×
×

گیلاس خراسان شمالی در مسیر بازارهای مسکو

  • کد نوشته: 483069
  • ۱۰ تیر ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، محصولات زراعی و باغی زیادی همچون انگور کلاهداری، زعفران، سیب، پسته، گیاهان دارویی و … در این استان تولید می شود که صادرات آن ها کمک خیلی زیادی به تولیدکنندگان حوزه کشاورزی برای افزایش درآمد و ترغیب آن ها برای افزایش تولید […]

    گیلاس خراسان شمالی در مسیر بازارهای مسکو
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، محصولات زراعی و باغی زیادی همچون انگور کلاهداری، زعفران، سیب، پسته، گیاهان دارویی و … در این استان تولید می شود که صادرات آن ها کمک خیلی زیادی به تولیدکنندگان حوزه کشاورزی برای افزایش درآمد و ترغیب آن ها برای افزایش تولید می کند.

    محصولاتی همچون زعفران، پسته، انگور و کشمش از این استان به خارج از کشور صادر می شود اما متاسفانه این محصولات به سایر استان ها صادر و سپس با نام آن استان ها به خارج کشور ارسال می شود.

    خراسان شمالی پتانسیل خوبی در تولید و صادرات محصول گیلاس دارد که امسال سرمایه گذاران برای صادرات این محصول وارد عمل شده و مقداری از گیلاس های تولیدی، راهی بازار مسکو شده است.

    صادرات ۶۰۰ تن گیلاس به مسکو

    حسین سهرابی یکی از صادرکنندگان گیلاس اظهار کرد: تاکنون ۶۰۰ تن گیلاس به مسکو در کشور روسیه صادر شده و همچنان صادرات این محصول از خراسان شمالی به کشور مذکور ادامه دارد.

    وی گفت: طی امروز نیز ۲۱ تن دیگر از این محصول به باغات کشور مذکور صادر خواهد شد.

    سهرابی افزود: هنوز تقاضا برای صادرات وجود دارد اما بیشتر از ۶ روز دیگر نمی توان از این محصول برداشت و صادر کرد چراکه برداشت محصول مورد نظر به پایان می رسد و بر روی صادرات سایر محصولات کشاورزی تمرکز خواهیم کرد.

    وی تصریح کرد: اگر در گذشته یک دست نبودن محصول یکی از مهمترین مشکلات برای صادرات محصولاتی همچون گیلاس بوده اما امسال این مشکل وجود ندارد و محصول طبق سلیقه مشتری در باغات وجود دارد.

    این صادرکننده ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که پیش پای صادرات این محصول وجود دارد، قرنطینه این محصول برای تایید آن و ارسال به کشور مذکور است.

    وی توضیح داد: فعالیت کارشناسان در بخش قرنطینه جهاد کشاورزی بر اساس ساعت اداری است اما محصول بعد از اینکه برداشت و بارگیری می شود ممکن است بعد از ساعت اداری برسد که در این صورت مجبور می شویم تا روز بعد برای تایید محصول صبر کنیم.

    گواهی بهداشتی یکی از موارد ضروری برای صادرات محصولات گیاهی

    محمدرضایی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه اظهارکرد: هر سرمایه گذاری اگر قصد صادرات محصولات گیاهی را داشته باشد باید نسبت به اخذ گواهی بهداشتی نباتی اقدام کند.

    وی تاکید کرد: کشوری همچون روسیه برای واردات محصولات کشاورزی این گواهی را درخواست دارد و اگر وجود نداشته باشد از واردات محصول جلوگیری می کند.

    رضایی بیان کرد: مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان به این صادر کنندگان اعلام کرده است که یک روز قبل در سامانه حفظ نباتات کشور درخواست دریافت این گواهی را اعلام کنند و روز بعد که بار وارد سردخانه شد، مسئولان نسبت به بازدید محصول اقدام کنند.

    وی تصریح کرد: بعد از اینکه درخواست در سامانه داده شد کارشناسان حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی حتی در ساعت غیر اداری نیز در سردخانه حضور یافته و نسبت به بررسی محصول اقدام خواهند کرد.

    افزایش ۳۰ درصدی تولید گیلاس در خراسان شمالی

    صفدر صفدری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه بیان کرد: حدود ۲۰۰۰ هکتار باغ گیلاس در این استان وجود دارد که پیش بینی می شود ۱۰ هزار تن محصول از آن ها برداشت شود.

    وی گفت: میزان برداشت گیلاس در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.

    صفدری افزود: برای اینکه محصول یک دستی از باغات گیلاس برداشت شود کلاس های آموزشی و ترویج برگزار می شود.

    وی تاکید کرد: اگر باغدار محلول پاشی و یخ‌آب را درست و در زمان مناسبی انجام دهد محصول یک دستی را تولید خواهد کرد.

    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تنوع ارقام گیلاس در باغات یکی از نیازهای اساسی هر باغی است چراکه این امر موجب گرده افشانی بهتر در باغات می شود و اگر این تنوع وجود نداشته باشد، گرده افشانی در باغات با چالش مواجه خواهد شد.

    وی تصریح کرد: به عنوان مثال وجود درخت آلبالو در باغات گیلاس، یکی از گونه های مورد نیاز و ضروری برای انجام گرده افشانی است.

    صفدری ادامه داد: در حال حاضر رقم تک دانه گیلاس به دلیل اینکه درشت تر است، صادر می شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *