×
×

استمرار روند واردات گوشت گرم عاملی موثر در تنظیم بازار

  • کد نوشته: 483974
  • ۱۲ مهر ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، براساس گزارش مرکز  آمار، وزن گوشت قرمز توزیعی در کشتارگاه های رسمی کشور در مرداد به ۴۱۰۷۳ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد کاهش یافته است. همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می دهد […]

    استمرار روند واردات گوشت گرم عاملی موثر در تنظیم بازار
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، براساس گزارش مرکز  آمار، وزن گوشت قرمز توزیعی در کشتارگاه های رسمی کشور در مرداد به ۴۱۰۷۳ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد کاهش یافته است. همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه های رسمی در مرداد نسبت به تیر حدود ۸ درصد کاهش یافته است.

    آن طور که مرکز آمار اعلام کرده در گروه اقلام پروتئینی شهریور ماه گوشت گوساله ۷.۷  درصد و گوشت گوسفندی ۵ درصد نسبت به ماه های قبل افزایش داشته است.

    براین اساس معاونت بازرگانی وزارت جهاد طی هفته های اخیر با افزایش حجم واردات گوشت قرمز، گوساله پروار و تولید قراردادی در راستای حمایت از تولید داخل قصد متعادل سازی و کاهش قیمت گوشت در بازار را دارد.

    بنابر آمار سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که حدود ۹۰۰ هزار تن آن در داخل تولید می شود، اما سال گذشته افزایش چندبرابری قیمت منجر به حذف گوساله‌های پروار و دام های مولد شد که وزارت جهاد در کنار سیاست تنظیم بازار و کاهش فشار بر مصرف کننده، سیاست افزایش تولید داخل هم دنبال می کند.

    بررسی های میدانی از سطح بازار نشان می دهد که قیمت گوشت گرم داخلی طی روزهای اخیر تا حدودی کاهش داشته است که فعالان بازار کنترل قاچاق، استمرار واردات و افزایش نظارت بر سطح فروشگاه های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار را راهکار رسیدن به آرامش بازار اعلام می کنند.

    فرآیند واردات گوشت قرمز در ماه های آتی ادامه دارد

    علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد گفت: هم اکنون روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گوشت گرم وارد و به بازار عرضه می شود که این روند تا رسیدن بازار به تعادل ادامه دارد.

    به گفته او، طی ۲ ماه اخیر به طور متوسط روزانه ۱۸۰ تا ۲۱۰ تن گوشت گرم و گوساله وارد شد که این امر توانست جلوی افزایش قیمت ها در بازار را بگیرد.

    پیمان پاک ادامه داد: طبق روال همه ساله، سالانه ۱۰۰ هزار تن گوشت منجمد به منظور مصارف صنف و صنعت توسط بخش خصوصی وارد می شود که این موضوع ارتباطی به تنظیم بازار ندارد.

    قائم مقام وزیر جهاد با بیان اینکه فرآیند واردات گوشت طی ۳ تا ۴ ماه آینده ادامه دارد، افزود: اکنون قیمت گوشت در بازار بالاست که به منظور رسیدن بازار به تعادل، فرآیند واردات باید ادامه یابد.

    او با بیان اینکه مشکلی در تامین ارز واردات گوشت نداریم، گفت: بنابر توافق صورت گرفته با بانک مرکزی، ارز مورد نیاز برای واردات گوشت تا شب عید تامین شده است. هرچند میزان ارزبری واردات گوشت زیاد نیست و طی ماه های اخیر تنها ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار صرف واردات گوشت شده است.

    براساس برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار گوشت گوسفندی، طی ماه های اخیر توزیع این محصول با نرخ مصوب انجام شد و همواره مسئولان برآورد کرده اند که با این حجم از واردات تا اواسط آبان بازار گوشت به ثبات برسد.

    واردات گوشت جلوی جهش بی رویه قیمت را گرفت

    منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه بازار به آرامش و ثبات نسبی رسیده است، گفت: با توجه به حجم عرضه گوشت و میزان گوشت موجود در بازار، جلوی جهش و التهاب بی رویه قیمت گرفته شده است.

    به گفته او، طی روزهای اخیر شاهد کنترل بازار گوشت از طریق منابع تولید داخل و واردات هستیم که با استمرار این روند طی ماه های آتی شاهد کاهش قیمت گوشت و رسیدن بازار به تعادل خواهیم بود.

    پوریان قیمت هر کیلو شقه گوسفندی وارداتی در میادین را ۲۸۲ هزار تومان و شقه بسته بندی را ۳۱۶ هزار تومان اعلام کرد.

    رئیس شورای تامین کنندگان نرخ کنونی هر کیلو دام سبک را ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: نرخ کنونی هرکیلو لاشه داخلی در محدوده ۴۱۰ تا ۴۱۵ هزار تومان بوده که نسبت به قبل ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

    او افزود: با توجه به تامین بخش اعظم گوشت در داخل، سیاست های حمایتی از تولید داخل و واردات هر ۲ کنار یکدیگر باید اتخاذ شود تا دامدار نسبت به ادامه تولید دلسرد نشود. 

    براساس اعلام مسئولان معاونت بازرگانی وزارت جهاد، با عرضه گوشت های تنظیم بازاری قیمت هر کیلو گوشت حدود ۵۰ هزار تومان کاهش یافته و  پیش بینی ها بر آن است که طی ماه های آتی با استمرار روند کاهشی، قیمت گوشت به ۳۱۰ هزار تومان برسد.

    قیمت گوشت گوسفندی به ۴۸۰ هزار تومان رسید

    علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: نرخ کنونی هرکیلو شقه گوسفندی بره نر بدون دنبه ۴۷۰ تا ۴۸۰ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب حداکثر ۱۰ درصد سود به مصرف کننده عرضه می شود.

    به گفته او، با افزایش حجم و تداوم واردات گوشت قرمز گرم پیش بینی می شود که شاهد کاهش قیمت و ایجاد تعادل در بازار خواهیم بود.

    ملکی ادامه داد: در حال حاضر دامداران دام های خود را به سبب افزایش وزن نگه داشتند که در هفته های آتی با افزایش حجم عرضه دام پیش بینی می شود که قیمت گوشت در بازار کاهش یابد.

    رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: طبق روال همه ساله تقاضا برای خرید گوشت در نیمه دوم سال افزایش می یابد که استمرار واردات و جلوگیری از بحث قاچاق به تنظیم بازار گوشت کمک می کند.

    با توجه به سیاست و برنامه وزارت جهاد مبنی بر تولید قراردادی و افزایش ظرفیت تولید گوشت قرمز انتظار می رود که نتایج این طرح در هفته های آتی مشخص شود تا تولیدکنندگان به سبب بحث واردات گوشت تنظیم بازار از تولید دلسرد نشوند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *