×
×

کشاورزان و گلخانه‌داران هشدار کاهش دما را جدی بگیرند

  • کد نوشته: 485824
  • ۲۰ دی ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به کاهش دما و بارش برف و باران به کشاورزان، باغداران و گلخانه‌داران توصیه می‌شود که هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند.
    کشاورزان و گلخانه‌داران هشدار کاهش دما را جدی بگیرند
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز)به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان ، پروین رفیعی، کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به وقوع بارش برف و باران به کشاورزان و باغداران توصیه می شود که نسبت به زهکشی و پاک‌سازی مسیر آب اقدام کنند و همواره از انجام هرس، آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع اجتناب کنند.

    به گفته او، باغداران به سبب وزش باد و طوفان های شدید نسبت به استحکام سازه‌های باغی و همچنین انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران یا برف به منظور آب‌شویی شوری از محیط ریشه، خودداری و به انجام چالکود در باغات اقدام کنند.

    رفیعی ادامه داد: با توجه به کاهش دما و وقوع بارش، گلخانه داران تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها و استحکام و ترمیم سقف گلخانه ها در برابر طوفان های احتمالی و کنترل دما و رطوبت واحدها را در دستور کار خود قرار دهند.

    او در توصیه ای به دامداران گفت:  با توجه به شرایط جوی دامداران ضمن اجتناب از مصرف آب باران برای دام‌ها از نفوذ هوای سرد و روان‌آب به داخل سالن‌ها جلوگیری کنند.

    کارشناس هواشناسی کشاورزی افزود: با توجه به حجم بالای روان آب و سیلابی شدن رودخانه ها، پرورش دهندگان ماهی تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها و جلوگیری از ورود آب گل‌آلود به استخر‌ها را در دستور کار قرار دهند.

    او گفت: با توجه به افت دما و سرمازدگی کشاورزان نسبت به تخلیه آب و جمع‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار به دلیل خطر احتمال ترکیدگی لوله‌ها در اثر سرما و انتقال ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی به مکان های امن اقدام کنند.

    براساس نقشه های هواشناسی، امروز  با تقویت سامانه بارشی در شمال غرب، غرب، سواحل غربی دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز و پنجشنبه در شمال غرب، غرب و سواحل غربی و سواحل شرقی دریای خزر، خراسان شمالی، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و بخش‌هایی از مرکز کشور بارش برف، باران، وزش باد شدید و کولاک برف در ارتفاعات پیش‌بینی شده است.

    روز جمعه در مناطقی از جنوب غرب، غرب، بخش‌هایی از شمال غرب، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی، دامنه و ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش و وزش باد شدید موقتی ادامه خواهد داشت.

    منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *