×
×

سالانه بیش از صد میلیون تن موادغذایی در کشور تولید می‌شود/ نیازی به واردات برنج، چای و حبوبات نداریم

  • کد نوشته: 3107
  • ۱۴ شهریور ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • مهدی کریمی تفرشی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه کشاورزی اساس تامین غذا و بقای حیات تمدن‌های جوامع بشری تا به امروز بوده و عدم توجه جدی به آن می‌تواند تبعات ناخوشایندی از جهت رشد، توسعه و شکوفایی جوامع به همراه داشته باشد، اظهار داشت: هم اکنون بخش کشاورزی به عنوان منبع […]

    سالانه بیش از صد میلیون تن موادغذایی در کشور تولید می‌شود/ نیازی به واردات برنج، چای و حبوبات نداریم
  • مهدی کریمی تفرشی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه کشاورزی اساس تامین غذا و بقای حیات تمدن‌های جوامع بشری تا به امروز بوده و عدم توجه جدی به آن می‌تواند تبعات ناخوشایندی از جهت رشد، توسعه و شکوفایی جوامع به همراه داشته باشد، اظهار داشت: هم اکنون بخش کشاورزی به عنوان منبع تامین غذا در سبد مصرف جهانی، دارای جایگاه ویژه‌ای است و مساله امنیت غذایی و محصولات کشاورزی استراتژیک بر اهمیت آن افزوده است.

    وی افزود: با توجه به اینکه کشور ما چهار فصل است و موقعیت خوبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت‌های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا به نحو مطلوبی بهر برداری کرد. بویژه در شرایط حساس اقتصادی کشور که باید مسئله ارز در کشور به نحو بهینه‌ای مدیریت شود بهره برداری از حداکثر ظرفیت‌های تولیدات کشاورزی کشور و جلوگیری از واردات غیرضروری کالاهایی که امکان تولید آنها در کشور فراهم است نقش کلیدی در مدیریت اقتصادی کشور ایفا می‌کند. ضمن اینکه به این طریق از اشتغال و کارآفرینی و پتانسیل‌های روستایی کشورمان حمایت می‌شود و مانع خروج بی رویه ارز از کشور برای کالاهای غیر اساسی خواهد شد.

    ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی تصریح کرد: در ایران حدود ۵۰ میلیون هکتار زمین زراعی مناسب وجود دارد که ۲۰ میلیون هکتار از آن زیر کشت است و سالانه بیش از صد میلیون تن موادغذایی در کشور تولید می‌شود.

    وی در ادامه گفت: واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در شش ماهه اول سال گذشته،  ۹  میلیون و ۲۶ هزار تن به ارزش حدود ۵میلیارد و ۹۳ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل۱۳درصد به لحاظ وزنی و۲۶ درصد به لحاظ ارزش افزایش داشته که  اقلام مهم وارداتی دراین دوره نیز شامل برنج ۹۹۶ میلیون دلار،  ذرت ۸۱۳  میلیون دلار، سویا ۴۵۶ میلیون دلار، روغن خام آفتابگردان۳۰۵  میلیون دلار و کنجاله ۲۸۵ میلیون دلار بوده است.

    عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان ارزش واردات غیرنفتی کشور را درشش ماهه اول سال۹۶، ۲۳ میلیارد و ۵۹۵میلیون ریال و سهم محصولات کشاورزی و صنایع غذایی۲۲ درصد عنوان کرد.

    وی در ادامه با بیان اینکه کشور ما در حال حاضر در تولید بیشتر محصولات استراتژیک در مسیر خودکفایی قرار دارد، خاطرنشان کرد: سالانه به حدود ۲۰ هزار تن برنج نیاز داریم. تولید داخلی ما در زمینه محصول برنج و چای به میزانی است که نیاز داخل را برطرف می کند و ما در زمینه این محصولات تولید خوبی داریم و نیازی به واردات نداریم.

    رییس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران با اشاره به اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: به گفته او در حال حاضر با تولید ۸ میلیون و ۵۰ هزار تن چغندر قند در کشور و با احتساب شکر نیشکری، بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار تن شکر که در کشور تولید شده نیازی به واردات این محصول در سال ۹۷ نداریم. همچنین در زمینه تولید دانه‌های روغنی با توجه به ظرفیت بالای تولید کلزا در کشور رسیدن به خودکفایی در این زمینه در سالهای آینده دور از دسترس نیست.

    وی با بیان اینکه حبوبات از جمله محصولاتی است که امکان تولید آن در کشور فراهم است و متاسفانه واردات غیر ضروری این محصولات با ارز دولتی باعث خروج میلیون ها دلار از ثروت ملی کشور می‌شود، اظهار داشت: ایران پتانسیل و ظرفیت تولیدی کافی و لازم را برای رسیدن به خودکفایی در تولید حبوبات دارد اما آمار و ارقام وزارت جهادکشاورزی نشان می‌دهد که حجم واردات برخی از اقلام حبوبات به کشور هر ساله افزایش پیدا می‌کند به‌‌طوری که در حال حاضر ایران یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان حبوبات در دنیاست. حال چرا این قبیل محصولات نباید از کشاورزان کشور خریداری شود و اگر کمبودی در زمینه کشت و تولید آن هست چرا نباید در صدد رفع آن برآییم و امکانات کافی در اختیار کشاورز قرار گیرد؟

    عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران ادامه داد: استان کرمانشاه، لرستان و خوزستان از جمله استان‌هایی هستند که قابلیت بسیار زیادی برای کشت و تولید حبوبات دارند. هر چند در سال‌های اخیر بروز خشکسالی‌های متعدد آسیب‌های زیادی را به کشاورزان وارد کرده و نیز مصرف سرانه حبوبات در کشورمان نیز به دلیل کاهش قدرت خرید مردم برای خرید مرغ و گوشت افزایش پیدا کرده است.

    وی تاکید کرد: البته نباید نادیده گرفت که بخش کشاورزی در سال‌های اخیر از رشد اقتصادی مثبتی برخوردار بوده که علاوه بر افزایش ۱۳.۵ درصدی حجم تولیدات داخلی، تراز منفی تجارت محصولات کشاورزی نیز کاهش یافته که نشان از کاهش حجم واردات در کنار افزایش صادرات دارد.

    مشاور عالی در کمیته فناوری‌های نو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اتخاذ تدابیری همچون افزایش حجم ذخایر راهبردی گندم، مشروط کردن واردات روغن و دانه‌های روغنی به خرید تولیدات داخلی، وضع تعرفه مناسب و اخذ مبلغ معینی بابت واردات برنج، مدیریت تعرفه‌ای واردات شکر و همچنین ممانعت از واردات میوه‌های خارجی در کنار افزایش صادرات فرآورده‌های دامی و شیلاتی از اقدامات مثبت صورت گرفته است.

    وی همچنین یادآور شد: اصلاح زیر ساخت‌های کشاورزی با توجه به شرایط آب و هوایی کشور و کمک هرچه بیشتر به کشاورزان و فراهم کردن شرایط و تسهیلات مناسب برای فعالیت آنها می‌تواند به افزایش تولید و متعاقباً بهبود کیفیت و کاهش قیمت مواد اولیه و محصولات کشاورزی منجر شود. استفاده بهینه از نیروی کار متخصص نیز در کاهش هزینه های تولید موثر است.

    تفرشی گفت: باید در جهت افزایش بهروری از کشاورزی با کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، بهبود تولید و متعادل کردن مصرف به صورت درست و منسجم برنامه ریزی کرد . دولت‌ها و مسئولین باید در جهت تقویت زیر ساخت‌های کشاورزی و افزایش بهره وری ، اصلاح سیستم‌های آبیاری  و توجه به صنایع تبدیلی و ایجاد فضاهای مدرن کشاورزی تلاش کنند و بخش عمده‌ای از تسهیلات به این بخش تعلق گیرد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *