×
×

موفقیت فائو و ایران در تضمین آینده شتر دوکوهانه

  • کد نوشته: 485388
  • ۹ دی ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • پروژه حفاظت از شتر دوکوهانه به عنوان یک موفقیت چشمگیر و یک مدل بالقوه برای اقدامات حفاظتی آینده می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
    موفقیت فائو و ایران در تضمین آینده شتر دوکوهانه
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل ازمهر، وباک دهوج جی سی، نماینده موقت فائو در جمهوری اسلامی ایران در کارگاه پایانی پروژه که مورخ ۷ دی ماه برگزار شد؛ طی پیامی اظهار داشت: تکمیل پروژه حفاظت از شتر دوکوهانه نه تنها یک دستاورد، بلکه گواهی تعهد جمعی ما به حفاظت از تنوع زیستی و توسعه پایدار است.

    در راستای حفاظت از شتر دوکوهانه، گونه‌ای که توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت به‌عنوان «به شدت در معرض انقراض» فهرست شده است، فائو دو سال پیش پروژه‌ای را برای ارائه پشتیبانی فنی برای حفظ این گونه از طریق افزایش حفاظت در محیط طبیعی و خارج از محیط طبیعی را آغاز کرد. دوره‌های آموزشی برای توانمندسازی شترداران، کارشناسان، دامپزشکان و دانشمندان برگزار شد.

    وی ادامه داد: به طور همزمان، ارتقای معیشت دامداران محلی، ظرفیت سازی و افزایش آگاهی جامعه و سیاست گذاران نقش مهمی در پایداری چنین پروژه‌هایی دارد. تعهد ما در حفاظت از این گونه ارزشمند با همکاری نزدیک وزارت جهاد کشاورزی تحقق یافته است.

    وی با اشاره به چالش‌های موجود در راه حفاظت از این گونه ارزشمند، دستاوردهای مهم این پروژه را برشمرد: ایجاد اولین هاب ژرم پلاسم برای شترهای دوکوهانه در ایران در ایستگاه جعفر آباد، برنامه‌های ظرفیت سازی برای کارشناسان دولتی و شترداران از طریق برنامه‌های آموزشی ملی و بین‌المللی، همچنین تأسیس تعاونی شترداران با تهیه تجهیزات تغذیه و همچنین تسهیل کارگاه فرآوری.

    علاوه بر این، وی بر دیگر دستاوردهای پروژه از جمله تجهیز شترهای دوکوهانه به میکروچیپ، تهیه مکمل‌های غذایی، واکسن‌ها و داروها به همراه سفارشی‌سازی اپلیکیشن ساربان یار برای ثبت عملکرد، تاکید کرد.

    ما فناوری‌های تولید مثل پیشرفته، مانند انجماد مواد ژنتیکی از شترهای دوکوهانه را به کار گرفته‌ایم. همچنین انتقال جنین را آزموده و تلاش کردیم تا انتقال جنین به شترهای دوکوهانه را عملیاتی نمائیم.

    پروژه حفاظت از شتر دوکوهانه به عنوان یک موفقیت چشمگیر و یک مدل بالقوه برای اقدامات حفاظتی آینده می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

    جی سی در ادامه خاطر نشان کرد: ما اعتماد داریم که دولت جمهوری اسلامی ایران به تلاش‌های خود برای حفظ این گونه ارزشمند ادامه خواهد داد.

    منبع: خبرگزاری مهر

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *