فصل زمستان و خواب عمیق درخت پسته موجب پیشگیری از سرمازدگی خواهد شد، تصریح کرد: هر چقدر میزان سرما در فصل زمستان بیشتر باشد، درختان در موعد باردهی و فصل تابستان سرحال‌تر و شاداب‌تر خواهند بود.

    وی با اشاره به اینکه ارقام مختلف پسته به میزان خواب متفاوتی در فصل سرما نیاز دارند، گفت: پسته رقم اکبری به بیش از هزار ساعت، رقم احمدآقایی ۸۰۰ ساعت، فندقی ۷۰۰ ساعت به سرما نیاز دارند و هنوز میزان برودت هوا به این میزان ساعت تکمیل نشده است.

    بارانی گفت: در سال ۱۳۸۸ نیز شاهد وقوع سرمای شدیدی توام با بارش برف سنگین بودیم که تا منفی ۲۸ درجه هم رسید که مدت زمان این سرما حدود ۴۵ روز طول کشید و خوشبختانه این میزان سرما توانست درختان را به خواب عمیقی فرو ببرد و در نتیجه عملکرد باغات پسته را در موعد باردهی بهبود بخشید و رکورد برداشت محصول در کشور شکسته شد.

    وی به باغداران و تولیدکنندگان پسته توصیه کرد که در فصل سرما از کودهای گاوی، مرغی و کودهایی که حرارت بیشتری ایجاد می‌کنند، برای تغذیه درخت استفاده کنند تا از خطر سرمازدگی احتمالی در امان باشند و عملکرد خوبی در میزان برداشت این محصول استراتژیک رقم بخورد.

    بارانی همچنین با اشاره به اینکه امسال حدود ۱۲ هزار تن پسته از هشت هزار هکتار باغات پسته شهرستان زرندیه برداشت شد، اظهار کرد: میزان برداشت این محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

    وی با اشاره به اینکه قریب به ۸۰ درصد از باغات پسته استان مرکزی در زرندیه قرار دارند، افزود: از مجموع حدود ۱۲ هزار هکتار باغ پسته موجود در استان مرکزی بالغ بر ۱۰ هزار هکتار آن در شهرستان زرندیه قرار دارد و از این میزان نیز هشت هزار هکتار در منطقه سلطان احمدلو و دو هزار هکتار در منطقه خشکرود زرندیه قرار گرفته و دو هزار هکتار از مجموع باغات استان نیز در شهرستان ساوه قرار دارد. پسته‌کاری در زرندیه توانسته برای نزدیک به چهار هزار نفر در منطقه سلطان احمدلو فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *