×
×

افزایش عرضه گوشت بازار را به تعادل می رساند

  • کد نوشته: 483534
  • ۲۸ مرداد ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، طی روزهای اخیر وزارت صمت در نامه ای اعلام کرد که واردات گوشت قرمز به گروه کالایی ۲۲ ( ارز از محل تالار دوم) منتقل شد که براین اساس ارز نیما برای واردات حذف شده است که بلافاصله قائم مقام وزیر […]

    افزایش عرضه گوشت بازار را به تعادل می رساند
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، طی روزهای اخیر وزارت صمت در نامه ای اعلام کرد که واردات گوشت قرمز به گروه کالایی ۲۲ ( ارز از محل تالار دوم) منتقل شد که براین اساس ارز نیما برای واردات حذف شده است که بلافاصله قائم مقام وزیر جهاد به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد: این اخبار به‌ جد تکذیب می‌شود و هیچ گونه تغییر گروه کالایی برای گوشت قرمز گوسفندی و گوساله وارداتی اتفاق نیفتاده است. 

    پیمان پاک با بیان اینکه ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی گوشت منجمد صنعتی حذف شده است، گفت: کالایی که در مکاتبات وزارت صمت صورت گرفت، مربوط به گوشت منجمد است که در حوزه صنعت و غیر از مصارف خانوار مصرف می‌شود. این گروه کالایی از چند ماه گذشته، ارزی به آن‌ها تخصیص داده نشده است چرا که در تنظیم بازار نقش مستقیمی نداشت، اما کمبود گوشت منجمد گوساله و صنعتی باعث شده بود که رستوران‌ها و صنایع به این سمت حرکت کنند که از گوشت گرم استفاده کنند.

    با توجه به کذب بودن اخبار حذف ارز نیما از واردات گوشت قرمز و برنامه هفتگی برای واردات گوشت گرم گوساله و گوسفند در راستای تنظیم بازار، قیمت گوشت در حال ریزش است که بنابر اعلام قائم مقام وزیر جهاد نه تنها هیچ گونه تغییر گروه کالایی ارزی در واردات گوشت تنظیم‌بازاری نخواهیم داشت، بلکه افزایش واردات تا زمان رسیدن بازار به تعادل ادامه دارد.

    قائم مقام وزیر جهاد می گوید: روزانه ۶۰ تن گوشت گرم گوسفند و ۶۰ تا ۷۰ تن گوشت گوساله گرم هم از پاکستان وارد می‌شود. در زمینه دام سبک به ۱۲۰ تن می‌رسیم و همچنین با همکاری بانک مرکزی منابع ارزی مناسبی برای تنخواه واردات گوشت اختصاص داده می‌شود که به دستور معاون اول انجام شده و پیش‌بینی‌ما این است که بازار گوشت ظرف یک ماه آینده به تعادل برسد.

    قیمت منطقی هرکیلو گوشت قرمز ۴۰۰ هزارتومان

    افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: براساس آخرین رصدها متوسط قیمت کنونی هرکیلو دام زنده ۱۸۵ تا ۱۹۵ هزارتومان است. هرچند در برخی استان ها با نرخ های ۲۰۰ هزارتومان و در برخی دیگر ۱۷۰ هزارتومان هم عرضه می شود.

    به گفته او، با توجه به متوسط نرخ دام، قیمت منطقی هرکیلو لاشه ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزارتومان و عرضه با نرخ های بالاتر گرانفروشی است.

    صدردادرس ادامه داد: بنابر آمار کشتارگاه ها و اعلام وزارت جهاد مبنی بر میزان واردات، سال گذشته سرانه مصرف گوشت قرمز ۷.۵ کیلوگرم بوده است که براین اساس این حجم از واردات ضرورتی ندارد و به اعتقاد بنده دولت برای دهک هایی که از کالابرگ الکترونیک استفاده می کنند باید واردات انجام دهد.

    مدیرعامل اتحادیه دام سبک  گفت: طی روزهای اخیر وزارت بازرگانی سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که مبنای ارز واردات گوشت تغییر کرد، درحالیکه قائم مقام وزیر جهاد این موضوع را تکذیب و اذعان کرد که ارز نیمایی تنها برای بخش صنعت حذف شده است.

    او افزود: با تغییر مبنای ارز واردات گوشت و رفتن به تالار دوم مسلما قیمت گوشت وارداتی دچار تغییراتی می شود، اما در هرصورت گوشت وارداتی ارزانتر از داخلی خواهد بود.

     استمرار واردات و گستره عرضه گوشت راهی برای تنظیم بازار

    آقای علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش قیمت گوشت  با استمرار روند واردات در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون مغازه دار هرکیلو شقه گوسفندی بدون دنبه را با نرخ ۴۳۰ هزارتومان خریداری و با احتساب حداکثر ۱۰ درصد سود به مصرف کننده عرضه می کند.

    او قیمت کنونی هرکیلو دام زنده در تهران را ۲۱۰ هزارتومان و شهرستان ۱۹۵ تا ۲۰۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: در شرایط کنونی بخشی از دام تولیدی کماکان از کشور خارج می شود و بخشی هم به خاطر ایام اربعین برای صادرات به عراق برنامه ریزی و تدارک دیده شده است.

    ملکی از رکود و آرامش بازار خبر داد و گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم در ایام پایانی ماه، بازار آرام است که  استمرار واردات و افزایش عرضه در روند بازار بی تاثیر نیست.

    رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: گوشت های وارداتی اخیر طبق تایید سازمان دامپزشکی وارد چرخه صنعت شد که استمرار واردات و توزیع در بازار به تنظیم بازار کمک خواهد کرد.

    ضرورت حمایت از دامدار در کنار سیاست واردات گوشت

    آقای منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه کمبودی در عرضه گوشت نداریم، گفت: افزایش عرضه گوشت های وارداتی منجر به ریزش قیمت در بازار شده است، هرچند دام سبک در رکود به سر می برد.

    به گفته او، با توجه به فراوانی عرضه دام و اقلام دامی، قیمت گوشت مجدد در بازار کاهش می یابد.

    پوریان ادامه داد: اکنون دامداران با مشکلات نقدینگی روبرو هستند که در راستای پایداری تولید باید از آنها حمایت شود. هرچند بعد از اصلاح نظام یارانه قرار بود صادرات دام در کنار واردات گوشت آزاد باشد که متاسفانه این امر محقق نشد.

    رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه مبنای ارز واردات گوشت تغییر نیافته است، گفت: طی روزهای اخیر خبرهایی از تغییر مبنای ارز واردات گوشت در رسانه ها منتشر شد که مجدد این موضوع تکذیب شد. حال افزایش حجم واردات گوشت گرم در روزهای آتی منجر به کاهش مجدد قیمت خواهد شد.

    بنابر وعده مکرر مسئولان مبنی بر بازگشت آرامش و تعادل طی یک ماه آینده  به بازار گوشت انتظار می رود که این امر محقق شود، هرچند برای دوام پایداری تولید باید از تولیدکنندگان داخل هم حمایت شود چراکه آنها نسبت به سیاست های اخیر و بی توجهی به تولید اعتراضاتی داشتند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *