×
×

۶۰۰ هزار تن محصول ثمره مزارع گوجه فرنگی بوشهر

  • کد نوشته: 482286
  • ۱۱ اردیبهشت ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، کبری توکلی افزود: ۲۵۰ هزار تن از محصول گوجه فرنگی خارج از فصل تولیدی در استان بوشهر به کشورهای همسایه صادر و ۱۵۰ هزار تن نیز به کارخانه‌های فرآوری و تبدیلی ارسال و مابقی نیز به صورت تازه خوری در بازارهای داخلی […]

    ۶۰۰ هزار تن محصول ثمره مزارع گوجه فرنگی بوشهر
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، کبری توکلی افزود: ۲۵۰ هزار تن از محصول گوجه فرنگی خارج از فصل تولیدی در استان بوشهر به کشورهای همسایه صادر و ۱۵۰ هزار تن نیز به کارخانه‌های فرآوری و تبدیلی ارسال و مابقی نیز به صورت تازه خوری در بازارهای داخلی مصرف شد.

    وی بیان کرد: کشت گوجه‌فرنگی در استان بوشهر به‌صورت پاییزه و زمستانه انجام و برداشت محصول نیز از نیمه دوم آبان آغاز و تا اردیبهشت ادامه دارد و کمترین میزان برداشت مربوط به آبان ماه و بیشترین میزان برداشت در دی ماه است.

    توکلی ادامه داد: از کل سطح زیر کشت محصول گوجه فرنگی استان بوشهر یکهزار و ۵۰۰ هکتار با ۸۰ هزار تن محصول مربوط به کشت پائیزه، ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار با ۵۱۴ هزار تن محصول در کشت زمستانه و ۲۰۰ هکتار با تولید ۱۰ هزار تن در کشت بهاره برداشت شده است.

    به گفته توکلی ۱۰۰ درصد مزارع گوجه فرنگی در استان بوشهر از طریق کشت نشایی انجام شده و آبیاری همه مزارع در این استان به شیوه روش‌های نوین آبیاری ( آبیاری تیپ) انجام می‌شود.

    توکلی یادآور شد: استان بوشهر در بحث گوجه فرنگی خارج از فصل نسبت به استان‌های هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان محصول پیش‌رس دارد و گوجه فرنگی آن زودتر از استان‌های دیگر برداشت می‌شود.

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه کشاورزان در چند هفته آینده نسبت به خرید بذر و تولید نشا برای سال جدید اقدام می‌کنند باید توجه کافی نسبت به خرید بذر سالم، انتخاب زمان کاشت مناسب، رعایت سطح کشت متناسب با بازارهای داخلی و میزان آب قابل استحصال دشت‌های مورد کشت داشته باشند.

    توکلی با اشاره به کمبود منابع آب بر ضرورت رعایت سطوح الگوی ابلاغی و کاهش سطح کشت نسبت به سال قبل تاکید کرد و افزود: کشاورزان با استفاده از ارقام گوجه‌فرنگی با تولید بالاتر و مقاوم‌تر؛ کاهش سطح خود را جبران و در ارتقای بهره‌وری آب نیز سهم خود را ایفا کنند.

    وی ادامه داد: با توجه به احتمال تداوم اعمال تعرفه در سال جدید بر محصولات گوجه فرنگی و جالیز تولید کنندگان و صادرکنندگان نسبت به انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای تنظیم تولید خود براساس دستورالعمل‌های ابلاغی الگوی کشت اقدام کنند تا از ضرر و زیان احتمالی جلوگیری به عمل آید و بازارهای داخلی نیز از ثبات قیمت بالاتری برخوردار شوند.

    در مجموع سالانه بیش از یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل سبزی و صیفی و جالیز در استان بوشهر تولید می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *