×
×

امتناع دامداران در عرضه دام کذب است/اختلاف ۲۵ درصدی عرضه مستقیم گوشت با بازار

  • کد نوشته: 5493
  • ۱۲ شهریور ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه امتناع دامداران در عرضه دام صحت ندارد، اظهار کرد: با توجه به آنکه نگه داری دام سبک و سنگین پروار شده در واحد‌های دامداری تنها افزایش ضریب تبدیل غذایی و کاهش […]

  • احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه امتناع دامداران در عرضه دام صحت ندارد، اظهار کرد: با توجه به آنکه نگه داری دام سبک و سنگین پروار شده در واحد‌های دامداری تنها افزایش ضریب تبدیل غذایی و کاهش کیفیت گوشت را به سبب ازدیاد چربی به همراه دارد، از این رو اظهارات برخی مسئولان مبنی بر امتناع دامداران در عرضه دام شایعه‌ای کذب است.

    وی با اشاره به اینکه نگه داری گوساله با وزن بالای ۵۰۰ کیلو توجیه اقتصادی برای دامدار ندارد، افزود: براین اساس برخی فروشندگان و مسئولان با بیان چنین اظهاراتی به دنبال سودجویی کاذب در بازار محرم هستند.

    مقدسی ادامه داد: با وجود کاهش ۱۰ هزارتومانی نرخ دام زنده، قیمت گوشت برای مصرف کننده یک ریال کاهش نیافته است.

    رئیس انجمن صنفی گاوداران قیمت کنونی هر کیلو گوساله نر را ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در ماه‌های اردیبهشت و خرداد قیمت دام در مرز ۳۹ هزار تومان بود که از اواخر خرداد قیمت دام به سبب مازاد عرضه روند کاهشی به خود گرفته است.

    به گفته وی، زمانیکه کالایی در بازار گران می‌شود، دلالان و واسطه‌ها حاضر به کاهش نرخ در بازار نیستند که نمونه بارز این امر در گوشت صادق است.

    رئیس انجمن صنفی گاوداران درباره آخرین وضعیت عرضه مستقیم دام گفت: در جلسه ای که با معاونت اموردام وزارت جهاد داشتیم، برای عرضه مستقیم گوشت به بازار اعلام آمادگی کردیم.

    این مقام مسئول افزود: در آن جلسه عنوان شد دامداران تولیدات خود را به صورت لاشه یا بسته بندی در فروشگاه های زنجیره ای و غرفه های میادین عرضه کنند، اما به دلیل مشکلات و سختی هایی که برای عرضه در این اماکن وجود دارد ما آن را نپذیرفتیم و از معاونت امور دام درخواست کردیم یکی از سردخانه ها و فروشگاه های متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم در آنجا محصول خود را به مردم عرضه کنیم.

    به گفته مقدسی، اگرچه دامداران تمایل به عرضه گوشت گوساله بدون استخوان با نرخ ۷۵ هزار تومان را در بازار دارند، اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای زیر بار این موضوع نمی‌روند. در حالیکه نرخ عرضه مستقیم با بازار آزاد ۲۰ تا ۲۵ درصد اختلاف دارد.

    رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران از اعلام آمادگی دامداران برای عرضه مستقیم گوشت به بازار خبر داد و گفت: با این اقدام علاوه بر کاهش قیمت، انباشت ایجاد شده در جمعیت دام متعادل خواهد شد.

    وی درباره قیمت دام زنده در ایام محرم افزود: ازدیاد تقاضا در ایام تاسوعا و عاشورا ممکن است تا حدی منجر به نوسان قیمت دام در بازار شد که بعد از گذراندن این ایام به سبب رکود حاکم بر بازار این نوسان قیمت جبران می‌شود.

    رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه ۵۵ درصد نیاز کشور به گوشت از طریق دام سنگین تامین می‌شود، افزود: با عرضه مستقیم دام سنگین، هم قیمت بازار می‌شکند و هم انباشت زیادی که در زمینه این نوع دام اتفاق افتاده، از بین خواهد رفت.

    مقدسی با بیان اینکه ۳۶۰ هزار راس دام در کشور انباشت شده است، گفت: حدود ۶۰ هزار راس دام سنگین و ۳۰۰ هزار راس دام سبک در کشور وجود دارد که آماده عرضه به بازار هستند؛ اما مشتری ندارند.

    وی  از واردات بی رویه گوشت و دام زنده توسط دولت انتقاد کرد و افزود: دولت نه واردات را متوقف می کند؛ نه اجازه می دهد ما محصول خود را صادر کنیم.

    این مقام مسئول ادامه داد: زمانی که وضعیت تولید داخل مناسب است؛ چرا باید دولت این همه اقدام به واردات کند؟ اگر هم می خواهند نیاز کشور را از این طریق تامین کنند، اجازه بدهند تولیدکنندگان محصول خود را صادر کرده تا دچار زیان نشوند.

    انتقاد دامداران از قیمت بالای سبوس در بازار/ قیمت ذرت و کنجاله سویا متعادل شد

    مقدسی در بخش دیگر اظهارات خود با انتقاد از نرخ بالای سبوس در بازار بیان کرد: قیمت هر کیلو سبوس به یکباره از ۸۴۰ به ۱۲۵۰ تومان در بازار افزایس یافت که با احتساب هزینه‌های حمل و نقل هر کیلو سبوس برای دامدار یک هزار و ۴۰۰ تومان تمام می‌شود که این امر بر قیمت تمام شده شیر و گوشت تاثیر بسزایی دارد.

    این مقام مسئول ادامه داد: اگر ستاد تنظیم بازار دست از قیمت گذاری و دخالت در بازار بردارد. مکانیزم عرضه و تقاضا بهترین راه حل برای قیمت به شمار می‌رود.

    وی قیمت خرید هر کیلو شیر از دامدار را ۲ هزار و ۵۴۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش نرخ نهاده‌های تولید، قیمت کنونی شیر خام با نرخ تمام شده خود فاصله معناداری دارد.

    رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار متعادل است، بیان کرد: با وجود آنکه کیفیت ذرت اوکراین ور مقایسه با برزیل پایین‌تر است، اما قیمت تفاونی ندارد که این امر را باید در دخالت ستاد تنظیم بازار در امر قیمت گذاری جست و جو کرد. در حالیکه قیمت دستوری برای ذرت و کنجاله سویا تنها کاهش کیفیت را در بر دارد.

    سرویس خبری :دام ،طیور و آبزیان

    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *