×
×

افزایش قیمت چای ایرانی متناسب با هزینه های تولید

  • کد نوشته: 483100
  • ۱۲ تیر ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، حبیب جهانساز  افزایش قیمت چای خشک را در پی رشد هزینه‌های تولید و تورم، منطقی دانست و گفت: امسال قیمت تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک نیز ۵۲ درصد و برگ سبز چای درجه دو ۶۲ درصد نسبت […]

    افزایش قیمت چای ایرانی متناسب با هزینه های تولید
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، حبیب جهانساز  افزایش قیمت چای خشک را در پی رشد هزینه‌های تولید و تورم، منطقی دانست و گفت: امسال قیمت تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک نیز ۵۲ درصد و برگ سبز چای درجه دو ۶۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که بر قیمت نهایی چای خشک تاثیر می‌گذارد.

    به گفته او، قیمت تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال جاری ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب شده که در واقع قیمت کف بازار است.

    جهانساز با بیان اینکه تولید برای کشاورز باید صرف کند، افزود: اگر برای کشاورز صرفه اقتصادی ایجاد نکنیم، تولیدی در کشور اتفاق نمی‌افتد.

    او ادامه داد: تمام برگ سبز چای برداشت شده ممتاز و درجه یک نیست و بستگی به کیفیت و خصوصیت آن شامل چای ممتاز، شکسته درجه ۱ و ۲، باروتی و … دارد و از این رو با قیمت‌های مختلف نیز عرضه می‌شود.

    رئیس سازمان چای کشور گفت: با این حال چای مرغوب داخلی به رغم سلامت و کیفیت خوب با رعایت حقوق مصرف کنندگان ارزان‌تر از چای خارجی به بازار عرضه می‌شود.

    او گفت: با توجه به افزایش میانگین ۵۷ درصدی قیمت برگ سبز چای به خاطر حمایت از تولید در چای خشک داخلی، شاهد افزایش قیمت نامتعارف نبودیم.

    جهانساز در مورد تامین چای خشک مورد نیاز کشور اعلام کرد: اگر ارز‌هایی که برای واردات چای خشک اختصاص یافته منجر به واردات شود، کمبودی در بازار نخواهیم داشت.

    او بر هدفمند شدن ارز‌های نیمایی و پرداخت آن به اندازه کافی برای تامین چای خشک مورد نیاز کشور تاکید گذاشت.

    جهانساز درباره تغییر کاربری باغات چای نیز گفت: محدودیت‌هایی در سطح استان‌های شمالی در بحث خرید و فروش و تغییر کاربری اراضی کشاورزی ایجاد شده به طوری که گشت‌های ادارات امور اراضی و سازمان‌های جهاد کشاورزی، زمین‌ها را رصد می‌کنند.

    او ادامه داد: روند سیستم‌های نظارتی در این امر اثرات مثبتی داشته است و تغییر کاربری غیرمجاز باغات و اراضی کشاورزی کمتر شده است.

    رئیس سازمان چای کشور گفت: ما همکاری‌های لازم را با سازمان‌های جهاد کشاورزی و دستگاه‌های نظارتی در زمینه تغییر کاربری غیرمجاز باغات چای داریم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *