×
×

جزئیاتی از پرونده تخلفات واردات چای

  • کد نوشته: 484555
  • ۱۲ آذر ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز)، بازرس‌کل امور صمت سازمان بازرسی‌کل کشور گفت: در پرونده واردات چای تخلفاتی در حوزه گمرک، بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت جهاد و سازمان ملی استاندارد دخیل هستند و همکاری لازم را در جهت بردن ارز از کشور داشته‌ا‌ند. اکنون پرونده در مجتمع ویژه جرایم اقتصادی […]

    جزئیاتی از پرونده تخلفات واردات چای
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز)، بازرس‌کل امور صمت سازمان بازرسی‌کل کشور گفت: در پرونده واردات چای تخلفاتی در حوزه گمرک، بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت جهاد و سازمان ملی استاندارد دخیل هستند و همکاری لازم را در جهت بردن ارز از کشور داشته‌ا‌ند.

    اکنون پرونده در مجتمع ویژه جرایم اقتصادی مطرح رسیدگی است و با توجه به حجم تخلفات در دستگاه‌های اجرایی، ابتدای کار برای جلوگیری از فرار متهم، پرونده را به دادستان تهران ارسال کردیم.

    نهایتا بررسی همه‌جانبه و گزارش تکمیلی سازمان تا کمتر از یک ماه دیگر به مرجع قضایی ارسال خواهد شد.

    ۷۹ درصد ارز نیمایی تخصیص یافته برای واردات چای به یک گروه تجاری اختصاص یافته؛ آنها هم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات چای گرفتند، اما هیچ کالایی وارد نکردند

    مرکز رسانه قوه قضائیه روز شنبه گزارش داد، سازمان بازرسی کل کشور به موضوع واردات چای ورود کرد و فهمیده کل ارز دریافتی یک شرکت خاص از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱(در قالب واردات چای و ماشین‌آلات) معادل ۳.۳۷۰ میلیون دلار بوده که از این مبلغ حدود یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار از ارز نیمایی تامین شده برای ماشین آلات و مابقی آن برای واردات چای بوده است.

    با بررسی‌ها مشخص شد در حالیکه قریب به یکصد شرکت تولیدی و بازرگانی، به امر واردات چای مشغول هستند؛ اما عمده واردات توسط یک گروه تجاری خاص صورت می‌گیرد اما این گروه تجاری از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۱، حدود ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار برای واردات چای و ماشین‌آلات پیشرفته چاپ و بسته‌بندی، ارز دریافت کرده و طی این مدت، ۷۹ درصد از ارز نیمایی تخصیص یافته برای واردات چای، به این گروه تجاری اختصاص پیدا کرده است.

    در سال ۱۴۰۱ نیز کل ارز تامین شده برای واردات چای حدود یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار بود که از این میزان یک میلیارد و ۱۰۱ میلیون دلار به این گروه اختصاص پیدا کرده بود. همچنین بخشی از ارز‌هایی که توسط این گروه دریافت شده، در بازار آزاد به مبالغ بالاتر فروخته شده است.

    از سوی دیگر در حالیکه این گروه، نسبت به ثبت سفارش چای درجه یک هند به نام دارجلینگ به ارزش هر کیلو ۱۴ دلار اقدام کرده بود، اما در عمل چای کشور کنیا و چای صادراتی درجه دو ایران را به ارزش حدود ۲ دلار وارد کشور کرده و سازمان غذا و دارو نیز کیفیت چای‌های وارداتی را به صورت سیستمی با نمونه‌های در اختیار که با هماهنگی کارمند ارزیاب گمرک اخذ کرده، تأیید کرده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *