×
×

نیازی به خرید توافقی زعفران نیست

  • کد نوشته: 487221
  • ۱۳ اسفند ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: نیازی به ورود سازمان تعاون روستایی برای بحث خرید توافقی زعفران نیست.
    نیازی به خرید توافقی زعفران نیست
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران(ایرانفودنیوز) به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با توجه به کاهش عرضه و افزایش قیمت خرید زعفران نسبت به ابتدای فصل برداشت، نیازی به ورود سازمان تعاون روستایی برای بحث خرید توافقی نیست.

    غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: قیمت کنونی هر کیلو زعفران دسته ۵۵ تا ۵۶ میلیون تومان، پوشال ۷۰ تا ۷۱ میلیون تومان، سرگل ۷۳ تا ۷۵ میلیون تومان و نگین ۷۴ تا ۸۲ میلیون تومان است.

    به گفته او، با توجه به کاهش عرضه ناشی از افت تولید و نگهداری زعفران توسط کشاورزان و دلالان در انبارها پیش بینی می شود که قیمت زعفران در ایام پایانی سال بدنبال ازدیاد تقاضا در بازار افزایش یابد.

    میری از روند کاهشی صادرات زعفران خبر داد و گفت: با توجه به مشکلات بازگشت ارز و موانع پیش روی صادرکنندگان پیش بینی می شود که صادرات زعفران به ۲۸۶ تن سال قبل نرسد.

    نایب رئیس شورای ملی زعفران از افزایش ۲ برابری قیمت زعفران نسبت به ابتدای فصل برداشت خبر داد و گفت: بنابر آمار قیمت هر کیلو زعفران نگین نسبت به ابتدای فصل برداشت ۲ برابر و دیگر ارقام ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

    او با بیان اینکه نیازی به خرید توافقی زعفران نیست، گفت: در مواقعی که سازمان تعاون روستایی به امر خرید توافقی زعفران ورود می کرد، عرضه زعفران زیاد بود و با خرید توافقی بدنبال تعدیل قیمت و جلوگیری از زیان کشاورزان بودند، اما در شرایط فعلی که عرضه کاهشی است، نیازی به ورود وزارت جهاد نیست و به عبارتی  در شرایط فعلی عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت در بازار است.

    منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *