×
×

تقویت زنجیره‌های تولید محصولات شیلاتی ضروری است

  • کد نوشته: 475413
  • ۱۱ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «نبی الله خون میرزایی» در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه بین المللی شیلات و آبزیان و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران، گفت: سال گذشته به علت گسترش شیوع کرونا، امکان برگزاری نمایشگاه نبود و این وقفه در شرایطی که سازمان شیلات به عنوان یکی از دستگاه‌های ذیربط […]

    تقویت زنجیره‌های تولید محصولات شیلاتی ضروری است
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «نبی الله خون میرزایی» در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه بین المللی شیلات و آبزیان و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران، گفت: سال گذشته به علت گسترش شیوع کرونا، امکان برگزاری نمایشگاه نبود و این وقفه در شرایطی که سازمان شیلات به عنوان یکی از دستگاه‌های ذیربط وزارت جهاد کشاورزی مسوولیت‌های مهمی در بخش غذایی کشور دارد، نمی‌توانست بیش از این ادامه یابد.

    به گفته رییس سازمان شیلات ایران، در این دوره از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های بیشتری توسط فعالان این بخش ارائه شده است.

     رییس سازمان شیلات ایران درباره برنامه سازمان شیلات برای تحقق اهداف وزیر جهاد کشاورزی جهت تولید دو برابری محصولات شیلاتی افزود: برای تحقق برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی در بخش‌های مختلف از صید، آبزی پروری، اصلاح قوانین، صادرات، مشوق های صادراتی، ارائه خدمات و تسهیلات و… برنامه هایی را تنظیم و به وزارت خانه ارائه کردیم.

    وی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیز در حال بسترسازی برای تحقق این برنامه‌ها است. نیاز به حمایت‌های ویژه‌ای در بخش های مالی و زیرساختی از جانب دولت داریم.

    خون میرزایی با بیان اینکه رویکرد سازمان شیلات توجه به ظرفیت‌های داخلی و کاهش وابستگی است، گفت: باید آبزی مصرفی را در کشور توسعه دهیم، زیرا سرانه مصرف آبزیان در کشور ما نصف میانگین جهانی است. اگر سرانه مصرف افزایش یابد، تولید نیز افزایش می یابد و در کنار آن می توانیم بازارهای صادراتی را توسعه دهیم و وارد بازارهای اروپایی، کشورهای حاشیه خلیج فارس، اوراسیا و…شویم.

    رییس سازمان شیلات ایران  اضافه کرد: سرانه مصرف آبزیان در کشور در سال ۱۳۹۹، ۱۳ کیلو و ۴۰۰ گرم بود که میانگین جهانی آن بیش از ۲۴ کیلوگرم است. با توجه به اینکه سواحل گسترده‌ای در شمال و جنوب کشور داریم نگرانی از بابت تولید وجود ندارد و با توجه به ظرفیت‌های کشور می‌توانیم تولیدات را افزایش دهیم.

    وی درباره احتمال اینکه قیمت بالای آبزیان منجر به حذف این محصولات از سفره مردم و کاهش سرانه مصرف می شود، گفت: در شرایط موجود کشور باید بدانیم که قیمت آبزیان با چه محصول پروتئینی مقایسه می‌شود و آیا ارزش کمی و کیفی بالاتری از ماهی دارد، که به طور قطع این گونه نیست همچنین بررسی‌ها نشان می دهد که قیمت‌ ماهی سر مزرعه بالا نیست بلکه حضور واسطه‌ها و دلالان و از آن طرف ضعف اتحادیه‌ها و زنجیره‌های تولید در این بین قیمت‌ها را بالا می برد.

    خون میرزایی افزود: باید تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و زنجیره‌های تولید در این بخش تقویت شوند. تمام بخش‌های مربوطه بایستی کمک کنند که آبزیان با واسطه کمتری به دست مصرف کننده برسد. اگرچه تحریم‌های شدید، خشکسالی و کرونا بر قیمت تمام شده تولید تاثیر گذاشته است اما با این وجود قیمت آبزیان در مزارع بالا نیست و فقط باید واسطه‌ها کمتر شوند.

     مجموع تولیدات شیلاتی کشور در سال ۱۳۹۹ از محل صید در آب های جنوب و شمال کشور و همچنین از محل آبزی پروری به بیش از یک میلیون و ۲۲۲ هزار تن رسیده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *