×
×

طرح کاهش وابستگی به واردات نهاده‌های دامی در کشور اجرا می‌شود

  • کد نوشته: 485457
  • ۱۰ دی ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • مدیرکل دفتر بهبود تغذیه معاونت امور دام احمدرضا سیدعلیان از اجرای طرحی برای کاهش وابستگی به واردات نهاده های دامی خبر داد که قیمت محصولات پروتئینی را در بازار متعادل می‌کند.
    طرح کاهش وابستگی به واردات نهاده‌های دامی در کشور اجرا می‌شود
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از فارس، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه معاونت امور دام، احمدرضا سیدعلیان، از طرحی خبر داده است که می‌تواند تولید نهاده دامی را در کشور افزایش دهد و قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت و لبنیات که تا ۷۰ درصد وابسته به نهاده است را نیز متعادل کند.

    علیان گفته است در ۷ منطقه کشور شامل شمال، جنوب، شمال‌شرقی، شمال‌غربی، جنوب‌شرقی، جنوب‌غربی و مرکز کشور، فرآوری و بسته‌بندی گیاهان کم‌آب‌بر مقاوم به خشکی و شوری و پسماندها اجرا می شود سالانه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به صورت ضایعات از بین ‌می رود که‌ می‌توان اینها را فرآوری و به عنوان خوراک دام استفاده کرد، ضایعات خشک شده گوجه فرنگی ۲۱ درصد پروتئین دارد.

    دو‌سوم نیاز دامداری‌ها انواع ذرت، کنجاله سویا و سایر کنجاله‌های مورد نیاز صنعت دام و طیور (سالانه تا ۲۰ میلیون تن) از کشورهای دیگر وارد می‌شود که گاهی بانوسان‌های شدید قیمتی همراه است، سال گذشته به ارزش ۷.۵ میلیار دلار انواع نهاده دامی وارد کشور شد اما دامداران می‌گفتند به موقع دست دامدار نمی‌رسد.

    آمارهای انتشار یافته از مرکز آمار نشان می‌دهد در آخرین ماه پاییزی امسال، گوشت گوسفند و گوساله به ترتیب با ۱۳۶.۶ و ۱۲۹.۵ درصد افزایش قیمت مواجه بوده‌ است.

    وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است آب‌بر بودن محصولاتی مانند ذرت، مانع تولید مناسب در کشور است اما کارشناسان معتقدند ورود بخش تحقیقات و استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و شوری و استفاده از گیاهان مقاوم می توان تولید را افزایش داد.

    در این میان برخی هم معتقدند که می‌توان نسخه آمریکایی تغذیه دام که عمدتا ذرت و کنجاله است را تغییر داد زیرا نسخه را آمر‌یکا بر اساس مزیتی که در تولید این محصولات دارند برای سایر کشورها پیچیده‌ است.

    منبع: خبرگزاری فارس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *