×
×

بیش از ۵۰ درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود

  • کد نوشته: 485893
  • ۲۴ دی ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • کارشناس ارشد اقتصادی گفت: در بیشتر استان‌های کشور بیش از ۵۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود.
    بیش از ۵۰ درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از مهر، مهدی افشاری، کارشناس ارشد اقتصادی در نشستی در سیما گفت: عدم آگاهی کشاورزان، نبود الگوی کشت مناسب، استفاده از کودها و سموم شیمیایی نامناسب، نگهداری و انبار کردن غیر اصولی محصولات کشاورزی، فرسایش ماشین آلات و ادوات کشاورزی از علل مهم تبدیل محصولات کشاورزی به ضایعات است.

    وی افزود: سالانه بیش ۲۰ میلیون دلار رنگ‌های خوراکی و آفت کش‌ها از سایر کشورها وارد می‌کنیم که با مدیریت بخش ضایعات می‌توانیم با تولید این محصولات، واردات آنها را کاهش دهیم.

    افشاری ادامه داد: بخشی از امنیت غذایی، تولید محصولات ارگانیک است مثلاً اگر در تولید گندم موضوع کاشت، داشت و برداشت از دستورالعملی تبعیت شود می‌توان کشت بهتری داشت و محصولات کاملاً ارگانیک و با کیفیت تولید کنیم و ضایعات آن را به حداقل برسانیم.

    کارشناس ارشد اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از دلایل واردات گندم به کشور این است که محصولات تولیدی ما کاملاً ارگانیک و با کیفیت نیستند و علت آن استفاده از کودهای و سموم شیمیایی نامناسب، نبود کشت و نداشتن الگوی مناسب کشت است که این موضوع موجب به وجود آمدن ضایعات بسیاری در بخش گندم می‌شود و ما برای جبران آن باید گندم وارد کنیم.

    او بیان کرد: اگر بخش ضایعات را مدیریت کنیم می‌توانیم به عنوان ارزش افزوده مناسب در مواد اولیه برای بخش صنایع تبدیلی از آن استفاده کنیم.

    افشاری اضافه کرد: وقتی مواد اولیه در کشور تأمین شود واردات آن کاهش می‌یابد و بحث تولید و اشتغال بهتر می‌شود، چیزی که امروز از نگاه خیلی از تصمیم گیرنده‌های این حوزه دور افتاده است.

    منبع: خبرگزاری مهر

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *