×
×

صفدر نیازی شهرکی:
کم شدن مواد آلی خاک، تهدیدی برای آیندگان است/ لزوم مشارکت همه‌جانبه برای حفظ و حاصلخیزی خاک کشور

  • کد نوشته: 484811
  • ۲۱ آذر ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بر حفظ خاک در افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: آبیاری‌های غیراصولی در بخش کشاورزی، کم شدن مواد آلی خاک را به همراه دارد و این مساله تهدیدی برای آیندگان است.
    کم شدن مواد آلی خاک، تهدیدی برای آیندگان است/ لزوم مشارکت همه‌جانبه برای حفظ و حاصلخیزی خاک کشور
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران “ایرانفودنیوز” از  وزارت جهاد کشاورزی ، صفدر نیازی شهرکی معاون وزیر جهاد کشاورزی در همایش روز جهانی خاک که در سالن همایش اتاق اصناف قم برگزار شد، ضمن برشمردن کاربردها و اهمیت خاک از منظر سازمان فائو، گفت: ۹۵ درصد غذای بشر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خاک است و این امر نقش و ارزش خاک را در چرخه حیات انسان بارز می‌کند.

    وی به چالش‌های اساسی خاک اشاره کرد و با بیان این که دولت برای تهیه نقشه‌های حاصلخیزی خاک کشور و احیای اراضی مشکل‌دار برنامه‌‌هایی دارد، خواستار مشارکت همه‌جانبه بهره‌برداران، محققان و بخش خصوصی در راستای تحقق این برنامه‌ها برای حفظ و حاصلخیزی خاک کشور شد.

    معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، استفاده از آبیاری‌های غیراصولی را باعث بالا رفتن شوری و از عوامل مخرب خاک دانست و گفت: تغییر کاربری خاک چه مجاز باشد چه غیر مجاز، شوری خاک چالش‌ جدی است که کم شدن مواد آلی خاک را به همراه دارد.

    وی افزود: وقتی مواد آلی خاک کم شود رسیدن به بهره‌وری بالا در بخش کشاورزی امکان‌پذیر نخواهد بود.

    نیازی با اشاره به ضرورت تهیه نقشه راه برای خاک استان قم با کمک همه کارشناسان از طراحی سامانه برای انجام کار‌های مطالعاتی و ارائه تحقیقات در آن خبر داد و گفت: براساس ماده ۶ قانون حفاظت از خاک ابلاغی سال ۱۳۹۸، تهیه نقشه راه خاک با هدف آنالیز و رفع مشکلات آن از ضروریات است.

    اصلاح الگوی مصرف آب برای احیای زمین‌های کشاورزی

    استاندار قم نیز در این مراسم، بر لزوم توجه بیش از پیش بر مدیریت منابع آبی تاکید کرد و گفت: اصلاح الگوی مصرف آب برای احیای زمین‌های کشاورزی استان ضروری است که برای دستیابی به این مهم به تلاش بیش از پیش سازمان‌های متولی نیاز است.

    سیدمحمد آقامیری گفت: اگر امروز الگوی مصرف اصلاح نشود، در برابر نسل آینده باید پاسخگو باشیم، زیرا آیندگان ما را مسوول بهسازی و یا از بین بردن منابع خواهند دانست.

    وی با بیان این که وجود خاک مناسب و حاصلخیز یک محصول ذی‌قیمت برای تولید محصولات کشاورزی است، خاطرنشان کرد: خاک حاصلخیز احتیاج به سال‌ها تلاش و فرآوری دارد بنابراین باید در حفظ این نعمت خدادادی کشور کوشا باشیم.

    لازم به ذکر است؛ ارائه کارگاه تخصصی با محوریت بررسی چالش‌های خاک و تجلیل از ۹ برگزیده مسابقات نقاشی، عکاسی و خادمان خاک از دیگر برنامه‌های همایش روز جهانی خاک بود.

    نویسنده: امیرسامان اسکندری
    منبع: وزارت جهاد کشاورزی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *