×
×

ضرورت راه‌اندازی بازار کربن در کشور

  • کد نوشته: 485761
  • ۱۸ دی ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: بانک اطلاعات و پایش کربن در کشور باید راه‌اندازی شود.
    ضرورت راه‌اندازی بازار کربن در کشور

  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از مهر،  نقی شعبانیان معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نشست هفتگی طرح مردمی یک میلیارد درخت در محل وزارتخانه گفت: با ایجاد بانک اطلاعات و پایش کربن، سهم سرانه صنایع در تولید این گاز مشخص می‌شود.

    وی افزود: باید مشخص شود صنایع در کشور چقدر کربن تولید می‌کنند و به دنبال آن مالیات بر کربن جدی گرفته شود.

    شعبانیان با بیان این که بازار کربن نیز در کشور باید راه‌اندازی شود، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران و صنایع می‌توانند در خرید و فروش کربن در این بازار فعالیت کنند و این چیزی است که در جهان رایج شده است.

    وی درباره ضرورت کاهش تولید کربن در جهان برای حفاظت از زمین و حیات انسان‌ها گفت: هرچند ایران توافقنامه پاریس را امضا نکرده است، اما این چیزی از تعهد ما برای کاهش کربن کم نمی‌کند.

    شعبانیان صنایع را جزو عمده تولیدکنندگان کربن در ایران و جهان نام برد و تصریح کرد: صنایع برای کاهش کربن باید گامی بلند بردارند.

    وی بر اساس گزارشی، سهم پالایشگاه‌های کشور را در تولید کربن ۲۳ درصد، سهم نیروگاه‌ها بیش از ۳۱ درصد، کشاورزی ۱۷ درصد، حمل و نقل ۲۳.۴۹ درصد و خانگی را حدود ۲۰ درصد عنوان کرد.

    معاون جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، کاشت درخت را یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات زیست‌محیطی و سلامت مردم برشمرد و اذعان داشت: در جهان طرح کاشت یک تریلیون درخت تا سال ۲۰۳۰ مطرح شده ضمن آن که صنایع کشورها به سمت تولید کمتر کربن و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی حرکت می‌کنند.

    وی با بیان این که در ایران روند درختکاری در طول برنامه‌های توسعه‌ای کاهش نشان می‌دهد، یادآور شد: در برنامه نخست توسعه‌ای کشور ۷۰۰ میلیون درخت، برنامه دوم ۵۰۰ میلیون درخت، برنامه سوم ۳۲۰ میلیون، برنامه چهارم ۲۰۰ میلیون و در برنامه‌های پنجم و ششم هریک به ترتیب ۱۶۰ و ۱۵۳ میلیون درخت کاشته شد.

    شعبانیان ادامه داد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با هدف کاهش مشکلات زیست‌محیطی، کاهش کربن، پاسخگویی به نیاز چوبی کشور و مقابل با تغییرات اقلیمی در کشور آغاز شده که نیاز به مشارکت دستگاه‌ها، بخش خصوصی و مردم دارد.

    وی افزود: مقابله با تغییر اقلیم در جهان شروع شده و برآورد می‌شود عواقب تغییر اقلیم در کشورهایی مانند ایران به دلیل شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای زیاد باشد.

    منبع: خبرگزاری مهر

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *