×
×

خطر ورشکستگی در کمین صنعت مرغداری/ قیمت مصوب مرغ غیرواقعی است

  • کد نوشته: 8907
  • ۱۲ تیر ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع بیماری کرونا و گسترش آن در سراسر دنیا، فعالیت بسیاری از صنوف متوقف شد که همین امر بازار اقلام اساسی را تحت تاثیر خود قرار داده است. طی ماه های اخیر صنعت مرغداری تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، زیان قابل توجهی را از حیث […]

    خطر ورشکستگی در کمین صنعت مرغداری/ قیمت مصوب مرغ غیرواقعی است
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع بیماری کرونا و گسترش آن در سراسر دنیا، فعالیت بسیاری از صنوف متوقف شد که همین امر بازار اقلام اساسی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

    طی ماه های اخیر صنعت مرغداری تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، زیان قابل توجهی را از حیث افت چشمگیر قیمت و عدم تناسب نرخ تمام شده با هزینه های تولید متحمل شد و کار را به جایی رساند که برخی تولیدکنندگان به سبب کمبود نقدینگی‌ از چرخه تولید خارج شدند. بسیاری از تولیدکنندگان با نامه نگاری های متعدد به ستاد تنظیم بازار امید به بهبود قیمت مرغ در بازار داشتند که طی روزهای اخیر با اعلام‌ قیمت مصوب، امید مرغداران ناامید شد چرا که آنها انتظار داشتند با وجود زیان هنگفت در ماه های اخیر، مسئولان دولتی با اعلام قیمت منطقی از آنها حمایت می کردند.

    ناگفته نماند که قدرت اقتصادی خانوار بویژه دهک های آسیب پذیر در ماه های اخیر بیش از پیش کاهش یافته است، اما تشکل های مرغداران انتظار دارند که دولت راهکاری دیگری برای افزایش قدرت خرید خانوار بکار گیرد چرا که بی توجهی به اصلاح قیمت مصوب، خطر ورشکستگی مرغداران را در آینده ای نه چندان دور به دنبال دارد.

    حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا درباره تاثیر اعلام قیمت غیر واقعی مرغ بر صنعت مرغداری با خبر شویم:

     اعتراض شدید تشکل های مرغداری به قیمت غیرکارشناسی تنظیم بازار

    برومند چهارآیین کارشناس صنعت طیور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اعتراض شدید تشکل های مرغداران به قیمت غیرکارشناسی تنظیم بازار اظهار کرد: قیمت مصوب اعلام شده از سوی کارگروه تنظیم بازار بر خلاف نظر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی یک تصمیم غیرکارشناسی و غیرمدبرانه است.

    وی از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی هزینه خدمات خبر داد و گفت: به عنوان مثال در سال گذشته قیمت بنزین به یکباره ۳۰۰ درصد رشد داشت.

    به گفته وی، با استمرار قیمت غیرکارشناسی برای مرغ، تولید کاهش خواهد یافت که نتیجه این امر منجر به افزایش یکباره قیمت در ۴۵ روز بعد خواهد شد.

    این کارشناس صنعت طیور با اشاره به اینکه قیمت نهاده های دامی و هزینه های تولید تناسبی با نرخ مصوب ندارد، بیان کرد: علی رغم افزایش چشمگیر قیمت نهاده ها، اما نرخ مصوب مرغ از تیرماه سال گذشته تاکنون تغییری نداشته است و بعد از گذشت یک سال، مسئولان‌ ستاد تنظیم بازار تنها ۱۵ درصد قیمت مرغ را افزایش دادند، در حالیکه در همان روز قیمت شیر را ۲۸ درصد گران کردند.

    چهارآیین ادامه داد: اعلام قیمت های غیرکارشناسی تبعاتی همچون کاهش تولید اجباری و افزایش وحشتناک قیمت را به دنبال خواهد داشت.



    قیمت مصوب مرغ سنخیتی با هزینه های تولید ندارد


    حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با انتقاد از قیمت مصوب مرغ اظهار کرد: اگر تمامی نهاده های مورد نیاز مرغداران با نرخ مصوب تامین نشود، نرخ منطقی از قیمت مصوب فعلی بالاتر خواهد بود‌.

    وی افزود: طی ماه های اخیر با جهش چشمگیر قیمت نهاده های دامی، نرخ هر کیلو ذرت در بازار سیاه به ۲ هزار و ۸۰۰ تومان، کنجاله سویا ۷ هزار تومان و دان آماده مصرف ۵ هزار تومان رسیده است که با این وجود قیمت مصوب مرغ به هیچ عنوان مورد تایید مرغداران نیست.

    اسداله نژاد قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را با تامین نهاده، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان اعلام کرد.

    نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: اگرچه تولیدکنندگان کاهش قدرت خرید خانوار و نبود توان اقشار ضعیف برای خرید مرغ با نرخ بالا را درک ‌می کنند، اما انتظار‌ما از مسئولان دولتی آن است که به سبب زیان چند ماه اخیر تصمیماتی را اتخاذ کنند چرا که بسیاری از مرغداران در آستانه ورشکستگی هستند و این موضوع برای تولید داخل چالش برانگیز و بحران ساز است.

    وی با اشاره به اینکه مرغداران طی ماه های اخیر با بحران کمبود نهاده و کاهش قیمت مرغ در بازار مواجه بودند، بیان کرد: با توجه به اعلام قیمت غیرمنطقی مرغ، از این به بعد تولیدکنندگان با لبه تیغ تیز تعزیرات به واسطه تصمیم و مصوبه غیرکارشناسی مواجه هستند که زیبنده تولید نیست، به همین خاطر تقاضای تجدید نظر در این نرخ را داریم.

    نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم را مثبت و منفی ۱۵ هزار تومان اعلام‌کرد و گفت: قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم از ۱۴ هزار و ۲۵۰ تا ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان است که این قیمت ها به هیچ عنوان کارشناسی نیست، به همین خاطر از دولت تقاضا داریم که قیمت منطقی را مطابق با هزینه های تولید اعلام کند و در مقابل بازار مصرف را حمایت کند به طوریکه با شناسایی دهک های ضعیف جامعه، یارانه پرداخت شود.

    اسداله نژاد با بیان اینکه قیمت غیر منطقی ستاد تنظیم بازار برازنده تولید نیست، تصریح کرد: علی رغم آنکه قیمت مرغ ۴ تا ۵ برابر لبنیات دستخوش نرخ نهاده های دامی است، اما ستاد تنظیم بازار قیمت لبنیات را ۲۷ درصد و مرغ را ۲۵ درصد افزایش داده که این ظلم در حق مرغداران است.

    تامین ۵۰ درصد ذرت و کنجاله از بازار سیاه


    غلامعلی فارغی رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، از استمرار زیان صنعت طیور خبر داد و گفت: بنابر بررسی های صورت گرفته قیمت تمام شده هر قطعه جوجه یکروزه ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است، در حالیکه طی هفته های اخیر قیمت هر قطعه جوجه از یک هزار و ۴۰۰ تومان به ۲ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته که با این وجود مرغداران با نرخ تمام شده تولید ۲۵ تا ۳۰ درصد همچنان فاصله دارند.

    وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد ذرت و کنجاله از بازار آزاد تامین می شود، افزود: اختلاف چشمگیر قیمت مصوب با بازار سیاه منجر به افزایش قیمت تمام شده گوشت مرغ می شود.

    فارغی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه جوجه یکروزه نداریم، بیان کرد: بنابر آمار متوسط تولید جوجه در خرداد بالای ۱۱۰ میلیون قطعه و اردیبهشت ۱۱۷ تا ۱۱۸ میلیون قطعه بود و پیش بینی می شود که در تیر تولید جوجه به بالای ۱۲۰ میلیون قطعه برسد که با این وجود کسری در عرضه جوجه یکروزه نداریم که بخواهد بر افزایش قیمت گوشت مرغ دامن بزند.

    رئیس انجمن‌ تولیدکنندگان جوجه یکروزه درباره آخرین وضعیت صادرات جوجه یکروزه تصریح کرد: در حال حاضر صادرات جوجه یکروزه در حال انجام است، اما به سبب ضعف در دیپلماسی اقتصادی با قیمت بازار داخل صادر می شود.

    قیمت های دستوری مرغ جوابگوی هزینه های تولید نیست

    عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، از نوسان قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۷ تا ۱۸ هزار  تومان است.

    وی درباره آینده بازار مرغ افزود: با توجه به نوسان قیمت نهاده های دامی و افزایش هزینه های تولید، انتظار می رود که قیمت مرغ زنده در دامنه ۱۱ هزار تومان و مرغ گرم ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان باقی بماند و عرضه با نرخ های پایین تر، مرغداران را در امر جوجه ریزی دچار مشکل می کند چرا که تولیدکنندگان دیگر توان زیان را ندارند.

    حجت درباره اینکه اظهاراتی مبنی بر ممنوعیت فروش و برخورد با متخلفان فروش با نرخ های بالاتر از قیمت مصوب وجود دارد، بیان کرد: اگرچه برخورد های امنیتی با تولید در کوتاه مدت موجب شده قیمت های فروش کنترل شود، اما در میان مدت و بلندمدت، قیمت های دستوری نمی تواند استمرار یابد و در کوتاه مدت به دلیل فساد پذیری کالا به سبب ضرر و زیان مرغداران در فروش و کمبود نقدینگی فشار بر مرغداران وارد می کند.

    این مقام مسئول ادامه داد: با وجود تامین بخشی از نهاده ها با نرخ آزاد و بخشی با نرخ مصوب، قیمت منطقی مرغ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار تومان است، درحالیکه قیمت مصوب مرغ برمبنای نهاده با نرخ مصوب تعیین شده است.

    وی با انتقاد از این‌مسئله که قیمت مصوب مرغ ستاد تنظیم بازار با هزینه های واقعی تولید فاصله دارد، گفت: با استمرار روند زیان مرغداران کار به جایی می رسد که مرغداران به سبب کمبود نقدینگی از چرخه تولید خارج می شوند.

    به گفته وی، با توجه به افزایش بیش از ۲.۵ برابری قیمت کنجاله سویا و اختلاف یک هزار تومانی ذرت نسبت به نرخ مصوب، قیمت مصوب مرغ جوابگوی هزینه های تولید نیست چرا که امکان تامین صددرصد نهاده با نرخ مصوب وجود ندارد.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مصوب مرغ غیر قابل اجراست، بیان کرد: اگر مسئولان به دنبال کاهش قیمت مرغ هستند، باید با فروشندگان نهاده برخورد کنند که اقدام به فروش ذرت و کنجاله سویا بالاتر از نرخ مصوب می کنند.

    حجت ادامه داد: با نظارت مسئولان ستاد تنظیم بازار بر عملکرد واردکنندگان نهاده های دامی این امکان وجود دارد که ۱۰۰ درصد نهاده با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار توزیع شود، در غیراین صورت به سبب ۲ نرخی بودن قیمت ذرت و کنجاله سویا، تعدادی از مرغداران از گردونه تولید خارج خواهند شد.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مرغداران به دنبال افزایش قیمت نیستند، بیان کرد: اگر قیمت مصوب بر مبنای کارشناسی اعلام شود، تولیدکنندگان با افتخار می پذیرند و انتظار دارند که ستاد تنظیم بازار بر قیمت نهاده ها مدیریت داشته باشد تا ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب به دست مرغداران برسد.

    حجت در پایان با اشاره به اینکه کمبودی در جوجه ریزی نداریم، تصریح کرد: بنابر آمار میزان جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی ندارد که بخواهد بر گرانی مرغ در بازار دامن بزند.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری : دام طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *