×
×

“پرتقال‌های شمال نارنجی” نارس اند + راه های تشخیص

  • کد نوشته: 6229
  • ۲۵ آبان ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • مجتبی شادلو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پرتقال و اکثر محصولات باید روند طبیعی خود را طی کنند تا به آن حد نصابی که باید روی درخت باشند، برسند. پرتقال باید همچون سیب روی درخت بماند تا رسیده شود و به رنگ قابل قبول در بازار برسد. این محصول در زمانی که به صورت […]

    “پرتقال‌های شمال نارنجی” نارس اند + راه های تشخیص
  • مجتبی شادلو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پرتقال و اکثر محصولات باید روند طبیعی خود را طی کنند تا به آن حد نصابی که باید روی درخت باشند، برسند. پرتقال باید همچون سیب روی درخت بماند تا رسیده شود و به رنگ قابل قبول در بازار برسد. این محصول در زمانی که به صورت نارس برداشت شود، موجب می‌شود تا پرتقال هم آب کافی و هم اینکه مزه قابل قبولی نداشته باشد.

    شادلو افزود: این اتفاق به دوره رسیدگی محصول لطمه وارد می‌کند و باعث می‌شود تا مصرف‌کننده دیگر این محصول را مصرف نکند. میزان مصرف این محصول محدود می‌شود و خسارت زیادی به بازار این محصول وارد می‌کند. با این حال یک عده‌ای سودجو خواستار این هستند که این محصول را زودتر به بازار برسانند تا دوره مصرف پرتقال را از شش ماه به هشت ماه‌ برسانند.

    وی با بیان اینکه تقریبا پرتقال‌هایی که دورنگ سبز و زرد دارند، طبیعی هستند در حالیکه پرتقال‌هایی که به صورت کامل نارنجی شده‌اند نارس هستند، خاطرنشان کرد: اکنون پرتقال‌هایی که سبز رنگ هستند، نمونه طبیعی این محصول هستند و کسی که علاقه داشته باشد می‌تواند آن را مصرف کند و ایرادی ندارد. پرتقال‌های نارس اما که با قرار گرفتن در معرض گرمای شدید، به رنگ نارنجی در می‌آیند؛ این پرتقال‌ها به دلیل همین گرما، هم ماندگاری و هم کیفیت پایین‌تری دارند.

    عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران شمال با اشاره به اینکه پرتقال نواحی جنوبی کشور نسبت به نواحی شمالی زودتر به رنگ نارنجی در می‌آید، گفت: در حال حاضر از لحاظ وضعیت رنگ، کاملا قابل شناسایی است که چه پرتقالی به صورت طبیعی و چه پرتقالی به صورت مصنوعی به عمل آمده است؛ به این طریق که پرتقال‌هایی که به صورت طبیعی رسیده‌اند، به صورت کامل و یکدست رنگ نارنجی ندارند، بلکه تقریبا ترکیبی از رنگ سبز و زرد را دارند اما پرتقال‌های نارس که رنگ شده‌اند، یک دست نارنجی هستند.

    وی افزود: در هر صورت پرتقال‌های به صورت مصنوعی رنگ شده به دلیل میزان گرمادهی بالا، اسید بیشتری دارند و بهتر است که مردم پرتقال طبیعی را که رنگ سبز یا دورنگ را دارند؛ مصرف کنند.

    شادلو در پایان اظهار کرد: پرتقال جنوب از اواخر آبان رسیده می‌شود و در اواخر آذر پرتقال شمال به رنگ نارنجی کامل در می‌آید. در ایستگاه‌های سورتینگ (جداسازی و بسته‌بندی) ممکن است هم از سوی مسئولان این ایستگاه‌ها و هم از سوی خود صاحب بار پرتقال؛ بخواهند محصولشان را رنگ کنند و در این زمینه فقط دلالان نیستند که دست به چنین کاری می‌زنند.

    ایسنا

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *