×
×

سالانه هزار تن تیلاپیا در کشور تولید می‌شود

  • کد نوشته: 484572
  • ۱۳ آذر ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، سیدحسین حسینی رئیس سازمان شیلات در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تیلاپیا به عنوان دومین گونه تولید جهان و معروف به مرغ آبزیان در ۱۴۴ کشور دنیا تولید […]

    سالانه هزار تن تیلاپیا در کشور تولید می‌شود
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، سیدحسین حسینی رئیس سازمان شیلات در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تیلاپیا به عنوان دومین گونه تولید جهان و معروف به مرغ آبزیان در ۱۴۴ کشور دنیا تولید می شود.

    او تولید سالانه تیلاپیا در جهان را ۶.۲ میلیون تن اعلام کرد و افزود: با تلاش های فراوان دغدغه زیست محیطی تولید تیلاپیا در کشور رفع شد و با یک نگاه حفاظتی کار تولید را شروع کردیم به طوریکه سالانه هزار تن تیلاپیا در کشور تولید می شود.

    حسینی ادامه داد: همانگونه که در قزل آلا رتبه اول تولید در دنیا را داریم، شیلات در نظر دارد که تولید تیلاپیا را به جایی برساند که با قیمت ارزان ماهی در سفره مردم قرار گیرد.

    رئیس سازمان شیلات در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه واردات برای تنظیم بازار ماهی گفت: در راستای تعادل قیمت، سیاست واردات در ازای صادرات را در دستور کار قرار می دهیم و تازمانیکه فراوانی محصول به اندازه ای نباشد که ماهی ارزان در اختیار مردم قرار گیرد، روند واردات ادامه دارد.

    حسینی خبر بازگشت میگو از چین را تکذیب کرد و گفت: طی روزهای گذشته خبری منتشر شد که مبنای درستی نداشت و تکذیب شد.

    او ادامه داد: برای صادرات همه محصولات خوراکی سازمان‌های نظارتی گواهینامه‌های سلامت آنها را امضا می کنند. سازمان دامپزشکی نیز  گواهی نامه سلامت این محصولات را امضا کرده است.

    حسینی افزود: بیش از ۱۱ هزارتن میگو از بوشهر صادر شده و هیچ محصولی برگشت نخورده و تکذبیه آن منتشر شده است.

    رئیس سازمان شیلات گفت:میگوی ما با کیفیت‌ترین و بهترین میگوی پرورشی جهان است. هیچ برگشتی در کار نبوده، زیرا استانداردهای ایمنی و سلامت غذا برای ما مهم است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از رسانه‌ای که در این ارتباط اقدام به نشر اکاذیب کرده شکایت کرده‌ایم زیرا ممکن بود به تولید ملی ضرر وارد کند و اقدام به انتشار مطالب خلاف واقع کرده بود.

    صید ترال فانوس ماهیان برای تامین خوراک آبزیان

    حسینی در ارتباط با وضعیت صید ترال در کشور افزود: صید ترال ابزاری برای صید است و بر اساس مکان و زمان می‌تواند مناسب یا مخرب باشد اما در صورتی که در زمان، مکان و گونه‌ مناسب استفاده شود برای صید ماهیانی مانند فانوس‌ماهی، مناسب است که از این طریق می‌توانیم موارد اولیه خوراک آبزیان را بدون واردات تامین کنیم.

    به گفته او، صید ترال تنها در مناطق آب‌های عمیق و به صورت انتخابی انجام می‌شود که آیین‌نامه آن در حال تدوین است.

    معاون وزیر جهاد ادامه داد: امسال امیدواریم صید فانوس‌ماهیان به صورت ترال برای تامین خوراک آبزیان انجام شود. از صید ترال در مناطق عمیق برای تولید پودر ماهی از ذخایر ۲‌.۳ میلیون تنی برداشت انجام می‌شود.صید ترال تنها توسط شناورهای ایرانی که تعداد آن ۸ تا ۱۰ فروند است انجام خواهد شد.

    ظرفیت تولید ۴.۶ میلیون تن آبزی پروری در کشور وجود دارد

    او گفت: براساس مطالعات انجام شده ظرفیت تولید ۴.۶ میلیون تن آبزی پروری در دریا و بیش از ۸۰۰ هزارتن پرورش میگو در سواحل وجود دارد که یک پتانسیل بالقوه است. در برنامه تولید ۴۰۰ هزار تن در ۱۰ سال و ۱۰۰ هزار تن در ۵ سال اول در حوزه پرورش ماهی در قفس و حدود ۱۶۰ هزار تن پرورش میگو را داریم که این بحث کاملا با توجه به منویات رهبری در حوزه ایجاد ثروت، توسعه سواحل و جزایر و کسب رتبه شایسته در منطقه بوده و ظرفیت داریم که به عنوان قطب اول در حوزه آبزی پروری و صید در غرب آسیا  با سرعت منویات رهبری را عملیاتی کنیم.

    حسینی با اشاره به وضعیت تولید آبزیان در کشور گفت: یک میلیون و ۳۵۲ هزار تن تولید کل آبزیان کشور است که ۷۵۱ هزار تن در حوزه صید صیادی و  ۳۰۱ هزار تن در حوزه آبزی‌پروری است.همچنین ۱۸۱ هزار تن صادرات محصولات شیلاتی داریم که ۶۰۵ میلیون دلار ارزش صادراتی آن است.

    رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: ۲۵۰ هزار نفر در حوزه شیلات شاغل هستند که از این تعداد ۱۳۶ هزار نفر مشغول به صد و صیادی هستند.

    او به تولید ماهیان زینتی اشاره کرد و گفت: در حوزه تولید و صادرات ماهیان زینتی نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم به طوریکه ۳۲۳ میلیون قطعه تولید می‌شود و سالانه ۴۷۵ هزار دلار از این بخش ارزآوری داریم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *