×
×

افزایش راندمان تولید با نفوذ دانش به مزارع کشاورزی

  • کد نوشته: 477552
  • ۲۳ بهمن ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علی‌اکبر مویدی معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، با شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، گفت: در حال حاضر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بهره‌بردار در کشور حضور دارند که […]

    افزایش راندمان تولید با نفوذ دانش به مزارع کشاورزی
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علی‌اکبر مویدی معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، با شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، گفت: در حال حاضر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بهره‌بردار در کشور حضور دارند که ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی را تولید می‌کنند و وجود تحقیقات و اطلاعات حوزه کشاورزی حرف اول را در تولید می‌زند.

    وی با بیان اینکه بسیاری از بهره‌برداران زمانی که به سمت دانش حرکت کردند توانستند از آب و خاک به نحو بهتری استفاده کنند، افزود: کشاورزان و تولیدکنندگان نمونه، تولیدشان در شرایط آب و هوایی مشابه ۲ تا ۳ برابر بیشتر از سایر بهره‌برداران است.

    به گفته مویدی، میزان سواد کشاورزان نمونه که به صورت ملی و استانی انتخاب می‌شوند بالاتر از سایر بهره‌برداران بوده و همچنین میانگین سنی آنان نیز کمتر از میانگین سنی بهره‌برداران بخش کشاورزی است.

    وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد کشاورزان نمونه ارتباط بیشتری با مراکز علمی دارند و از دانش بیشتری در حوزه کشاورزی برخوردار هستند.

    معاون آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به وجود ۱۵۰۰ هیات علمی در بخش کشاورزی، یادآور شد: در جایی که نفوذ دانش را داشته باشیم تولید بالاتری را شاهد هستیم.

    مویدی با اشاره به برنامه‌ریزی های انجام شده برای برقراری عدالت آموزشی در سطح بهره‌برداران، افزود: شبکه آموزشی برکت برای افزایش دانش کشاورزی بهره‌برداران، برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان را در دستور کار دارد.

    وی با اشاره به طرح یاوران تولید و افزایش حضور محققان در عرصه، تصریح کرد: در قالب‌بندی این طرح هماهنگ شده تا در هر استان محققین در عرصه کشاورزی حضور یابند و به طور مستقیم با ارائه راه‌حل به کشاورزان، یافته‌های خود را به آنها منتقل کنند.

    معاون آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به ایجاد فرصت مطالعاتی ۶ ماهه تا یک ساله برای حضور محققان در عرصه‌های کشاورزی گفت: این طرح در جهت افزایش تولید و انتقال یافته‌ها به کشاورزان انجام می‌شود.

    وی از جمله برنامه‌های سال آینده این موسسه را ارتباط بیشتر محققان و کشاورزان عنوان کرد و افزود: ترویج به معنای تبادل و تسهیل‌ کننده دانش بین کشاورزان است که در این راستا، گسترش شبکه‌های مجازی و راه‌اندازی شبکه تلویزیونی اینترنتی در دستور کار قرار دارد که زیرساخت‌های آن آماده شده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *