×
×

هشدار نصف‌شدن گندم تولیدی در صورت تداوم اجرای یک قانون

  • کد نوشته: 485891
  • ۲۴ دی ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • قانون ارث مانع اجرای قانون جلوگیری از خرد‌شدن اراضی کشاورزی است و وزارت جهاد کشاورزی از طرحی می‌گوید که با اجرای آن علاوه بر تداوم خودکفایی گندم امکان صادرات هم وجود خواهد داشت در غیر این صورت تا 10 سال آینده برداشت گندم کشور ممکن است به نصف کاهش یابد.
    هشدار نصف‌شدن گندم تولیدی در صورت تداوم اجرای یک قانون
  • هشدار نصف‌شدن گندم تولیدی در صورت تداوم اجرای یک قانون

    گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: علیرضا مهاجر، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی، می‌گوید ۷۰ درصد زمین‌های کشور معادل ۱۲ میلیون هکتار مساحتی حدود ۵ هکتار دارند که اگر جلوی خرد شدن آنها را بگیریم علاوه بر تداوم خودکفایی گندم، امکان صادرات وجود خواهد داشت.

    به گفته این مسئول خرد شدن اراضی کشور تهدید جدی برای عملکرد و بهره‌وری محصولات کشاورزی است که مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، قوه قضائیه و حتی حوزه‌های علمیه باید کمک کنند.

    گفته‌‌های معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در راستای اجرای قانون جلوگیری از خرد‌شدن اراضی کشاورزی است که در سال ۱۳۸۵ تصویب شد‌ که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی طی این سالها قانون ارث مانع اجرای این قانون (جلوگیری از خرد‌شدن اراضی کشاورزی) شده است.

    کشاورزان طبق قانون ارث، زمین‌های کشاورزی را بین فرزندان تقسیم می‌کنند و زمین‌ها مدام کوچک‌تر شده، در مناطق شمال کشور میانگین قطعات زمین‌های کشاورزی به حدود یک هکتار رسیده و هزینه تولید را بیشتر و درآمدها را کاهش داده است.

    طبق یک تحقیق اگر جلوی کوچک شدن زمین‌های کشاورزی گرفته نشود طی ۱۰ سال آینده متوسط زمین‌ها به کمتر از ۳ هکتار می‌رسد در این صورت برداشت گندم کشور ممکن است به نصف هم کاهش می‌یابد.

    سازمان امور اراضی کشور‌ اعلام کرد که طرح تجمیع زمین‌های کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن زمین‌ها به صورت پایلوت در کشور اجرا می‌شود

    منبع: فارس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *