×
×

اختلاف ۳۰ درصدی سرانه مصرف شیر با متوسط جهانی/تولید سالیانه شیرخام ۷ میلیون تن است

  • کد نوشته: 8587
  • ۱۴ خرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • حسین چمنی کارشناس صنعت شیر در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه جایگزینی برای شیر وجود ندارد، اظهار کرد: شیر به عنوان یک منبع غنی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند چرا که عنصری در شیر به نام کلسیم وجود دارد که کارکرد‌های ساختمانی […]

    اختلاف ۳۰ درصدی سرانه مصرف شیر با متوسط جهانی/تولید سالیانه شیرخام ۷ میلیون تن است
  • حسین چمنی کارشناس صنعت شیر در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه جایگزینی برای شیر وجود ندارد، اظهار کرد: شیر به عنوان یک منبع غنی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند چرا که عنصری در شیر به نام کلسیم وجود دارد که کارکرد‌های ساختمانی و غیرساختمانی بدن انسان به آن نیاز دارد.

    این کارشناس صنعت شیر با بیان اینکه سال گذشته ۸۴۳ میلیون تن شیر خام در دنیا تولید شده است، افزود: سرانه مصرف شیر خام به ازای هر نفر ۲۵۰ تا ۲۷۰ کیلو و در برخی کشور‌ها به بیش از ۵۰۰کیلو می‌رسد.

    چمنی با انتقاد از اختلاف آماری معنادار تولید شیر خام بیان کرد: طبق اعلام مرکز آمار حدود ۷ میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شود، در حالیکه بنابر آمار وزارت جهاد تولید ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن است که به اعتقاد ما تولید به آمار مرکز آمار نزدیک‌تر است.

    چمنی با اشاره به اینکه سرانه مصرف شیر ایران با متوسط جهانی ۳۰ درصد و کشور‌های توسعه یافته ۶۰ درصد اختلاف دارد، بیان کرد: در کشوری همچون ایران که با پدیده پیری زودرس مواجه است، از این رو سرانه مصرف شیر باید افزایش یابد.

    به گفته وی، سالیانه در ۷۰ نوبت ۱۴ لیتر شیر با هدف تغییر سبک زندگی، آشنایی کودکان با فرآورده‌های شیر خام، کاهش پوکی استخوان و افزایش ضریب بهره هوشی باید به دانش آموزان داده شود که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار این طرح ضعیف اجرا شده است.

    چمنی با تاکید بر فرهنگ‌مصرف شیر خام بیان کرد: با توجه به جذب بالای کلسیم تا سن ۳۰ سالگی و همچنین جذب بالای شیرخام در سنین ۸ تا ۱۸ سالگی نیاز است که سه برابر دیگر سال‌ها شیر مصرف شود.

    این کارشناس صنعت شیر در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه در ۳۰ سال آینده ۲۶ میلیون سالمند داریم، مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی امری ضروری است.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری : اهم اخبار

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *